صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 15
کد خبر: ۸۷۹۵۹

حماس شرایط پذیرش آتش بس را اعلام کرد

رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج با بیان شروط آتش‌بس اعلام کرد اشغالگران صهیونیستی که تجاوز را آغاز کردند باید اقداماتشان را متوقف کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛  خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج با اشاره به تکاپوی شدید آمریکا، اروپا، ترکیه و شماری از دولت‌های عربی دست نشانده واشنگتن به خصوص مصر برای تحمیل آتش بس به جنبش حماس، ضمن اعلام شرایط جنبش حماس برای پذیرفتن آتش بس به تأثیر گذاری میدان بر دیپلماسی اشاره و تأکید کرد «جهانیان تنها به قدرت احترام می‌گذارند».

 

خالد مشعل فاش کرد: خروج اشغالگران از مسجدالاقصی، اجازه به فلسطینیان برای آزادی در اقامه نماز و حضور در این مسجد، متوقف کردن جنایت آواره سازی خانواده‌های محله الشیخ جراح در قدس اشغالی، آزاد کردن بازداشت شدگان تنش آفرینی اخیر و توقف تجاوز به غزه از خواسته‌های جنبش حماس برای آتش بس است.

 

خالد مشعل در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد: اشغالگران اسرائیلی درخصوص آتش بس فریبکاری می‌کنند و می‌خواهند ما اول آتش بس کنیم و پاسخ ما این است که کسی که اقدام تحریک آمیز و تجاوز را آغاز کرده است باید اقداماتش را متوقف کند.

 

مشعل گفت: تلاش‌های دولت آمریکا و شماری از کشور‌های غربی ناشی از آن است که دریافته اند اوضاع در سرزمین فلسطین برای آنان نگران کننده است و این در حالی است که برخی از کشور‌های اروپایی نیز از اقدام اسرائیل به کشتار کودکان و ویران کردن خانه‌ها و منهدم کردن زیرساخت‌ها و آواره کردن خانواده‌های محله الشیخ جراح تعجب نکردند.

 

خالد مشعل تصریح کرد: طرفی که الان در عرصه بین المللی تحرک دارد دولت آمریکاست که از اشغالگران جانبداری می‌کند و بنابر ادعایشان به اشغالگران حق می‌دهند از خودشان دفاع کنند و دولت آمریکا قربانی و جلاد را برابر می‌داند.

 

او افزود: به نظر من آنچه که آنان را نگران کرده حالت سردرگمی حاکم بر اسرائیل است که برای نخستین بار در همه جبهه‌ها در حال جنگ است.

 

رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج خاطر نشان کرد: دولت آمریکا خواست با حماس از طریق دوستانش ارتباط بگیرد و در تلاش برای آتش بس به مصری‌ها و قطری‌ها متوسل شد و مصر، قطر و ترکیه در تلاش برای آتش بس، تحرکات زودهنگامی داشته اند و برخی کشور‌های دیگر نیز در این خصوص تحرک داشته اند.

 

مشعل گفت: این یک لحظه متمایز در تاریخ ماست. ما به طرح آزادسازی و بازگشت نزدیک می‌شویم پس انتفاضه بزرگ در کرانه باختری و داخل (سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸) و غزه باید ادامه یابد و دولت‌های عربی و اسلامی باید بدانند عزت آنان به یاری رسانی شان به قدس و فلسطین بستگی دارد و آزادگان جهان باید بدانند اسرائیل باری برای امنیت و صلح بین المللی است. در سالگرد نکبت (تشکیل رژیم صهیونیستی) معادله جدیدی ارائه می‌کنیم و قدمهایمان را در مسیر آزادسازی و بازگشت و پیروزی و نجات قدس و الاقصی می‌گذاریم.

 

مشعل از همه شرکت کنندگان در انتفاضه در غزه و کرانه باختری و فلسطینیان داخل (سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸) که نکبت را امروز پشت سرشان گذاشته اند تا آزادی را پس بگیرند و نیز از ساکنان شهر قدس و محله الشیخ جراح که شعله این نبرد مبارک را روشن کردند و از ملت فلسطین در اردوگاه‌ها و امت‌های عرب و مسلمان قدردانی کرد.

 

مشعل بر حق ملت فلسطین در مقاومت در برابر اشغالگری نه فقط برای دینشان بلکه به سبب اشغال سرزمینشان تأکید و تصریح کرد: اشغالگران علت وقوع این حوادث هستند، زیرا به مسجدالاقصی و نمازگزاران و مدافعان مسجدالاقصی و ساکنان محله الشیخ جراح یورش بردند و خواستند آنان را در برابر چشمان جهانیان از خانه و کاشانه خود بیرون کنند.

 

خالد مشعل تأکید کرد: اشغالگران این بحران را به وجود آوردند و مسئول آن هستند، زیرا گمان کردند حامیان قدس و مسجدالاقصی ضعیف شده اند و ملت ما مغلوب شده است و چاره‌ای ندارد و منطقه نیز به خصوص پس از موفقیتهایشان در عادی سازی روابط تسلیم آن‌ها شده است، اما ندانستند که مسئله قدس و الاقصی بزرگترین عامل تحرک ملت فلسطین و ملت‌های عرب است.

 

رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج افزود: این حق غزه است که قدس و مسجد الاقصی را یاری کند و فلسطین از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن یک مسئله واحد است.

 

مشعل خاطر نشان کرد: رویارویی‌ها صرفاً مردمی بود و مدافعان مسجدالاقصی دست خالی بودند و برای دفاع از خودشان فقط سنگ داشتند، اما اشغالگران از سلاح و گلوله‌های جنگی استفاده کردند و بر گشودن در‌های مسجد الاقصی به روی گروه‌های معبد ادعایی سلیمان و نمایش رسانه‌ای در سالگردی که آنان ادعا می‌کنند روز یکپارچه سازی قدس است اصرار کردند.

 

او تأکید کرد: زمانی که بر این رفتار اصرار کردند مقاومت احساس کرد ملت فلسطین مستضعف شده و در معرض خطر قرار گرفته است بنابراین به آنان اخطار داد و اعلام کرد با آتش بازی نکنند و محمد الضیف (رئیس ستاد گردان‌های شهید عز الدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس) به آنان چند روز اخطار داد و منتظر ماندیم و سپس ابو عبیده سخنگوی گردان‌های قسام اخطار داد و اعلام کرد از مسجدالاقصی تا قبل از ساعت شش بیرون بروید، اما این کار را نکردند.

 

مشعل تصریح کرد: اگر مقاومت نبود ملت فلسطین بیشتر از این ناتوان انگاشته می‌شد و جهانیان به حرف آنان گوش نمی‌کرد و جهانیان تنها به قدرت احترام می‌گذارند.

 

خالد مشعل این پرسش را مطرح کرد که دولت بایدن که درگیر منازعه خود با چین و روسیه و پرونده هسته‌ای (ایران) است چه زمانی فرصت می‌کند به منطقه توجه کند؟

 

رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج اعلام کرد برای اولین بار دولت آمریکا هر روز تشکیل جلسه می‌دهد و به منطقه نماینده می‌فرستد، زیرا مقاومت آنان را در تنگنا قرار داده و ملت فلسطین در غزه و داخل و کرانه باختری و جا‌های دیگر قیام و انتفاضه کرده و امت، فعال شده به همین سبب سرو صدای جهانیان نیز بلند شده است./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: