صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 April 15
کد خبر: ۸۶۵۰
استان‌های شرقی و جنوب شرق کشور هم درگیر سیلاب شدند

مقاومت خوزستان در برابر سیلاب شایعات

سیلاب همچنان در استان‌های مختلف کشور خبرساز است، اما اکنون خوزستان در صدر استان‌های درگیر با این بحران است. اخبار رسیده از شهرهای آق‌قلا و گمیشان نشان می‌دهد که با کاهش سطح آب، زندگی کم‌‌کم به حالت عادی خود بازگشته است

به گزارش راهبرد معاصر؛  در شهرهای پلدختر و معمولان حضور گروه‌های جهادی اراده جمعی ملت ایران برای رفع مشکلات را به نمایش گذاشته است. خوزستان هم همچنان در شهرهای مختلف چون سوسنگرد و حمیدیه و دیگر شهرها و روستاهای اطراف درگیر معضل سیلاب است.

 

بروز بحران و تداوم آن موجب خستگی مردم شده و روحیه آن‌ها را تخریب می‌کند. سیلاب خوزستان که در هفته گذشته شدت گرفته است موجب شده تا حدود 400هزار نفر از هموطنان ساکن در شهرها و روستاهای این استان درگیر مشکلات بسیاری شوند. بسیاری از این هموطنان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند تا در اردوگاه‌ها و مراکزی که برای اسکان آن‌ها در نظر گرفته شده ساکن شوند. این در حالی است که در بیشتر روستاها و اطراف شهرها نیز جوانان پای کار آمده‌اند تا با همراهی نیروهای داوطلب جهادی و نیروهای سپاه و ارتش و غیره اقدام به ساخت سیل‌بند در اطراف خانه‌ها، روستاها و شهرهای خود کنند. این در حالی است که بسیاری از مزارع کشاورزی و باغات نیز در سیلاب اخیر دچار خسارت‌های فراوان شده‌اند.

 

در چنین شرایطی اگرچه نیروهای سپاه، ارتش، هلال احمر و بسیاری از نیروهای داوطلب به استان خوزستان رفته و اقدام به کمک‌رسانی کرده‌اند اما از سوی دیگر فضا برای انتشار انواع شایعات و اخبار نادرست بین مردم ایجاد می‌شود. اتفاقی که در روزهای گذشته در بین مردم خوزستان رخ داده و موجب بروز برخی مشکلات برای مردم شده است. شایعاتی که موجب واکنش مسوولان نهادهای مختلف قضایی و انتظامی شدند. در چنین شرایطی مسوولان باید به این مسأله نیز توجه داشته باشند که با اطلاع‌رسانی درست و دقیق، غیر از امداد و کمک‌رسانی به مردم در زمینه کنترل جو روانی موجود در جامعه نیز به میدان بیایند و اجازه انتشار شایعات مخرب را ندهند.

 

نخستین شایعه در مورد سیلاب خوزستان به سد کرخه مربوط می‌شود. حدود 10روز قبل بود که نخستین شایعات در این‌باره منتشر شد. این در حالی است که به‌دلیل بارش‌های شدید در بالادست و سیلابی که در استان لرستان روی داد به‌طور طبیعی باید دریچه‌های سد باز می‌شد تا معادل آب ورودی به سد از مقدار آب موجود در مخزن این سد کاسته شود. یکی دیگر از نکاتی که درباره سد کرخه مطرح و موجب نگرانی شدید مردم شد مربوط به ساخت آن توسط مهندسان ایرانی بود که گفته می‌شد از کیفیت لازم برخوردار نیست. این در حالی است که این سد نیز همانند سد دز مطابق با آخرین دانش روز دنیا و با استحکام لازم ساخته شده و هیچ مشکلی نیز از بابت حداکثر ذخیره‌سازی آب ندارد. با این وجود صدا‌وسیما و دیگر رسانه‌ها بارها از سوی مسوولان استان خوزستان تصاویر سالم و مقاوم بودن این سد را برای مردم پخش کرده و این اطمینان به مردم داده شد که جای هیچ نگرانی نیست. کلیپ‌های منتشر شده درباره آژیر سد کرخه نیز به قدری بازتاب داشت که درنهایت دادستان عمومی و انقلاب شوش وارد عمل شد و از دستگیری و زندانی شدن فردی خبر داد که کلیپ غیرواقعی از سروصداهای عجیب سدکرخه را منتشر کرده بود.

 

درگیری مردمی

یکی دیگر از شایعات روزهای اخیر در خوزستان درگیری مردم بومی با نیروی انتظامی و نیروهای دیگر نهادها در نوبت‌های مختلف است. در این باره نیز کلیپ‌ها و تصاویر مختلفی منتشر شد که بعد مشخص شد این تصاویر مربوط به درگیری اهالی دزفول و اندیمشک بوده است. کذب این شایعه نیز اگرچه به‌زودی مشخص شد، اما بازتاب زیادی در شبکه‌های فضای مجازی داشت.

 

هورالعظیم و نفتی‌ها

یکی دیگر از شایعات مهمی که موجب ناراحتی و نگرانی بسیار از مردم شد به هورالعظیم بازمی‌گردد. در این شایعه به مردم این طور القا شد که نفت مهم‌تر از مردم و زندگی و زمین‌های کشاورزی آن‌هاست و به همین دلیل دولت اجازه باز شدن دایک‌های هور و جاری شدن آب به این تالاب بین‌المللی را نمی‌دهد. این مسأله از آن بابت مهم است که تأسیسات مربوط به میدان نفتی آزادگان در برخی از مخازن هورالعظیم وجود دارد که مشغول استخراج نفت و میعانات گازی بوده‌اند. این شایعه به قدری قوی بود که حتی موجب همراهی برخی کارشناسان نیز با این ماجرا شد. این در حالی است که حتی وزیر نفت نیز به این مسأله واکنش نشان داد و گفت که وزارت نفت حاضر نیست جان و مال مردم را فدای چند بشکه نفت کند. این در حالی است که حتی برخی بزرگان و معتمدان طوایف خوزستان از هورالعظیم بازدید هوایی داشتند و مشخص شد که تمام بخش‌های هورالعظیم پرآب شده است. هم‌اکنون نیز مقدار آبی که در هورالعظیم جمع شده تا دوسال آینده حقآبه این تالاب را تأمین کرده است که خود می‌تواند خبر خوشی از بابت حذف گرد‌وغبار در فصل‌های پیش رو باشد.

 

اما سیلاب از روز گذشته استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی را هم درگیر خود کرده است که نهادهای مختلف از بابت تجمع در حاشیه رودها و مسیل‌ها هشدار داده‌اند. این در حالی است که شهرهای بندرعباس و کرمان و برخی دیگر از شهرهای شرقی و جنوب شرق کشور نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند. حالا در چنین شرایطی باید ضمن تداوم امدادرسانی از بابت اقلام مورد نیاز، به فضای روانی موجود در جامعه نیز توجه کرد تا دامنه شایعات گسترش نیابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: