صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۵۲
  • چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 24 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 15
کد خبر: ۸۷۷۵۴
سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

رژیم صهیونیستی ناچار به دادن امتیاز به فلسطینی‌ها خواهد شد

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در خصوص نحوه پایان دیگری‌ها در فلسطین اشغالی گفت: صهیونیست‌ها در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و درگیری به کل مناطق فلسطین اشغالی تسری پیدا کرده است و تنها محدود به کرانه باختری یا غزه نیست. وضعیت جاری بسیار متفاوت با درگیری‌های سال‌های اخیر است و اسرائیل بدون دادن امتیاز به فلسطینی‌ها، قادر نیست به اتش‌بس برسد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، درروزهای اخیر درگیری میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است و بر خلاف گذشته تنها به غزه محدود نمانده است. در حال حاضر تمام فلسطین اشغالی درگیر تنش میان مقاومت مردمی و اشغالگران است. شبکه‌های مختلف خبری تصاویری از حملات موشکی علیه مناطق اسرائیلی منتشر می‌کنند که تاکنون سابقه نداشته است و نشان میدهد که دست نیروهای فلسطینی برای مقاومت علیه اشغالگری بازتر از گذشته است. سعدالله زارعی، کارشناس وتحلیلگر مسائل غرب آسیا، سیاست نژادپرستانه اسرائیل در اخراج فلسطینی‌ها از مناطق قدس شرقی را عامل اصلی آغاز دور جدید درگیری می‌داند و معتقد است که صهیونیست‌ها بدون دادن امتیاز قادر نیستند تا خود را از آثار تداوم تنش دور نگه دارند.

 

سعدالله زارعی در خصوص اهداف سران رژیم صهیونیستی از توسعه مناطق اشغالی و دلیل آغاز درگیری‌ها  گفت: اسرائیل از سه دهه گذشته سیاست الحاق بخش شرقی بیت‌المقدس به مناطق تحت کنترل رژیم صهیونیستی را پی گرفته‌است و تلاش می‌کند تا به طور رسمی این شهر را به عنوان یک شهر اسرائیلی تعریف کند. درحال حاضر نزدیک به 65 درصد قدس دست اسرائیلی‌ها   است، یعنی علاوه بر قدس غربی، آنها بخش‌های وسیعی از قدس شرقی را هم اشغال کرده اند و  تلاش می‌کنند با ادامه سیاست شهرک‌سازی و اسکان یهودی‌ها در باقیمانده مناطق فلسطینی‌نشین قدس شرقی، این شهر را به طور کامل تحت کنترل دولت اشغالگر قرار بدهند.

 

زارعی با تشریح سیاست نژادپرستانه صهیونیست‌ها در قبال ساکنان اصلی فلسطین گفت: آنها یهودیان را ترغیب و تشویق به آزار و اذیت فلسطینی‌ها می‌کنند تا زمینه کوچ ‌آنها را فراهم کنند. همانند اقدامی که در محله شیخ جراح انجام دادند. صهیونیست‌ها رسما به عرب‌های ساکن محله شیخ جراح اعلام کردند که باید خانه‌های خود را ترک کنند و برای تسریع این سیاست پاکسازی قومیتی، باحمایت نیروی نظامی، شهرک‌نشینان یهودی را تشویق به درگیری و ایجاد ضرب‌وجرح فلسطینی‌ها کردند.  این موضوع نقطه نقطه آغاز تنش‌های جدی میان گروه‌های فلسطینی و صهیونیستی شد. به این نکته هم باید توجه کرد که از هفته‌ها گذشته، اسرائیل در راستای   یهودی‌سازی قدس، محدودیت‌های وسیعی را در مسجدالاقصی اعمال کردند تا مسلمانان نتوانند به مسجد الاقصی بروند و آنها را تحت فشار قرار دادند.

 

وی درخصوص واکنش مقاومت در برابر زورگویی‌ها وزیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی گفت: رفتار غیرانسانی و غیرحقوقی صهیونیست‌ها حساسیت مقاومت را افزایش داد. روز دوشنبه مقاومت به اسرائیل  هشدار داد که اگر این سیاست را کنار نگذارد و دست از آزار و اذیت فلسطینیان برندارد، مقاومت دست به سلاح خواهد برد و شهرک‌نشینان را به حمله متقابل تهدید کرد.

 

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص شروع تنش‌های اخیر در فلسطین اشغالی گفت: سرائیلی‌ها به جای توجه به این هشدار، بخش‌هایی از منطقه غزه را بمباران کردند؛ لذا فلسطینی‌ها بعد از پایان ضرب‌الاجل 48 ساعته، حملات هدفمند خود علیه مناطق اسرائیلی را آغاز کردند.  براساس اطلاعات رسمی از داخل اسرائیل، بیش از هزار  موشک و خمپاره در انواع مختلف به مناطق تحت کنترل صهیونیست‌ها شلیک شده است. بر خلاف موج رسانه‌ای حامیان اسرائیل، حملات مقاومت به عقب‌نشینی اسرائیل منجر شده است؛ یک دادگاه رژیم صهیونیستی اعلام کرد مساله تخلیه محله شیخ جراح را به تعویق انداخته است و از طرف دیگر اسرائیل از محدودیت‌های رفت‌وآمد فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی کم کرده است. همچنین مسئولان اسرائیلی از شهرک‌نشینان یهودی خواست تا با فلسطینی‌ها درگیر نشوند. اما این یک روی داستان است و درمقابل ارتش اسرائیل همزمان  بر حملات علیه غزه افزوده است. ضمن اینکه مقاومت هم فعالانه پاسخ حملات اسرائیلی‌ها را داده است.

 

سعدالله زارعی در خصوص مواضع آمریکا در قبال مسائل فبسطین اشغالی در روزهای اخیر گفت: رسانه‌های جریان اصلی ادعای غیرشفاف و غیررسمی برخی از مقامات آمریکایی را بازتاب می‌دهند که دولت آمریکا مایل نیست تا در مسئله اخیر دخالت کند  اسرائیل را مخیر به نحوه اداره موضوع کرده‌اند. قطعا این موضع‌گیری واقعی آمریکا نیست و آنچه به رسانه‌های گفته‌شده، کذب و ساختگی است. از طرف دیگر، آمریکایی ها از طریق مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس، فعال هستند. این درحالی است که موضوع تنها به درگیری نظامی محدود نیست که با آتش‌بس قابل حل باشد، مشکل اصلی تداوم سیاست آزار و اذیت فلسطینی‌ها در جهت یهودی‌سازی قدس شرقی است.

 

سعدالله زارعی اضافه کرد: تاکنون فلسطینی‌ها  53 شهید و بیش از 200 زخمی داده‌اند. اسرائیل تعداد قابل توجهی از خانه‌های مسکونی را تخریب کرده است و بدون توجه به ریشه تنش و اقدام برای حل آن، وساطت کشورهای عربی و یا فشار آمریکا نمی‌تواند به پایان مسئله کمک کند. ضمن اینکه فلسطینی‌ها مذاکرات را تایید نکردند و تاکید دارند تا اسرائیل تعهد ندهد رویه گذشته را تغییر دهد، حملات علیه اسرائیل ادامه خواهد داشت.

 

این کارشناس مسائل فلسطین، موضع کنونی اسرائیل را از سر ضعف توصیف کرد و گفت: امروز اسرائیل به دست وپا افتاده تا بدون اینکه امتیازی به طرف فلسطینی بدهد، درگیری را متوقف کند؛ اما با توجه به حساسیت موضوع و پیچیده‌شدن مسئله، قطعا فلسطینی‌ها حاضر به قبول این شرایط نیستند. فلسطینی‌ها با انواع موشک مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را تحت حمله قرار دادند که تا کنون سابقه نداشته است و همین موضوع دست  برتر آنها را در مواجهه با اسرائیل نشان میدهد. بی‌تردید صهیونیست‌ها در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و درگیری به کل مناطق فلسطین اشغالی تسری پیدا کرده است و تنها محدود به کرانه باختری یا غزه نیست. امروز در مناطق مرکزی و شمالی و در شهرهای داخل مناطق اشغالی 1948 هم تنش به اوج رسیده است. وضعیت جاری بسیار متفاوت با درگیری‌های سال‌های اخیر است و اسرائیل چاره‌ای ندارد و بدون دادن امتیاز، نمی تواند به اتش‌بس برسد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: