صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 12
کد خبر: ۸۷۴۰۹
فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

طرح تخریب سانترفیوژهای نسل‌جدید از کجا نشأت می‌گیرد؟

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، درخصوص انتشار خبری مبنی بر خواسته امریکایی‌ها درباره تخریب سانتریفیوژهای نسل‌های جدید ایرانی، گفت: وقتی آمریکایی‌ها درباره اجرای مصوبه مجلس متوجه عدم انسجام داخلی می‌شوند و از داخل ایران چنین ارزیابی می‌کنند که دستگاه اجرایی ما نظر یکسانی با مجلس ندارد، مشخص است که یکه‌تازی می‌کنند و ادعاهای بزرگ و گستاخانه‌ای مثل تخریب سانترفیوژها را دارند، ادعاهایی که نظام هرگز زیر بار آن نخواهد رفت.

 

به گزارش راهبرد معاصر، تخریب سانترفیوژهای نسل جدید ایران تازه ترین خبری است که به  نقل از سران آمریکایی توسط  پرس تی‌وی گزارش شده است. براساس این خبر آمریکا و اروپا در ازای  توقف موقت و نه لغو برخی تحریم‌های برجامی، خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل‌های جدید IR-6، IR-9، IR-4 و... ایران شده‌اند. در حالی که آمریکا به لحاظ قانونی هرگز نمی‌تواند چنین خواسته‌ای از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و آمریکا همچنان به عنوان کشوری است که از توافق برجام خارج شده و حق دخالت در برجام را قانونا ندارد، جمهوری اسلامی ایران درباره خواسته غیر قانونی معترض است. فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره در گفتگو با راهبرد معاصر مسائلی را در میان گذاشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که این موضوع هیچ ربطی به آمریکا ندارد اما شاهد هستیم این کشورخواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده است، به گونه‌ای که آمریکا و اروپا در ازای توقف موقت و نه لغو برخی تحریم‌های برجامی، خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل‌های جدید IR-6، IR-9، IR-4 و... ایران شده‌اند. قطعا آمریکا هیچ حقی برای چنین خواسته‌ای از جمهوری اسلامی ایران حتی درنشست‌هایی که به اسم بازگشت به برجام انجام می‌شود را ندارد و متاسفانه گردنکشی و زیاده خواهی آمریکا به دلیل بی‌توجهی ما به مسائلی به این مهمی است.

 

عباسی دراین باره خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها هیچ حقی برای اینکه جمهوری اسلامی ایران را درباره نابودی سانترفیوژها تعیین تکلیف کنند ندارند و نمی توانند از هیچ فرد یا نهادی خواستار نابودی سانتریفیوژهای ما شوند.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می‌بایست مطابق مصوبه مجلس که اقدام راهبردی در خصوص تحریم‌هاست، حرکت و اجرا کند، ضمن اینکه دولتی‌ها باید متوجه این موضوع مهم باشند که برای عدم اجرای مصوبه مجلس مجازات درنظر گرفته شده است.

 

وی دراین‌باره تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به این دلیل برای عدم اجرای مصوبه مجلس مجازات در نظر گرفته چرا که اطمینان نداشت تیم مذاکره کننده دولت بر مبنای مصوبه مجلس عمل ‌کند، البته با چنین خواسته‌هایی که از سوی آمریکایی‌ها عنوان می‌شود پر واضح است که طرح اینگونه خواسته ها ناشی از بی‌اعتنایی دولت به مصوبه مجلس و نادیده گرفتن این مصوبه است، همانگونه که پیشتر هم مصوبه مجلس را بیخود خوانده بودند.

 

فریدون عباسی دراین‌باره خاطر نشان کرد: به هر حال اگر دولتی‌ها بخواهند مطابق میل آمریکایی‌ها عمل کنند، یعنی مصوبه مجلس را بیخود بدانند، یا در آیین نامه اجرایی یا در اجرا اخلالی ایجاد کنند، اساسا مجلس در برابر این تخلف می‌ایستند، ضمن اینکه از نظر ما اساسا موضوع گفتگوهای وین هم یک موضوع انحرافی است که توسط تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود.

 

ریس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی آمریکایی‌ها درباره اجرای مصوبه مجلس متوجه عدم انسجام داخلی می‌شوند و از داخل ایران چنین ارزیابی‌‌هایی را می‌کنند که دستگاه اجرایی ما نظر همخوان و یکسانی با مجلس ندارد، این ارزیابی باعث می‌شود که غربی‌ها بویژه امریکایی‌ها یکه تازی کنند و ادعاهای بزرگ و گستاخانه‌ای را داشته باشند. ادعاهایی که نظام هرگز زیر بار آن نخواهد رفت. این در حالی که برخی در داخل کشور آنقدر شیفته غرب و خودباخته هستند، که حاضر هستند به هر قیمتی به خواسته‌های امریکایی تن دهند و آن را اجرا نمایند و انسجام داخلی را هدف قرار داده اند. وقتی انسجام از بین برود مشخص است که دشمن خیال باطل می‌کند و بیش از گذشته ملت را تحت فشار خواسته‌های خود قرار می‌دهد، لذا بنده معتقدم در این شرایطی که آمریکا یک بار دیگر زورگویی می‌کند باید به گفتگوهای برجامی خاتمه دهیم چون انسجام داخلی در حد اعلا وجود ندارد.

 

فریدون عباسی با انتقاد از رئیس جمهور و اصرار دولتی ها بر لغو تحریم‌ها بدون اینکه مهر تاییدی از سوی آمریکایی‌ها بر این موضوع خورده باشد، گفت: اصلا خوب نیست که رئیس جمهور هر چند روز یک بار از برداشته شدن تحریم‌ها می‌گوید و هر روزدر یک تریبونی از برداشته شدن تحریم‌ها به ملت نویدهای باطل می‌دهد. قطعا هیچ مسوولی به دنبال تداوم تحریم‌ها علیه ملت ایران نیست اما نباید اجازه دهیم که دشمن از مساله تحریم‌ها برای زیاده خواهی‌های خود در مذاکرات سوء استفاده کند.

 

وی درخصوص شباهت‌های آنچه امروز انجام می‌شود با سال 92 گفت: اگر مردم به خاطر داشته باشند برای اینکه مردم به یک جریان رای بدهد در سال 92 و94 آمریکایی‌ها درباره تخریب سانتریفیوژها صحبت کردند، آن زمان دولت که ژست بلدی مذاکره و رفع تحریم‌ها را به خود گرفته بود به گونه‌ای وانمود کرد که آمریکایی‌ها توانستند خواسته خود را درایران اعمال کنند و بهترین دستاوردهای علمی و فناوری هسته‌ای کشور از بین رفت، اما بعد از گذشت هشت سال و بی‌عملی دولت و آمریکا در قبال مشکلات کشور و رفع تحریم‌ها، خوشبختانه در حال حاضر این صحبت‌ها در کشور دیگر خریداری ندارد و جامعه نسبت به این مسائل به شدت آگاه شده است، لذا زیاده گویی و زیاده خواهی آمریکایی‌ها فقط برای خودشان است و مردم به این خواسته‌ها کمترین اعتنایی ندارند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: