صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 14
کد خبر: ۸۷۷۲۸
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

نقش قطر در برقراری ارتباط میان ایران و عربستان چیست؟

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون سفر و دیدار اخیر مقامات قطر و عربستان گفت: قطری‌‎ها باید تلاش کنند کشورهایی مانند عربستان که تحت تاثیر آمریکا هستند و با جمهوری اسلامی ایران روابط نامطلوبی دارند را سر عقل بیاورند تا هرگونه روابط غیر حسنه با ایران را کنار بگذارند و مواضع جمهوری اسلامی را که مواضع فراگیر در منطقه است، به سمع و نظر دیگر کشورها از جمله مسوولین عالی رتبه عربستان سعودی برسانند.

 

به گزارش راهبرد معاصر، شامگاه دوشنبه گذشته بعد از گذشت چهار سال از قطع ارتباط بین دو کشور قطر و عربستان سعودی، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر کشور قطربه دیدار مقامات عربستان سعودی رفت تا پیرامون مسائل منطقه و از همه مهمتر ازسرگیری ارتباط وتعامل این کشور با جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو بنشینند. سیدرضا صدرالحسینی مهمترین موضوعات مطرح شده و خواسته جمهوری اسلامی برای ارتباط با عربستان سعودی که قطع به یقین مورد توجه امیر قطر بوده را تشریح کرده که درادامه این گفت‌وگو بیان شده است.

 

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر در خصوص سفر امیر قطرکه شامگاه دوشنبه به عربستان انجام شد، گفت: با توجه به مناقشاتی که در طول یک دهه گذشته در منطقه عربی به وجود آمده، به نظر می‌رسد با سفرهای صورت گرفته بین امرای کشورهای عربی به منطقه، تشدید تنش‌ها در حال نزول است. امرای قطر و عربستان سعودی از سه سال گذشته روابط پر تنشی را بین کشورهای خود تجربه کردند، موضوعی که در نهایت به قطع ارتباط سیاسی بین دو کشور منتهی شد. اما در ماه‌های اخیر بدون تنازل از شروط قطر و بدون توجه به شروط عربستان، شاهد گسترش روابط بین دو کشور هستیم.

 

وی درخصوص اهمیت افزایش تعامل بین کشورهای اسلامی در منطقه گفت: هر چه قدر در منطقه کشورهای همسایه بیشتر شود و با جمهوری اسلامی ارتباطات تنگاتنگی داشته باشند و اختلافات بین خود را به حداقل برسانند و نقاط مشترک بین خود را تقویت کنند، قطعا در رسیدن به صلح و امنیت پایدار و اقتصاد توسعه یافته بین کشورهای اسلامی بسیار موثر خواهد بود.

صدرالحسینی اهمیت سفر امیر قطر به عربستان سعودی را تشریح کرد و گفت: سفر امیر قطر به عربستان سعودی از این جهت حائز اهمیت است که سفر قبلی وی چهار سال پیش به عربستان صورت گرفت، ضمن اینکه سفر امیر قطر به عربستان سعودی می‌تواند در تحکیم روابط کشورهای منطقه موثر باشد. ارتباط مطلوب قطر با جمهوری اسلامی ایران این مزیت را با خود به همراه دارد که امیر قطر در سفر به عربستان سعودی می‌تواند فعالیت‌هایی در راستای حل اختلاف بین کشورهای عربی و جمهوری اسلامی را به منصه ظهور برساند و دراین موضوع تاثیر گذار باشد.

 

وی دراین زمینه تصریح کرد: به هر حال امیر قطر باید به این موضوع توجه کند که جمهوری اسلامی ایران بعد از قطع ارتباط قطر با عربستان سعودی، قطر را مورد لطف وحمایت خود قرار داد، از این روی قطری‌ها این موضوع را برای خود باید به عنوان یک وظیفه در قبال جمهوری اسلامی ایران تلقی کنند، بنابراین قطری‌ها باید تلاش کنند کشورهایی مانند عربستان سعودی که تحت تاثیر آمریکا هستند و با جمهوری اسلامی ایران روابط نامطلوبی دارند را سرعقل بیاورند تا هر گونه روابط غیر حسنه با جمهوری اسلامی ایران را کنار بگذارند و مواضع جمهوری اسلامی را که مواضع فراگیر در منطقه است را به سمع ونظر دیگر کشورها از جمله مسوولین عالی رتبه عربستان سعودی برسانند.

 

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل، خاطر نشان کرد: به نظر می آید این اتفاق در حال رخدادن است و قطر مایل به ایفای این نقش در قبال جمهوری اسلامی ایران و عربستان در منطقه است. باید توجه داشته باشیم جمهوری اسلامی روابط دو یا چند جانبه در منطقه را به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی خود مهم و قابل اعتنا می‌داند، لذا نگاه ویژه‌ای به ارتباط و تعامل مطلوب با کشورهای منطقه دارد، امامسئله مهمی که قطری‌ها باید درنظر بگیرند مساله مظلومیت مردم یمن وحمایت جمهوری اسلامی از مردم مظلوم یمن برای رسیدن به استقلال این کشور است، بنابراین درصورت تمکین به قانون از سوی سعودی‌ها و قطع کامل حملات هوایی به یمن و اتمام کامل محاصره ناجوانمردانه این کشور توسط عربستان، این موضوع می‌تواند در حسن و گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و عربستان تاثیر مثبتی داشته باشد، ضمن اینکه انتظار می‌رود قطر نسبت به این مساله اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: