به گزارش راهبرد معاصر انتخابات ریاست جمهوری 1400یکی از مهمترین رخدادهای تاریخی ایران است. انتخابات 1400 تعیین کننده سرنوشت کشور است و دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تشکیل میدهند. گفتنی است انتخابات ایران روز جمعه 28 خرداد 1400 برگزار می شود. راهبرد معاصر در نظر دارد طی مدت باقی مانده تا انتخابات 1400 ، جدیدترین اخبار انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در معیشت مردم کشور دارد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از تایید صلاحیت شورای نگهبان در معرض رقابت قرار میگیرند. اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده است و در ادامه این خبر آرشیو کامل اخبار امروز انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری را میخوانید.
نحوه ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰
حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی تواند شرکت کند و در اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایط ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده که در آن رجال سیاسی باید شرایط ذیل را نظیر ایرانیالاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور دارا باشند.
در قانون انتخابات ریاست جمهوری واژه رجل سیاسی به معنی مرد تعبیر میشود اما گفته می شود که زنان نیز میتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کنند. با این وجود تاکنون در هیچ کدام از انتخابات ریاست جمهوری زنان تایید صلاحیت نشدند. مهلت ثبت نام برای داوطلبان ریاست جمهوری پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور است.
شورای نگهبان مسئول نظارت بر تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است و پس از ثبت نام داوطلبان واجدالشرایط، شورای نگهبان ظرف مدت 5 روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی میکند و نتیجه را به وزارت کشور اعلام میکند.
چه کسانی در انتخابات 1400 شرکت میکنند؟
افرادی همانند حسین دهقان، فریدون عباسی ، حسن سبحانی، سید محمد غرضی، مصطفی کواکبیان، سید محمدعلی افشانی، علی مطهری تایید کردند که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حضور دارند.
چه کسانی برای حضور در انتخابات 1400 تمایل دارند؟
افرادی نیز نسبت به شرکت در انتخابات 1400 ابراز تمایل کردند که عباس آخوندی، حمیدرضا حاجیبابایی، محسن رضایی، محسن رهامی، سید عزتالله ضرغامی، سعید محمد و مرضیه وحید دستجردی احتمال دارد در انتخابات ایران شرکت کنند.
احتمال حضور چه کسانی در انتخابات 1400 وجود دارد؟
گمانه زنی هایی از حضور برخی شخصیت ها را در انتخابات ریاست جمهوری 1400 وجود دارد که افراد چون محمدجواد آذری جهرمی، محمود احمدینژاد، غلامحسین الهام، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، اسحاق جهانگیری، سید محمدصادق خرازی، سید حسن خمینی، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و علی نیکزاد احتمال دارد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شوند.
چه کسانی در انتخابات 1400 شرکت نمی کنند؟
اما برخی شخصیت های سیاسی اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 شرکت نمیکنند. غلامعلی حداد عادل، سید محمد خاتمی، سید ابراهیم رئیسی، محمدجواد ظریف، پرویز فتاح و محسن هاشمی رفسنجانی در انتخابات سیزدهم شرکت نمیکنند.
اخبار امروز انتخابات ریاست جمهوری 1400
زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری
براساس آخرین اعلام ستاد انتخابات کشور ثبت نام داوطلبین این انتخابات از روز سه شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه مییابد.
براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
۱- از رجال مذهبی، سیاسی.
۲-ایرانی الاصل .
۳-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
۴-مدیر و مدبر.
۵-دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.
۶-مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور
نمایندگان مجلس یازدهم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را دست بررسی دارند، ولی با توجه به زمان اندک باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسد که قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/۴/ ۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی همچنان مبنای برگزاری انتخابات باشد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندورهای ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد .
در حال حاضر ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حال انجام است.
ثبتنام انتخابات ریاست جمهوری اینترنتی است؟
سید اسماعیل موسوی با بیان اینکه از ۲۱ اردیبهشت ماه، ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به مدت پنج روز آغاز خواهد شد گفت: تنها انتخاباتی که صفر تا صد ثبت نام داوطلبان آن به صورت حضوری و در وزارت کشور انجام خواهد شد، انتخابات ریاست جمهوری است که بر این اساس ستاد ثبت نام پیش بینی و در حال تجهیز امکانات هستیم.
وی اضافه کرد: رجل سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر بودن شاخصهایی است که بر اساس قانون اساسی برای شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده و شرایط محدوده سنی یا تحصیلات برای ثبت نام کنندگان وجود ندارد.
دبیر ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه ثبت نام انتخابات میان دورهای مجلس شورای اسلامی نیز به پایان رسیده اظهار داشت: ۶ حوزه انتخابیه در ۶ استان به هر دلیلی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده نداشتند که به همین دلیل میبایست انتخابات میان دورهای مجلس شورای اسلامی را برگزار میکردیم.
موسوی ادامه داد: در ثبت نام انتخابات میان دورهای مجلس شورای اسلامی در حوزههای انتخابیه تهران، آستانه اشرفیه در گیلان، بهار و کبودر آهنگ در استان همدان، گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، میانه در استان آذربایجان شرقی، تفرش آشتیان و فراهان در استان مرکزی مجموعا ۸۷۷ نفر برای کسب ۶ کرسی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند.
دبیر ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه بیشترین میزان ثبت نام انتخابات میان دورهای مجلس شورای اسلامی در تهران با ۵۹۷ نفر داوطلب بوده است گفت: تفرش با ۸۷ داوطلب، بهار و کبودر آهنگ با ۶۹ داوطلب، میانه با ۵۸ داوطلب، آستانه اشرفیه با ۴۵ نفر داوطلب و گچساران با ۲۱ داوطلب در رتبههای بعدی قرار گرفتند ضمن آنکه ۸ درصد داوطلبان از خانمها و مابقی از آقایان بودند.
وی در خصوص تمهیدات وزارت کشور برای روز انتخابات نیز اظهار داشت: افزایش تعداد شعب اخذ رای، طراحی اپیلیکیشن شعبه یاب برای شناسایی شعب اخذ رای و افزایش ساعت رای گیری و قرار دادن اقلام بهداشتی برای مجریان و مردم از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای روز انتخابات است ضمن آنکه شب قبل از رای گیری نیز تمام شعب اخذ رای ضد عفونی خواهد شد.
موسوی همچنین با اشاره به آغاز فرایند ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیرههای عشایری اظهار داشت: از امروز ثبت نامها در بیش از ۳۸ هزار روستا و تیره عشایری در سراسر کشور آغاز شده و فرآیند ثبت نام این انتخابات ۷ روزه خواهد بود.
موسوی با اعلام اینکه بیش از ۴۰۰ تیره عشایری در سراسر کشور واجد شرایط داشتن شورا هستند گفت: هر یک از تیرههای عشایری که دارای ۲۰ خانوار یا ۱۰۰ نفر جمعیت باشند واجد شرایط داشتن شورا خواهند بود.
دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: تعداد اعضای اصلی شورای روستاهای زیر ۱۵۰۰ نفر جمعیت، سه نفر و روستاهای بالاتر از ۱۵۰۰ نفر جمعیت، پنج نفر است، همچنین داوطلبان شورای روستاهای زیر ۱۵۰۰ نفر جمعیت باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند و داشتن مدرک تحصیلی دیپلم برای داوطلبان شوراهای روستا با بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت ضروری است.
وی اظهار داشت: داوطلبان میتوانند با استفاده از روشهای نصب اپلیکیشن مربوطه روی گوشی همراه خود، نصب بر روی دسکتاپ کامپیوتر شخصی، مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا با حضور در بخشداریها نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
دبیر ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: پس از پایان نام نویسی از داوطلبان در ۲۲ فروردین، از چهار مرجع ذی صلاح؛ وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام گرفته خواهد شد، اما قانونگذار پیش بینی کرده که ابتدا هیئتهای اجرایی بررسی مقدماتی را در خصوص داوطلبان روستاها داشته باشد و اگر شناخت کافی نسبت به فرد مورد نظر نداشتند از چهار مرجع ذیصلاح استعلام گرفته شود.
موسوی با اعلام اینکه ۱۲۰ هزار کرسی در شورای روستاها وجود دارد گفت: پیش بینی میشود ۲۲۰ هزار نفر در این انتخابات ثبت نام کنند. وی با اشاره به ثبت نام انجام شده شوراهای اسلامی شهر نیز اظهار داشت: ۵۱ هزار و ۲۲۰ نفر برای ۱۳۹۰ شهر اقدام به ثبت نام کرده اند که مردان ۸۸ درصد از داوطلبان و زنان ۱۲ درصد از داوطلبان را تشکیل میدهند.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه هنوز رای گیری الکترونیکی نداریم گفت: طبق توافقات صورت گرفته با هیئت نظارت در مجلس شورای اسلامی مقرر شده تا رای گیری و شمارش آرا در ۸ تا ۱۵ کلان شهر کشور به جز تهران به صورت الکترونیکی اجرا شود.
عباس نبوی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام حضور کرد
سید عباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی جهت حضور در رقابتهای انتخاباتی اعلام حضور کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سید عباس نبوی مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی برای کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اعلام حضور کرد.
عباس نبوی اظهار کرد: صف حضور در رقابتها صف شایستهای شده، باید از آن استفاده کرد . حضور افراد از جریانها و سبکهای مختلف امر پر خیر وبرکتی است و من به سهم خودم از این حضور استقبال می کنم. تلاش بنده مانع و مزاحم هیچ شخصیت و فعال سیاسی نیست. همه کسانی که آمادگی دارند محترم هستند.
وی با تاکید بر ضرورت فاصله گرفتن از دو قطبیهای سیاسی ادامه داد: ما دو معضل مهم در فضای سیاسی کشور داریم. اولین معضل این است که حدود ۲۴ سال از سال ۷۶ میگذرد که فضای انتخاباتی ما عمدتا حول دو قطبیهای کاذب است که همچنان ما آثار نامطلوب این آثار را می بینم. آنقدر این دو قطبی غلیظ شد که انتخابات ۱۴۰۰ نوعی نه گفتن به دو قطبی ها را شکل میدهد.
این فعال سیاسی تصریح کرد: باور حرف صادقانه برای مردم سخت شده و به اعتماد عمومی لطمه وارد شده است. در کنار سیاسیون این اعتماد از مردم سلب شده است. مردم سوال می کنند کی مسیری آغاز می شود که با زبان مردمی واضح و روشن سخن بگوید.
وی ادامه داد: همه شاهد بودند که من در این دو قطبیها نقشی بر عهده نگرفتم. در بخش مربوط به آسیب عمومی تلاش من به این سمت بوده که کمک کنم.
نبوی در ادامه گفت: بخش پیش روی ما در حوزه های کلان نیازمند برنامههای گسترده است. رهبر انقلاب مرکز الگوی اسلامی پیشرفت را تشکیل دادند که بزرگ ترین کاری است که تا کنون در کشور ایران انجام شده است. بنده برای تهیه الگوی اسلامی پیشرفت حضور بسیار موثری داشتهام. البته این الگو حل کننده همه مسائل نیست اما الگو را شکل داده است. به تعبیر مقام معظم رهبری این الگو بعد از قانون اساسی نقش مهمی را ایفا می کند.
وی یادآور شد: من بیش از ۵۰ برنامه کارآمد را آماده کردم برای دولت بعدی. از مجموع این ۵۰ برنامه ۱۵ برنامه به اقتصاد کلان و خرد باز میگردد.
این فعال سیاسی گفت: پنج برنامه کلان در قسمت سیاسی دیدهایم که یکی از آنها جمع کردن خرده احزاب است. برنامه تحول تولید فرهنگ هم از دیگر تلاشهای ما است. در چند سال اخیر هنرمندان ما خیلی اذیت شدند. در بخش مربوط به حوزه مدنی بحثهای مهمی داریم. خانمها مطالبات زیادی دارند باید به آن رسیدگی شود.
وی در ادامه به تشریح دیگر برنامهها و خط و مشیهای سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی خود پرداخت و اعلام کرد که دکترینی تحت عنوان عدالت و اقتدار نوشته شده است.
کابینه احمدینژاد در صف انتخابات ۱۴۰۰
کابینه هیچ رئیس دولتی به اندازه احمدینژاد، وزرای آماده به یراق برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ ندارد. چه آنها که رسما و اسما یا تلویحا اعلام کردهاند، چه آنها که گمانهزنیها دربارهشان مدتهاست وجود دارد.
روزنامه شرق در گزارشی به این کابینه پرداخت و نوشت: محمد عباسی، عضو کابینه دولتهای نهم و دهم، سال گذشته در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ۱۴۰۰، گفته است: امثال بنده متعلق به ملت و نظام اسلامیمان هستیم. پس در حد توان و شرایط نباید از انجام هر خدمتی دریغ کنیم. بعد هم گفت در این چند سال فرصتی بود که حسب تجارب پیشآمده در دولت، مجلس و نهادهای علمی و انقلابی، با همراهی جمعی از نخبگان و دلسوزان برنامههای درخور توجهی برای ایفای نقش دولتی مقتدر و کارآمد مهیا کنیم؛ اما برای کاندیداشدن به نظر میرسد با این تعداد افرادی که بهعنوان داوطلب ذکر میشود، فعلا نیاز و ضرورتی برای کاندیداتوری نمیبینیم. مگر اینکه شرایط به گونهای رقم بخورد که اقتضای حضور باشد؛ اما وزیر ورزش و جوانان احمدینژاد چند روز پیش گویا به این نتیجه رسید که شرایط آنگونه که اقتضای حضورش شود، آماده شده؛ پس رسما اعلام نامزدی کرد.
در تازهترین مورد محمد ناظمیاردکانی، وزیر تعاون محمود احمدینژاد، از سوی تشکل اصولگرای جامعه اسلامی مدیران بهعنوان نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاستجمهوری در سال ۱۴۰۰ معرفی شده است. ناظمیاردکانی متولد اردکان یزد و دارای دکترای مدیریت، گرایش سیستمها است و ۶۶ سال دارد. او در سالهای ۸۴ و ۸۵ بهعنوان وزیر تعاون دولت نهم مشغول به کار بود و که از سوی احمدینژاد برکنار شد. همچنین در سابقه خود استانداری قم و ریاست سازمان ثبت احوال کشور را دارد.
پیش از این نیز خبرهای غیررسمی حاکی از آن بود که فعالیت انتخاباتیاش را آغاز کرده و گفته میشود که اتاق فکر انتخاباتی او با همراهی جمعی از اعضای هیئت دولت محمود احمدینژاد و نزدیکان به جبهه پایداری تشکیل شده است. اگرچه نامزدهای اصلی جبهه پایداری درحالحاضر دبیر کل این حزب یعنی صادق محصولی و سعید جلیلی هستند.
حاجیبابایی، نماینده همدان و وزیر آموزش و پرورش دولت احمدینژاد هم از کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ خبر داده است. او گفته است: «من یک طرف قضیه هستم، یک طرف دیگر مردم هستند. ۵۰ درصد ما راضی هستیم، ۵۰ درصد هم مردم باید بخواهند. همه ما، چه نمایندگان و وزرا، کاندیدای ریاستجمهوری هستیم. اگر چند وقت مانده به ریاستجمهوری به نماز جمعه رفتیم و هفت، هشت نفر با ما دیدهبوسی کنند، تکلیف روشن میشود». حمیدرضا حاجیبابایی شش دوره نماینده مجلس بوده است. او در کابینه دوم محمود احمدینژاد وزیر آموزش و پرورش بود.
صادق محصولی، وزیر کشور احمدینژاد در سال ۸۸ و بعد هم وزیر رفاه و تأمین اجتماعی یکی از گزینههای انتخاباتی ۱۴۰۰ است. او بهطور ویژه نامزد جبهه پایداری است و تا جایی که مشخص است، قصد ائتلاف با اصولگرایان را ندارد. او بهتازگی حملات تندی به تشکیلات ائتلافی اصولگرایان کرده و آنها را پدرخوانده و پدرسالار خوانده است. محصولی رئیس ستاد انتخاباتی محمود احمدینژاد در نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری بود.
علی نیکزاد، وزیر راه احمدینژاد هم گرچه شخصا و رسما خودش هنوز اعلام نامزدی نکرده؛ بااینحال نامش در رسانهها در فهرست نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان بهعنوان گمانهزنی همواره آورده میشود.
نخستین زن برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام کاندیداتوری کرد
سارا فدائی، مدرس دانشگاه و نخستین کاندیدای زن دور سیزدهم ریاست جمهوری طی بیانیه ای از رهبر معظم انقلاب و شورای نگهبان درخواست کرد، بجای عبارت رجال در قانون انتخابات، لغت " شخصیت های سیاسی، علمی، مذهبی " استفاده شود.
این بیانیه به شرح زیر می باشد:
"بسم الله الحق"
یکی از حقوق اساسی زنان، حضور در عرصه مشارکت های سیاسی، اجتماعی و احراز مدیریت های خرد و کلان می باشد، که خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران، زنان توانسته اند با اثبات توانایی ها و شایستگی های خود به بسیاری از این مناصب دست پیدا کنند.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زنان از جهت مشارکت و تصدی مناصب و مسئولیت های سیاسی اجتماعی، همسنگ مردان از حق رای دادن و انتخاب کردن و نیز حق نامزدی و انتخاب شدن برخوردار گشته اند ولی آنگونه که از ظاهر اصل 115قانون اساسی بر می آید، در تصدی پست مهم و حساس ریاست جمهوری به عنوان عالی ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری، جنسیت دخالت داده شده و از این رو زنان نمی توانند عهده دار آن شوند، که این برداشت از اصل 115بیشتر بر پایه باورهای دینی و موازین فقهی می باشد. اما بنظر بنده در هیچ بخشی از کتاب الهی قرآن و نیز روایات معصومین (ع) عنوان نشده است که یک زن بخاطر جنسیتش نمی تواند سرپرستی جامعه را عهده دار گردد. فلذا اگر یک زن توان مدیریت درست، خداپسندانه و اصولی یک جامعه را داشته باشد قطعا میتواند بعنوان رییس جمهور نیز شایستگی خویش را نشان داده و اثبات نماید.
این جانب سارافدایی با وجود احترام بسیار والایی که برای مردان وطنم قائل هستم، از رهبر عزیزم آیت الله خامنه ای و نیز شورای محترم نگهبان خواهشمندم در تبیین صحیح معنایی کلمه "رجال " تجدیدنظر فرموده و در صورتیکه این امر مستلزم اصلاح قانون اساسی است، از طرق قانونی به اصلاح این امر مبادرت فرمایند و لغت "رجال" را حذف فرموده و لغت "شخصیت های سیاسی، علمی، مذهبی " را جایگزین فرمایند.
دعای خیر شفیعه روز محشر حضرت زهرا (س)، یار و نگاهبان کشور عزیزمان باد ان شاالله. یا علی
دلنگرانی سخنگوی دولت از میزان مشارکت مردم در انتخابات 1400
علی ربیعی در گفتوگو با ایلنا، در خصوص برخی نگرانیها در رابطه با میزان مشارکت در انتخابات خردادماه گفت: حضور مردم در پای صندوقهای رأی نکته بسیار مهمی است؛ ما نگرانیهایی در این مورد داریم و فکر میکنیم شاید اهمیت انتخابات به خوبی درک نشود و متاسفانه عدهای هم در این سالها تلاش کردند تا بگویند آن چه که رأی دادید و خواستید میتواند محقق نشود و این پیام بسیار بدی به جامعه است.
وی تاکید کرد: من نه به عنوان سخنگوی دولت و دستیار اجتماعی رئیسجمهور، بلکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی و کسی که در این ۴۰ سال بودهام و مانند یک پیچک با درخت تنومند انقلاب پیچ خوردهام، میگویم اگر مشارکت بالای ۷۰ درصد نداشته باشیم، دولتی که میآید، در داخل کشور سرمایه اجتماعی ندارد که بتواند کنترل کند و این اتفاق بسیار بد موجب سعادت، رشد و توسعه ما نمی شود؛ از سوی دیگر هم در بیرون کشور ارزیابی خارجیها و قلدری هایشان نسبت به ما افزایش پیدا می کند.
سخنگوی دولت ادامه داد: نقش مردم از این جهت که برای برگزاری یک انتخابات خوب تمایل نشان دهند بسیار مهم است و فضا را باز میکند که امیدوارم دست اندر کاران ترتیبی اتخاذ کنند همه افراد بتوانند در سبدی که به وجود می آید دیدگاه خودشان را داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: امروز آنهایی که درباره مشارکت تصمیم میگیرند و افرادی که برای انتخابات میآیند و میخواهند در معرض قضاوت قرار گیرند اگر طوری رفتار نکنند که نظرات را تامین کنند واقعا جفای بزرگی به امنیت ملی کردهاند.
ربیعی در پاسخ به این سوال که عدهای مطرح میکنند اگر ۳۰ درصد از مردم هم در پای صندوقهای رأی حاضر شوند، نظام مشروعیت خودش را به دست آورده؛ آیا این نظریه برای کشوری مانند ایران قابل قبول است، گفت: آنچیزی که من میدانم و مقام معظم رهبری هم همیشه گفتهاند، مشارکت حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی است و این گفته ایشان برای امروز هم نبوده و یک استراتژی است.
وی تاکید کرد: برای ما ملاک مقام معظم رهبری هستند و آقایان دیگر باید به جای بحث بر روی درصد مشارکت، تمهیدات مشارکت حداکثری را فراهم کنند.
ایران قوی؛ انتخابات 1400 و درسهای دهه 90
«قدرتمندی و پیشرفت» در دنیایی انباشته از رقابت، دلمشغولی بسیاری از ملتهاست. ملت رشید ما از این دلمشغولی استثنا نیست؛ بهویژه اینکه در تاریخ خود، همواره با دشمنان این اقتدار و پیشرفت درگیر بوده است. «ایران قوی»، شعار مورد اتفاق ملی است، فارغ از اینکه افراد دارای کدام گرایش سیاسی و فکری باشند. اما با کدام راهبرد میشود ایران را قدرتمندتر، پیشرفتهتر و آسیبناپذیرتر کرد؟
«اقتدار و پیشرفت»، عاریهگرفتنی یا خریدنی - مثلا در فرآیند مذاکره - نیست. بله مذاکره هم، میتواند یکی از ابزارهای مورد استفاده در این مسیر باشد. اما پایه و مایه اقتدار و پیشرفت را نه میشود خرید و وارد کرد، و نه به سودای کسب منفعتی کوتاه، در بازار دیپلماسی و مذاکره فروخت. نگاه کوتهبینانه به این واقعیت بود که موجب شد دکتر محمد مصدق در بحبوحه نهضت ملی شدن نفت، تصور کند میتوان به واسطه مذاکره با دولت آمریکا، نفت ایران را از دستدرازی انگلیس مصون داشت. سرنگونی او با کودتای آمریکا، سندی غیرقابل خدشه در تاریخ پرعبرت ماست؛ اما شگفت اینکه با وجود دلالتهای روشن ماجرا، برخی سیاسیون حاضر در دوره جمهوری اسلامی، تصور یا تلقین کردند که برای پیشرفت و اقتدار یا رفع موانع آن، باید سراغ مذاکره و معامله با آمریکا رفت و بلکه حتی از توانمندی دفاعی و اقتدار منطقهای کوتاه آمد.
اما پیشرفت، موضوعی درونزا برای هر ملتی است. و لازمه و ضمانت آن، قوی شدن است. با این منطق، باید منابع اقتدار و پیشرفت را در داخل تولید کرد و آنگاه با دست پر، وارد عرصه پررقابت جهانی شد. آنجا که پای خط قرمزهای امنیت و منافع ملی در میان است، باید قدرت داشت تا بتوان مقاومت کرد. اما حتی اگر عرصه - به غلط- صرفا در شکل و شمایل یک بازار بزرگ برای مذاکره و معامله دیده شود، حتی در این صورت هم باید منابع قدرت و ثروت تولید و تدارک شده باشد؛ و گرنه خریدار آسوپاس را دست میاندازند، یا مالالتجارهای را که به اضطرار برای فروش آورده، مفت میخرند و نیازمندیهایش را به او گران میفروشند. از اینها فراتر، دارایی کسانی که فقط گردن کج و زبان عجز و التماس داشته باشند، دستخوش طمع و زورگیری میشود.
مسیر کشور ما در زمینه «اقتدار و پیشرفت»، به برکت انقلاب اسلامی، مسیری رو به جلو بوده و البته در این مسیر، هر چند به موفقیتهای خیرهکننده جهانی دست یافتهایم، گاه با دستاندازها و چالشهایی روبهرو شدهایم. اگر سنگاندازی دشمنان در این مسیر طبیعی باشد، قصور و تقصیرهای داخلی پذیرفتنی نیست. کشور ما بهویژه طی دو دهه اخیر، با دو موج قوی قرین شد. اولی، حرکت پیشرفت که تا سالهای 88 و 90 سیر صعودی پیدا کرد؛ و دومی، موج فشار سیاسی و اقتصادی معارض از خارج و داخل، که در قالب فتنه و آشوب سیاسی، و تحریمهای فلجکننده (فشار حداکثری) پدیدار شد. موج دوم، ساخته شد تا ترمز حرکت شتابان پیشرفت و اقتدار ایران را بکشد. درد بیدرمان آمریکا و اسرائیل و برخی رژیمهای اروپایی، پیشرفت شتابان ایران در حوزههای مختلف علوم و فنون و قدرت بود. چنانکه نتانیاهو مقارن فتنه ۸۸ در پارلمان رژیم صهیونیستی گفت «برنامه هستهای ایران با سرعت قطار تندرو پیش میتازد و ما مانند خودروی قراضه میخواهیم خود را به آن برسانیم و مهار کنیم». یا «هرتسل هالوی» (فرمانده رکن اطلاعات در ستاد ارتش اسرائیل) آبان 94 اذعان کرد: «از ابتدای انقلاب 1979، ما 3 برابر رشد علمی داشتهایم اما رشد ایران 20 برابر شده. آنها به برتری فنی نزدیک میشوند. جنگ واقعی در آینده نیست؛ همین حالا جریان دارد. برداشته شدن فاصله 30 سال پیش، برای ما بسیار پُرهزینه خواهد بود». از این دست اعترافات لابهلای اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی هم فراوان است.
هنگامی که پروژه براندازانه فتنه 88 - با سرمایهگذاری 20 ساله- شکست خورد، مقامات آمریکایی بر اساس مشورت برخی دستاندرکاران فتنه سبز، تصمیم گرفتند تحریمها را به شکل جدیتر از گذشته وارد معادلات مواجهه با ایران کنند و اینبار مشخصا معیشت مردم را هدف بگیرند. وقتی این پروژه با برخی انحرافات در راس دولت مستقر (دولت دهم) در هم آمیخت، فشار اقتصادی را موثر کرد و زبان سیاستبازانی را گشود که بهخاطر سوابق سوءمدیریت، در انتخابات 84 و 88 توسط مردم کنار زده شده بودند، اما حالا ادعا میکردند کلید مشکلات اقتصادی در لوزان و وین و ژنو و نیویورک و در مذاکره از موضع پایین با آمریکا و غرب است. خسارتهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی هشت سال بعدی، نتیجه همرسانی و همپوشانی دو طیف انحراف و فتنه است. آقای جعفر فرجی فرماندار شهرری در دولت دهم که سِمَت قائممقامی ستاد انتخاباتی رئیسجمهور وقت در سال ۸۸ را هم برعهده داشته، 3 اسفند 1396 در پاسخ برخی ژستهای اپوزیسیونمآبانه رئیس دولت دهم، خاطره تلخی را بازگو میکند:
«چند روز بعد از جریان خانهنشینی، بنده برای سفر استانی دولت مجبور شدم به جلسهای با آقای «ب» [معاون اجرایی رئیسجمهور] بروم. تنها جلسهای که با ایشان داشتم، تلخترین جلسه آن دوره عمرم شد. او که ارتباط بنده را با جریان ستادهای مردمی در سراسر کشور و بچههای انقلابی میدانست، پرسید بچهها نظرشان نسبت به قضیه خانهنشینی چیست؟ توضیح دادم که رئیس دولت در پازل دشمنانش حرکت کرد و هر عاقلی، این را میفهمد. او که عصبانی شده بود، گفت پنج شش سال است که شبانهروز در کشور مثل... کار میکنیم و آقایان [...] و [...] میروند پزش را جلوی مردم میدهند و پشتسر، ما را میکوبند. اشکالی ندارد ما هم از فردا کار نمیکنیم. بله از فردا کار نمیکنیم که معلوم بشود فقط ما هستیم که میتوانیم کشور را بگردانیم. ببینیم در سخنرانیهایشان چه دارند به مردم بگویند و آنوقت به دست و پایمان میافتند. با دو تن از رفقا رفته بودیم؛ موقع برگشتن بغض گلویمان را گرفته بود. ما فکر میکردیم حرفی زد و تمام شد. اما حرف او، علیرغم باورمان اجرایی شد، دو سال رئیسجمهور و معاونین و مسئولدفترش، کشور را رها کردند. آن هم در اوج تحریمها. این را از جدول جلسات رئیسجمهور که جایش معاون اول میرفت و کاهش حجم تصمیم، اقدام و برنامهها و سفرها و ازهمگسیختگی کارها میشد فهمید... وضعیت اقتصادی و اجتماعی سیاسی کشور محصول همان دو سال تعلل ارادی است که آقای «ب» آن روز وعدهاش را داد».
این جفا در حق مردم، موجب روی کار آمدن کسانی شد که راه پیشرفت و گشایش اقتصادی را در واگذاری امتیاز و نرم کردن دل دشمن میدانستند؛ اما هم چوب حراج به برنامه هستهای زدند و هم رکود تورمی تلخی برجای گذاشتند که طبق آمار، در 25 سال گذشته (دولت مرحوم هاشمی و اتفاقات سال 74) بیسابقه است. یک دهه پرفراز و نشیب و پر از عبرت بر کشور ما رفت. آنجا که مدیران ما، مسئولانه و هوشیارانه وارد میدان شدند، موفقیتهای بزرگ رقم خورد و هرجا که «غفلت، منیت، قبیلهگرایی، جاهطلبی و غرور، اشرافیت و تمایزطلبی، یا نفوذزدگی» با نقشه دشمن در هم آمیخت، موجب شد نقشه اقتدار و پیشرفت به حاشیه بیفتد. راهبرد «ایران قوی»، نقشه راه پیشرفت است. حرکت بر مبنای این نقشه راه، مدیران تازهنفسی را میطلبد که دستگاه اجرایی را سکانداری کنند.
بیانات نوروزی رهبر انقلاب، نقشه راه کشور در پسِ یک دهه پرماجرا و سرشار از درس است؛ از جمله این فرازها: «اقتصاد ما با ظرفیّتها و قابلیّتهایی که دارد، میتواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه و دنیا باشد. شرطش این است که یک مدیریّت قوی وجود داشته باشد... کارشناسان بانک جهانی میگویند که اقتصاد ایران در میان اقتصادهای برتر دنیا در رتبه هجدهم است؛ از 200 و خُردهای کشورِ دنیا. آنها میگویند اگر از ظرفیّتهای استفاده نشده استفاده بشود، اقتصاد ایران، شش رتبه بالاتر میآید و به رتبه دوازدهم میرسد... کشوری با این خصوصیّات، اگر یک برنامهریزی درست اقتصادی داشته باشد و یک مدیریّت قوی هم بالاسرش باشد، که این مدیریّت - که من حالا بعد در مسئله انتخابات اشاره خواهم کرد- البتّه باید قوی و قادر بر حلّ مسائل باشد، مردمی باید باشد، ضدّ فساد باید باشد، میتواند به یک کشور پیشرفته اقتصادی تبدیل بشود و دیگر هیچگونه ابزار تحریم در او اثر نکند... توصیه مؤکّد ما به مسئولان عزیز کشورمان - چه مسئولانی که الان سر کار هستند، چه آنهایی که بعداً خواهند آمد- این است که مسئله اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند. اقتصاد کشور را معطّل و پا در هوا در انتظار تصمیمگیری دیگران قرار ندهند.... انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است؛ وقتی انتخابات انجام میگیرد یعنی یک افراد تازهنَفَسی وارد میدان میشوند، و در دستگاه اجرای کشور یک نوسازیای بهوجود میآید. یک مجموعه تازهنَفَس و پُرانگیزه وارد کار میشوند، و این برای کشور خیلی چیز مبارک و خوبی است... کشور و ملّتی که میبیند دشمنیهای دشمنان و زیادهخواهان و مستکبران را، راهکار و علاجش این است که خودش را قوی کند. این قوّت کشور و «ایران قوی» یک شعار عمومی است، این را همه قبول دارند. این قوّت را چه کسی به ایران میبخشد؟ ملّت؛ ملّت هستند که این قوّت را به کشور میبخشند و حضور ملّت و مشارکتشان هم مسلّماً در این قوّت ملّی تأثیر دارد.... ریاستجمهوری خیلی مسئله مهمّی است؛ مهمترین و مؤثّرترین مدیریّت کشور، ریاستجمهوری است. هر کسی که بهدنبال سعادت کشور است یک چنین رئیسجمهوری میخواهد: دارای مدیریّت و کفایت مدیریّت. باایمان؛ آدم بیایمان کشور را، منافع کشور را، مردم را یک وقتی میفروشد. عدالتخواه، ضدّ فساد. دارای عملکرد انقلابی و جهادی. به توانمندیهای داخل معتقد باشد».
اکنون وقت آن است که مردم از خود بپرسند شومن میخواهند یا مدیر؟ پاسخگو و بدهکار مردم، یا طلبکار و پشتهمانداز؟ تعبیر شومن، اظهارات سازنده فیلم تبلیغاتی یکی از نامزدها در سال 92 است که بعدها گفت «متنهای سخنرانی آقای [...] در سال 92 را من نوشتم. 27-28 جمله طراحیشده بود که قرار بود او بگوید. مثلاً «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم»... در گفتوگوی شبکه دو بنا این بود که هرچه مجری میگوید، رها کنیم و به تلویزیون حمله کنیم. روزبهروز با سیطره رسانهها، آدمهایی انتخاب میشوند که به شومن و بازیگر نزدیکترند تا سیاستمدار». تورمهای ششصد تا هشتصد درصدی ظرف هفت هشت سال، یکی از نتایج این اتفاق تلخ است. مدیریت فشل و پشتهماندازی که حالا میگوید چند سال زمان میبرد تا اقتصاد کشور را به شرایط سال 90 یا 92 برگرداند!