صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 03
کد خبر: ۸۶۱۰۲
محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

چهار سال بی اعتنایی دولت به شورای شهر

محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در رابطه با همراهی دولت با شورای شهر اظهار داشت: دولت در طول سال های اخیر همکاری چندانی را با شورای شهر نداشت که آن را می توان به مشکلات خاص دولت در حوزه‌های مختلف یا دیدگاه متفاوت آن‌ها نسبت داد. امری که منجر به همراهی حداقلی دولت با شورای شهر شد.

 

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره انتخابات پیش روی شورای شهر گفت: اصلاح طلبان طبیعتاً برنامه دارند. اساس تفکر اصلاح طلبان احترام و توجه به رای مردم است. طبیعتاً در هر انتخاباتی که پیش رو است مجموعه جریان اصلاح طلب پیگیر منافع مردم و تحقق خواسته های آنهاست. در انتخابات های متفاوت متناسب با فضایی که وجود دارد دارای کنش و برنامه هستند.


وی درباره لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورا که ایا مثل انتخابات مجلس سال 98 است تصریح کرد: در انتخابات مجلس شاهد یک رد صلاحیت گسترده توسط شورای نگهبان بودیم و عملاً اصلاح طلبان امکان حضور در انتخابات را به دلیل رد صلاحیت نداشتند و نتوانستند مشارکت کنند. بهمین دلیل شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان مطرح شد و آنجا به این توافق رسیدند که شورای سیاست گذاری لیستی برای انتخابات مجلس ارائه ندهد همانند اتفاقی که در دوره قبل اتفاق افتاده بود که آنجا اصلاح طلبان لیست دادند و برنده شدند اما علی رغم روندی که پیش امد حتی در این دوره نتوانستند افراد شاخص لیست خود را تائید کنند و همگی رد شدند.


حق شناس در ادامه افزود: این موضوع باعث شد لیست مورد نظر خود را منتشر نکنند و به خود احزاب به صورت مستقل واگذار کردند. بر این اساس احزاب بعضاً بخاطر این که هیچ کاندیدایی نداشتند از دادن لیست در انتخابات محروم شدند که حزب اعتماد ملی هم حدود 60 نفر از اعضای شورای مرکزی خود و مسئولان استانی را کاندیدا کرد که قریب به اتفاق رد صلاحیت شدند. برخی از احزاب هم بر اساس فضایی که در شورای سیاست گذاری پیش آمده بود و این اختیار را گرفته بودند هم شاهد بودیم لیست ارائه دادند همانند کارگزاران! طبیعتاً جامعه هم با توجه به این امر استقبال از لیستی نکردند.


او ادامه داد: انتخابات یک مانیفست از پیش تعیین شده ندارد. بر اساس کنش ها و واکنش ها صورت می گیرد. من در شرایطی نیستم که بدانم هیئت نظارت اعلام صلاحیت ها را بر اساس شاخص قانونی داده یا خیر. متاسفانه در هیئت اجرایی شاهد بودیم تعداد قابل توجهی از نامزدهای شناخته شده بخصوص جوانان اصلاح طلب و بعضاً چهره های شناخته شده اصلاح طلب رد شدند و طبیعتاً اگر این اتفاق در هیئت نظارت هم پیگیری و دنبال شود آن اتفاقی که در مجلس شاهد بودیم پیش خواهد آمد و با مشارکت پایینی روبرو می شویم.


این استاد داشنگاه در پاسخ به این پرسش، که فکر نمی کنید عملکرد شورای این دوره تاثیرگذار در انتخابات پیش رو است تصریح کرد: عملکرد شورای شهر زمانی مورد بحث قرار می گیرد که مشخص شود مردم رضایت داشتند یاخیر؟ این پیش فرض درستی نیست و من فکر می کنم تا بعد از انتخابات نمی توانیم ببینیم که آیا مردم نسبت به این عملکرد راضی بودند یا خیر. اگر با دوره های قبل مقایسه کنیم قطعا عملکرد شورای شهر عملکرد قابل قبولی بوده و در مقایسه با دولت و مجلس و متناسب با فضای سیاسی که در کشور وجود دارد، تحریم بسیار وحشتناکی که در این مدت داشتیم و وجود کرونا و تمام مشکلاتی که وجود داشت شورای شهر عملکرد قابل قبولی داشته است.


حق شناس با اشاره به کارشکنی های‌های احتمالی دولت علیه شورای شهر پاسخ داد: اسم این را ترجیح می دهم کارشکنی نگذارم. در واقع بیشتر عدم همراهی است که بخاطر نوع مشکلاتی که دولت در خیلی از حوزه ها داشته یا بخاطر دیدگاه آنها می توان تائید کرد همراهی لازم را حتی حداقل همراهی ها از نظر قانونی نیز با شوراها انجام نشده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: