صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 03
کد خبر: ۸۶۳۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

طاعون مریخی چیست؟ / هشدار دانشمندان درباره فاجعه بیولوژیک

طاعون مریخی یا همان فاجعه بیولوژیکی ای که قرار است با آوردن خاک مریخ به زمین اتفاق بیفتد، از بزرگترین تهدیداتی است که سلامت جهانی را تهدید می کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ آوردن خاک مریخ به ایران توسط آخرین فضانوردی که به مریخ سفر کرده است، نگرانی های زیادی برای دانشمندان و متخصصان ایجاد کرده است. طاعون مریخی یا همان فاجعه بیولوژیکی که با آوردن خاک مریخ به سطح کره زمین رخ می دهد سبب نگرانی جامعه جهانی شده و بیماری طاعون مریخی به حدی خطرناک است که سلامت جهانی را تهدید می کند.

 

خاک مریخ که قرار است مریخ نورد Perseverance به کره زمین بیاورد، تهدیدی بالقوه برای تمام بشریت است. عقیده برخی از دانشمندان چنین است.این کارشناسان حتی کمیته بین المللی مبارزه با رساندن نمونه خاک مریخ به زمین (The International Committee Against Mars Sample Return - ICAMSR) را تشکیل داده اند.

 

دانشمندان: ممکن است خاک مریخ باعث یک فاجعه بیولوژیکی در کره زمین شود.
 
 


اعضای این کمیته خطر بالقوه سفر اخیر کاوشگر آمریکایی به مریخ را اعلام می کنند. آنها مطمئن هستند که در صورت رسانده شدن برخی از نمونه های خاک از سیاره سرخ به زمین ممکن است فاجعه بیولوژیکی موسوم به "طاعون مریخی" رخ دهد. میکروارگانیسم هایی که ممکن است در مریخ و مثلاً خاک این سیاره قرار داشته باشند، احتمال دارد باعث شیوع چنین طاعونی در سیاره ما شوند.قرار است مریخ نورد آمریکایی از خاک سیاره سرخ نمونه برداری کرده و سپس این نمونه ها را به زمین برساند.
 

گفتنی است مریخ‌نورد استقامت(perseverance)  در تاریخ 18 فبروری توانست با موفقیت روی سطح مریخ فرود بیاید. چرا این کاوشگر و فرود آن بر خاک مریخ و مأموریت‌هایش اهمیت دوچندان در کاوش‌های فضایی یافته است.

 

 کاوشگر جدید ناسا چندین مأموریت مهم دارد. این وسیله در نزدیکی جایی فرود آمده که دانشمندان گمان می‌کنند در زمانی که احتمال حیات در این سیاره وجود داشته بستر یک دریاچه بوده و در بخشی از آن جلگه‌ای قرار داشته است.

 

 

کاوشگر استقامت همچنین وضعیت آب‌وهوایی مریخ را با دقت رصد می‌کند. این دستگاه همچنین قادر است از سنگ‌ها و خاک مریخ نمونه‌برداری کند و آن را به سمت مدارگرد ارسال کند که این مدارگرد هم در نهایت نمونه‌ها را برای مطالعات دقیق به زمین ارسال می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
والا هرچقدر بشر پیشرفت میکنه ب همون اندازه مشکلات عظیمتر میشن .....بابا کجا قدیما اینقد سیل و زلزله و بیماری بود ؟؟؟بشر خیلی سرکش شده ......
ناشناس
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
والا هرچقدر بشر پیشرفت میکنه ب همون اندازه مشکلات عظیمتر میشن .....بابا کجا قدیما اینقد سیل و زلزله و بیماری بود ؟؟؟بشر خیلی سرکش شده ......
ناشناس
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
دقیقا همان کاری که چینیا با اوردن خاک وسنگ از بخش تاریک کره ماه اوردن که میلیونها میکروب توش بود وسفیه چینی اونو به زمین اورد وکرونا رودر جهان با ویروسهای ناشناختش الوده کردن
ه
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
علی
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
شماچخان بگیدمامیشنویم..هفتادسال آمریکاحتی نتوانست ازجوخارج بشه وبه ماسفرکنه ودرسالنهای بزرگ نقش سفربه ماه راطراحی کرد.یکی ازاعترافات یوری گاگارین درهمین زممینه بود.دروغ ودروغ نگویید ازشمابیشترمیدانیم