صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

تشکیل «سازمان نظام صنفی معلمان» ضروری است

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه از ضرورت تشکیل سازمان نظام صنفی معلمان، خبر داد.
به گزارش راهبرد معاصر سید حمایت میرزاده مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مناسبت روز معلم و جهت ارج نهادن مقام والای معلمان اظهار کرد: با کسب اجازه از محضر بزرگواران، با پرهیز از روال مرسوم نگارش‌های آسمانی، عاطفی و ادبی که گاهی بیش‌تر بوی رفع تکلیف می‌دهد؛ از این مناسبت استفاده کرده و به زعم خود برخی از واقعیت‌های مربوط به معلمان شریف را جهت اقدام عملی مطرح می‌کن، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
 

۱. رونمایی حقیقی ازواژه مقدس معلم

کنون زمان آن فرارسیده است که ازواژه بحق و مقدس (معلم) به نحواحسن رونمایی گرددزیرااگرمعلمی شغل نیست، عشق است وهنراست، ایثاراست وفداکاری.. (فلذا فقط معلم، معلم است) این واژه فخیم بایستی مختص شاغلین وزارت آموزش وپرورش باشدمختص کسانی باشدکه باوجود پایین بودن حقوق ومزایا، بارسنگین تعلیم وتربیت بچه‌های معصوم رابه عهده گرفته وباتمام وجودکمربه خدمت درمدارس بسته اندچه بساافرادی که ازاین واژه مقدس سواستفاده نموده انددریغ ازاینکه حتی یک گام عملی درراستای این هدف والاداشته باشندفی المثل درخواست انتقال دائم به وزارت آموزش وپرورش کرده باشند، البته مبرهن است که انتقال موقت برای اشتغال درپست‌های کلیدی وزارت آموزش وپرورش مدنظر نیست.

 

۲. ارج نهادن برمعلم ازدیدگاه والدین ودانش آموزان:

افرادی که برای تدریس واردکلاس درس می‌شوند چه درمدرسه دولتی چه غیردولتی معلم هستند وبایستی باهویت بخشیدن به افرادواجدالشرایط وشناسنامه دارنمودن افرادموردنیازجایگاهشان محفوظ وبا تعیین تکلیف نهایی، پرونده این قصه پرغصه بسته وامیدونشاط درعزیزان برای تربیت آینده سازان میهن ایجادگردد.

 

۳. تمایزمیان برخی پست‌های اداری و درون مدرسه ای:

درپنجمین دهه ازانقلاب تکلیف بخشنامه موقت صادرشده اول انقلاب موسوم به۲۳۰مشخص گرددهمانطوریکه دروزارت علوم، بهداشت قوانین خاص برای هیات علمی وکارمند وجوددارد که کماکان این قوانین دررابطه باآموزش وپرورش هم به دلیل ماهیت متفاوت معلم وکارمندمی تواندمصداق داشته باشد. تداخل پست‌های اداری ورسالت سنگین معلمی بویژه زمانی که مزایایی برای کارمنداداری است بافشار برخی سیاسیون، عده‌ای درپست‌های اداری قرارگیرندوبالعکس هرگاه به ندرت قدمی برای معلمان برداشته می‌شودبه فکرانتقال به مدرسه خصوصادردوسال آخرخدمت می‌افتند بدون اینکه برخی حتی یک روزسابقه دراین رسالت خصوصامدیریت ومعاونت مدارس داشته باشند.

 

۴. قطع سازماندهی ونقل وانتقال سالانه معلمان:

آنچه مسلم وبدیهی است بی ثباتی محل خدمت یک تشویش درونی واضطرابی مضاعف است که هرساله بادستورالعمل نقل وانتقالات منطقه‌ای وسازماندهی مدرسه‌ای برمعلمان عزیز ماتحمیل می‌گردد. مگروزارت علوم وسایردستگاه‌ها هرسال بابخشنامه‌ای محل خدمت افرادرامتزلزل وواحد‌های خودرابی ثبات ونیرو‌های خودرادچاراسترس وماه‌ها بلاتکلیف می‌کنند افتخارهرمدرسه به معلمان آن مدرسه می‌باشدفلذا محل ثابت خدمت واتاق خاص باامکانات تخصصی مربوطه برای هرمعلم (ابتدایی درکلاس خود متوسطه باموضوع بندی کلاس که قبلا تجربه شده) حداقل قدم برای حفظ شان معلمی خواهدبود. بدیهی است موارداستثنایی برای مثلا یک روستای کوچک یا درس خاص راه حل استثنایی تعریف شده دارد.

 

۵. پی گیری تشکیل سازمان صنفی نظام معلمی:

برای پی گیری سازماندهی شده مطالبات متعدد وبه حق معلمان تشکیل (سازمان نظام صنفی معلمان) که طرح پیشنهادی آن ازمجلس دهم ناتمام مانده، ضروری است، بدیهی است پی گیر‌های موردی بدون توجه به جوانب امر اصل کارراتحت الشعاع قرارداده وموجب شبهه و شائبه خواهد‌شد.


۶. ضرورت انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان:

انتخاب مدت دارمدیران مدارس بانظرمعلمین که دردهه هفتاددستورالعمل آن ابلاغ شده وامروز درانتخاب روسای اکثردانشکده هادردانشگاه‌ها مورداستفاده می‌باشدضروری می‌نماید. واضح است درصورت تحقق این مهم نه تنهامدیران مدارس بلکه بامشارکت وآرامدیران، روسای مناطق نیزغیرمستقیم منتخب معلمان خواهندبود. بدیهی است به تدریج باارتقا افرادباتجربه و شایسته این جمع، می‌توان امیدوارشدآموزش وپرورش ازدست برخی میهمانان کارآموزناخوانده نجات یابد.


سخن آخر:

اگرواقعا می‌خواهیم مشکلات معلمان حل شودقبل ازمراجعات مکاتبات پیامک‌های ارسالی به مسوولین دولتی ومجلس وآدرس غلط سازماندهی شده دادن، در خودوزارت آموزش وپرورش به جای تشکیل ستاد‌های مختلف وصدور دستورالعمل‌های پیچیده وایجاد موانع مختلف وهردم ازاین باغی بری ارسال نمودن، می‌توان بدون رسانه‌ای کردن، کارشناسانه بامثبت نگری، قسمت پرلیوان رادیده و اقدام عملی هماننددستگاه‌های دیگربااستفاده ازاسنادومجوز‌های بالادستی متعدد موجود، بسیاری ازمطالبات به حق معلمان را به ثمررساند./باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
دروغگو 10ساله شما فقط داری تعارف میکنی برای معلمان