صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۳۱
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 05
کد خبر: ۸۶۴۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
قابل توجه ثبت نام کنندگان خودرو

آیا افزایش قیمت خودرو مشمول کسانی که ثبت نام کرده اند می شود؟

شورای رقابت در آخرین تصمیم خود قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپت را برای سال 1400 تعیین کرد که از افزایش قیمت خودروهای داخلی حکایت دارد.

به گزارش راهبرد معاصر، آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو نشان می دهد این شورا با ریاست رضا شیوا نظر بر افزایش قیمت خودرو در سال 1400 دارد و این افزایش نرخ ها تا پایان شهریور 1400 اعمال خواهند شد.


آن طور که شورای رقابت اعلام کرده میزان افزایش قیمت خودرو بر اساس تورم بخشی اعلام شده توسط بانک مرکزی محاسبه شده که این تورم برای ایران خودرو و سایپا در حدود 15 درصد است.

 


بر اساس این تصمیم از آنجایی که قیمت خودرو به دلیل کاهش نرخ ارز و کاهش تقاضا طی روزهای گذشته کاهشی بوده و انتظار می رود این روند کاهشی ادامه داشته باشد، میزان افزایش قیمت کارخانه محصولات سایپا به جای 15 درصد در حدود 10 درصد محاسبه شده که به طور دقیق میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا در سال 1400 به میزان 8.9 درصد و برای قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو 8.1 درصد خواهد بود.


این در حالی است که بسیاری از کارشناسان قیمت های فعلی خودروهای تولید داخلی را نیز گران می دانستند و خواستار تعدیل قیمت خودرو در بازار بودند. مجلس نیز چندی پیش با افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا مخالفت کرده بود و خواستار ثبات قیمت ها تا اطلاع ثانوی شده بود.

 

 

قیمت خودرو برای کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کردند

با این وجود به دلیل اعتراضات بسیار مشارکت کنندگان در طرح های تولید خودرو و برندگان قرعه کشی خودرو تصمیم شورای رقابت بر آن شد که افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا برای کسانی که در طرح های ثبت نامی سال 99 نامشان درآمده افزایش نیابد و با همان قیمت قبلی خودروها در سال 1400 به آنها تحویل گردد.


بر این اساس قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا برای کسانی که در طرح های پیش فروش ثبت نام کرده اند به این شرح خواهد بود:

 

قیمت خودروهای سایپا برای ثبت نام کنندگان 99

مدل قیمت کارخانه زمستان 99 (تومان)
تیبا هاچ بک ۹۵،۴۲۶،۰۰۰
ساینا EX ۹۲،۹۲۸،۰۰۰
کوییک معمولی (سفید) ۱۲۹،۷۵۵،۰۰۰
کوییک معمولی (تنوع رنگ) ۱۳۰،۰۱۵،۰۰۰
تیبا صندوقدار ۸۷،۸۰۰،۰۰۰

 

قیمت خودروهای ایران خودرو برای ثبت نام کنندگان 99

 

اطلاعیه سایت شورای رقابت درباره قیمت خودرو

در سایت شورای رقابت آخرین تصمیم این شورا در خصوص قیمت خودرو اینگونه آمده است:

 

در جلسه ۴۶۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۳ شورای رقابت، تصمیمات ذیل در خصوص خودرو تصویب گردید

۱- برای تمامی کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند و پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی موضوعِ بند ۲ تعلق نمی‌گیرد.

۲- بر اساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸/۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸/۹ درصد افزایش قیمت محاسبه گردید که با در نظر گرفتن بند ۱ فوق برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

 

 

تاکید رئیس شورای رقابت بر افزایش قیمت خودرو در سال 1400

رضا شیوا رئیس شورای رقابت ، درباره افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ و عدم تغییر ۶ ماهه در قیمت خودروهای داخلی، گفت: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می توان گفت که ۶ ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد.

 

 

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیزاده
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
باسلام چرا نامی ازخودروی تاراکه درطرح پیش فروش سال99بوده نیامده است
گرایی
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
خدا از سر تقصیرتان نگزره من ۱۴ ماه پیش ثبت نام کردم با سود ۱۵ درصد ماشین از اون موقع تا حالا در کارخانه دو برابر شده الان موقع تحویل ماشینم شده باید 9درصد دیگه بیشتر آزمون بگیرین