صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۷
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 25
کد خبر: ۸۸۹۷۸
حسین درودیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

نقش سیاست های ارزی در تورم

حسین درودیان، کارشناس مسائل اقتصادی پیرامون تداوم معضل تورم افسارگسیخته در کشور گفت: سیاست های غلط ارزی، محدودیت هایی مثل تحریم ها یا ارز پاشی هایی که منابع ارز را از بین می برد در کنار عواملی چون رشد بیش از اندازه نقدینگی و انباشت مسائل و چالش های مختلف در نظام بانکی به تورم افسارگسیخته در ایران منتهی شده است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمارهای مرکز تورم حاکی از تورم بالایی در اقتصاد ایران است که بعضا تورم نقطه به نقطه و سالیانه بیش از 40 تا مرز 50 درصد افزایش یافته و تامین زندگی را برای مردم به شدت سخت کرده است. کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای چرایی افزایش نرخ تورم و عدم موفقیت در کنترل و کاهش تورم در اقتصاد ایران عنوان کرده اند. راهبرد معاصر در گفت و گو با حسین درودیان کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه تهران به این محور پاسخ داده است.

 

حسین درودیان اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر التهابات تمام نشدنی تورم در اقتصاد ایران و تبعات معیشتی و اقتصادی این موضوع را روی زندگی مردم و ارکان مختلف اقتصاد مثل تولید عنوان کرد و گفت: تورم و عدم کنترل تورم که هر روز در بازارهای مختلف و کالاهای متفاوت خود را نشان می دهد به یک مشکل جدی و چالش اساسی برای گذران زندگی مردم بخصوص طبقات ضعیف جامعه تبدیل شده است.


وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال تورم در ایران دلایل مختلفی دارد از جمله یکی از مهمترین عوامل این موضوع را می توان به التهابات ارزی نسبت داد، که بخش مهم آن شامل افزایش نرخ ارز می شود، البته کمبود ارز نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور است، چرا که کمبود ارز باعث می شود که در سمت عرضه دچار انقطاع هایی شویم، به این معنا که با گرانی و کمبود ارز تولید به شدت آسیب می بیند و با مشکلات عدیده ای رو به رو می شود.


این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با عوامل بنیادین مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور تصریح کرد: سیاست های غلط ارزی یا محدودیت هایی مثل تحریم ها یا ارز پاشی هایی که منابع ارز را از بین می برد همگی تولید کشور را دچار چالش می کنند، بنابراین صرفا نمی توان گفت تورم های شدید در اقتصاد ایران ناشی از عامل نقدینگی است، چرا که ما سال هاست رشد نقدینگی بالای 40 درصد داریم، اما تا کنون نصف این تورم را هم تجربه نکردیم، بنابراین بنده متهم اصلی تورم کنونی را برگرفته از مسائل بخش خارجی هم می دانم.


درودیان اظهار داشت: مسائلی از قبیل ارز، واردات، تجارت خارجی، همچنین انباشت مسائل و چالش های مختلف در نظام بانکی، بنابراین به طور کلی این عوامل سبب شده تا عمدتا رشد زیاد و بی کیفیتی را در تراز نامه های بانکی داشته باشیم.


این اقتصاددان در ادامه و با تشریح شرایط حاکم بر کشور افزود: به عبارت دیگر رشد نقدینگی ما هم به لحاظ کمی بالاست و هم کیفیت آن پایین است. این عوامل در مجموع در کنار هم به افزایش تورم در اقتصاد منتهی می شود. در واقع می توان گفت عوامل مختلفی در اقتصاد ایران است که مسئولین سال ها برای رفع آن کار خاصی انجام نداده اند، وقتی این مسائل روی هم انباشت می شود تورم بالا می رود، هر چند که تورم ماهیانه نباید ملاک ارزیابی ها قرار بگیرد، بنابراین ملاک ارزیابی ها باید تورم سالانه باشد که چند درصد است و چه عواملی موجب کاهش یا افزایش آن شده است.


وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: بنابراین باید متوسط نرخ ارز را در نظر گرفت، اما به هر حال نرخ ارز کنونی، نرخ بالایی است که برای حمایت از تولید باید کاهش بیابد، در ضمن هر گونه گشایش های خارجی در ارز برای کاهش تورم مفید است البته کاهش نرخ ارز و گشایش های ارزی نباید در کوتاه مدت صورت بگیرد، ضمن اینکه کار دیگری که در میان مدت صورت می گیرد کنترل رفتار بانکی است تا بتوانیم رشد کمی نقدینگی را کاهش بدهیم هم اینکه بتوانیم رشد کاهش یافته نقدینگی را با کیفیت کنیم یعنی زمینه های افزایش ارتباط بیشتر و بهتر بانکی با بخش تولید برقرار شود و ارتباط قوی بین بانک و تولید، موجب افزایش تولید و رونق اقتصاد کشور شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: