صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۵۶
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۵۷
تعداد نظرات: ۷ نظر

در کدام مکان های مذهبی در هنگام سفر مسافر می تواند نماز خود را کامل بخواند

در ۴ مکان از مکان‌های مذهبی در هنگام سفر مسافر می‌تواند نماز خود را کامل بخواند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در چند جا مسافر می تواند نمازش را کمل بخواند این در حالی است که بر مسافر واجب است نمازایش را شکسته بخواند. با ما همراه باشید با انواع نماز مسافر. در چهارمکان که می شود نماز را کامل خواند: از جمله چهار مکانی است که می شود در آن نماز را تمام خواند کان اینکه آدم به وطنش برمی گردد.

 

چهار مکان حکم وطن را دارد: مسجدالحرام، مسجد النبی(ص)، حرم امام حسین(ع) و مسجد کوفه است اینها حکم وطن معنوی را دارد. آدم گویا به وطن خودش سفر کرده است. در این چهار مکان زائر می تواند نماز را کامل بخواند.

 

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود:


«نماز در چهار مكان تمام خوانده می شود


(يعنى اگر چه از حد مسافت شرعى هم بيشتر باشد اما شكسته نمی شود) :


1- مسجد الحرام (مكه)، 2- مسجد الرسول (مدينه)، 3- مسجد كوفه، 4 - حرم امام حسين (علیه السلام) ».

 

و نيز روايت شده كه «ابن شبل» از امام صادق (علیه السلام) پرسيد:


آيا قبر امام حسين (علیه السلام) را زيارت كنم ؟ فرمود:


پاك و خوب زيارت كن و نمازت را در حرمش تمام بخوان .


پرسيد نمازم را تمام بخوانم؟


فرمود: تمام. عرض كرد :


بعضى از اصحاب و شيعيان شكسته می خوانند؟


فرمود: اينان دو چندان عمل مىكنند » .


لذا چنانكه در رساله هاى عمليه نيز آمده است ،در حرم امام حسين (علیه السلام) میتوان نماز را، هم شكسته خواند و هم به بركت آن حضرت تمام بجا آورد.

 

كامل الزيارات , ابن قولويه , ص 248/ , ص 123

 

 

در سفر،چه مکان هایی است که میتوانیم نماز را کامل بخوانیم؟


مسجدالحرام در مکه:


۱-مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی قرار دارد.


در صدر اسلام، مسجدالحرام بسیار کوچک بوده است. اولین بار خلیفه دوم (عمر) دستور داد خانه‌هایی را بخرند و بر مساحت مسجد اضافه کنند. تا آن زمان، به دور مسجد دیوار نبود. عمر دستور داد دور مسجد دیواری نیز بکشند. عثمان برای مسجد رواق ساخت و به این ترتیب قسمت‌هایی از مسجد سر پوشیده شد. پس از آن ولید مسجد را به زیبایی بازسازی کرد و ناودان کعبه را با طلا ساخت.

از آن زمان تاکنون بارها مسجدالحرام توسعه یافته است.


هم اکنون مسجدالحرام بنایی است بسیار عظیم، که مساحت کل آن (با احتساب طبقات) ۳۵۶۸۰۰ متر مربع است و گنجایش یک میلیون نمازگزار را دارد. مسجدالحرام شامل سه طبقه است، که طبقه سوم یعنی بام آن محوطه بسیار وسیعی است.

 

در وسط آن حیاطی به ابعاد تقریبی ۱۰۰×۱۵۰ متر وجود دارد، که کعبه در وسط آن حیاط است. حیاط مسجد از سایر نقاط آن پایین‌تر است.


مسجدالحرام دارای ۶۲ درب است. سه درب اصلی مسجد که از همه بزرگ‌تر و باشکوه‌تر هستند، با نامهای باب‌العمره، باب‌السلام و باب ملک عبدالعزیز شناخته می‌شوند. در زاویه شرقی کعبه، یعنی پشت مقام ابراهیم و به فاصله حدود ۵۰ متری دیوار کعبه دو پلکان وجود دارد، که به زیر حیاط می‌رود و چاه زمزم در آنجا قرار دارد.


صفا و مروه که در گذشته از مسجدالحرام جدا بودند، اکنون وصل به مسجد می‌باشند؛ به طوری که صفا در شمال شرقی کعبه قرار دارد. هفت مناره به ارتفاع ۹۲ متر، با قاعده ۷×۷ در اطراف مسجد قرار دارد، که یکی از مناره‌های که به صورت تک می‌باشد، بر فراز صفا قرار گرفته است.

 

۲-مسجد النبی در مدینه:


مسجد النبی (صلی الله علیه وآله‏) نخستین اقدام رسول خدا در مدینه منوره ساختن مسجد بود. پیش از آن، در قبا نیز مسجدی به دست آن حضرت و اصحاب بزرگوارشان ساخته شد که چنین اقدامی نشان از اهمیت نقش مسجد در اسلام دارد.

 

مسجد النبی صلی الله علیه وآله‏ شریف‏ترین مسجد پس از مسجد الحرام، مسجد النبی است که در مدینه منوّره واقع شده است. رسول خدا (صلی الله علیه وآله) درباره نماز خواندن در این مسجد فرمود: صَلَاهٌ فِی مَسْجِدِی هَذَا تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَشَرَهَ آلافِ صَلَاهٍ فِی غَیْرِهِ مِنَ الْمَسَاجِدِ إِلَّا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَإِنَّ الصَّلَاهَ فِیهِ تَعْدِلُ مِائَهَ أَلْفِ صَلَاهٍ . نماز در مسجد من نزد خداوند، برابر با ده هزار نماز در مساجد دیگر است، جز مسجد الحرام، که نماز در آن برابر با صد هزار نماز است.

 

۳-مسجد کوفه:


یکی از آثار مهم و زیارتی کوفه، مسجد تاریخی این شهر است. این مسجد شاید نخستین بنایی باشد که به هنگام احداث شهر برپا کردند، زیرا وقتی سعد بن ابی وقاص این منطقه را برای استقرار دائم سپاهیان و غازیان در نظر گرفت، نخستین اقدام او بنای مسجدی برای عبادت مردم بود.

آنان ابتدا نقشه مفصل و جامعی برای بنای مسجد کشیدند و بر آن اساس مسجد را، که محور و مرکز اصلی شهر بود، ساختند. محدوده مسجد را با تیراندازی یک تیرانداز تعیین کردند که در چهار سمت تیر انداخت.

 

۴-کناره های ضریع امام حسین علیه السلام در کربلا

 

در مواردی مسافر باید نمازهای چهاررکعتی خود را کامل بخواند.

 

1- مسافری که قصد کمتر از هشت فرسخ (حدود 48 کیلومتر) را دارد. البته اگر چهار فرسخ می‌رود و چهار فرسخ برمی‌گردد. در این مورد نمازش شکسته است.

 

2- مسافری که وارد مکانی شده و تصمیم دارد ده روز در آن مکان بماند.

 

3- مسافری که وارد مکانی شد و تصمیم گرفت ده روز در آن شهر بماند، ولی پس از خواندن یک نماز چهاررکعتی از تصمیم خود منصرف شد، از این پس هر چه بماند باید نمازهای چهاررکعتی خود را کامل بخواند.

 

4- کسی‌که وارد مکانی شد،‌ ولی تصمیم به ماندن ده روز ندارد و به‌طور مردد تا سی‌روز ماند، از روز سی‌ویکم به بعد، باید نمازهای خود را کامل بخواند.

 

5- در مسجدالحرام و مسجدالنبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام و مسجد کوفه به فتوای بیشتر فقها مسافر مخیر است نمازهای چهاررکعتی خود را کامل بخواند یا دو رکعتی.

 

6- در سفر معصیت (غرض او از سفر، معصیت است) مسافر باید نمازهای چهاررکعتی خود را کامل بخواند، مثل این‌که مسافرت می‌کند برای خرید و فروش مواد مخدر!

 

7- کسی‌که بخواهد در سفر نماز استیجاری بخواند، چنان‌چه نماز منوب‌عنه چهاررکعت بود، نایب او نیز باید چهاررکعت به‌جا آورد گرچه مسافر باشد.

 

9- شخص کثیرالسفر که شغل او سفرکردن است، مثل راننده بین شهرها و خلبان و ناخدای کشتی، این اشخاص نیز باید نمازهای چهاررکعتی خود را کامل بخوانند و هم‌چنین کسی‌که شغل او در سفر است بنا بر برخی فتاوا.

 

سؤال: آیا همان‌گونه که با نذر می‌شود روزه مستحبی را در سفر گرفت، می‌توان نذر کرد که نماز را در سفر چهاررکعت خواند؟

 

جواب: خیر. آن حکم مختص به روزه است و شامل نماز نمی‌شود. علاوه بر این‌که آن حکم فقط در مورد روزه مستحبی است و شامل روزه واجب نمی‌گردد.

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خیلی خوب بود❣❤
ناشناس
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
خیلی عالی
محسن
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
خیلی خوب بود
هعخ
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
عالی
خلیل
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
خوب بود
ماریلا
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
عالی بود
درجه یک
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
ناشناس
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
عالی