صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 25
کد خبر: ۸۹۳۴۶
راهبرد معاصر بررسی می کند؛

داوید برنعه؛ رئیس جدید موساد کیست؟

داوید برنعه از ۲۵ سال پیش در مناصب و سمت های مختلف موساد بویژه در بخش عملیات های ویژه و در تقابل با اعضای محور مقاومت، نقش برجسته ای داشته است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ روز دوشنبه ۲۴ مه ۲۰۲۱، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی داوید برنعه ۵۶ ساله، معاون یوصی کوهن را به عنوان رییس جدید موساد منصوب کرد. بی بی در این مراسم که به تشویق افسران نخبه موساد نیز اختصاص داشت؛ وظیفه اصلی رئیس جدید سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی را جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای عنوان کرد. برنعه که پدر چهار فرزند است از ۲۵ سال پیش در مناصب و سمت های مختلف موساد بویژه در بخش عملیات های ویژه نقش برجسته ای در سراسر جهان داشته است. نتانیاهو از ماه دسامبر اعلام کرده بود که جانشین کوهن را انتخاب کرده است، اما به دلیل آنکه همچنان کابینه تشکیل نشده و دولت موقت بر سر کار است، اعلام عمومی صورت نگرفت اما پس از آنکه دادستان کل اسرائیل به نتانیاهو خبر داد که منعی برای این کار وجود ندارد، انتصاب و معرفی برنعه در روز دوشنبه انجام شد. کوهن در بیانیه ای کوتاه در این مراسم گفت:« من برای (برنعه) در این سمت آرزوی موفقیت می کنم و باور دارم که مدیر جدید موساد کارهای بزرگی انجام خواهد داد و موساد را همچنان به سمت موفقیت و دست آوردهای ملموس هدایت خواهد کرد» همچنین طی پیام های جداگانه ای رووین ریولین رئیس جمهور و بنی گانتز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در پیام های جداگانه ای به وی تبریک گفته و برای او آرزوی موفقیت کردند.

 

داوید برنعه پیش از این سمت در بخش اطلاعات ستاد ارتش کل اسرائیل (سایرت ماتکال) فعالیت می کرد و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ فرمانده بخش «تسومیت»، مسئول جذب جاسوس (بویژه در ایران و لبنان) و سپس به سمت معاونت رئیس موساد رسید.

 

یوصی کوهن که از سال ۲۰۱۶ به عنوان رییس موساد انتخاب شد، مسئول پرونده ها و بسیاری از عملیات های خرابکارانه این رژیم در خارج از مرزهای این کشور بود. بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقدند  که معمار «صلح ابراهیم» شخص یوصی کوهن است. وی در دوران فعالیت اش به عنوان رییس موساد و همچنین پیش از آن با انجام سفر های متعدد به کشورهای حاشیه خلیج فارس زمینه عادی سازی روابط میان امارت عربی متحده و بحرین را با اسرائیل فراهم آورد. رییس پیشین موساد در کنار معاون خود داوید برنعه به عنوان متهمان ردیف اول ترور دانشمند دفاعی-هسته ای کشورمان شهید محسن فخری زاده، انفجار سالن مونتاژ سانتریفیوژ های پیشرفته در نطنز، سرقت اسناد هسته ای محرمانه کشورمان در تهران و شناسایی محل حضور شهید سلیمانی از طریق  رهگیری خط موبایل ایشان و به اشتراک گذاشتن آن با آمریکایی ها، شناخته می شوند. حرکت در جهت منافع سیاسی نتانیاهو سبب ایجاد این گمانه زنی شده است که بی بی کوهن را به عنوان جانشین خود در پست نخست وزیری در نظر گرفته است. همچنین گفته می شود یوصی کوهن در سفری که نتانیاهو به عربستان برای دیدار به بن سلمان انجام داده بود، حضور داشته است. البته این خبر از سوی ریاض رد شده است!

 

داوید برنعه ۲۹ مارس ۱۹۶۵ در شهر اشکلون دیده به جهان گشود. وی در «ریشون لتسیون» دوران کودکی و نوجوانی ش را گذراند. پدر او جوزف برنعه در سه سالگی به همراه خانواده اش با فرار از آلمان نازی به اسرائیل مهاجرت کرد. پدر داوید سابقه تحصیل در موسسه مطالعات دینی «یشیوا» و حضور نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی را در کارنامه کاری خود دارد. مادر داوید، نائومی، نیز به عنوان معلم و مدیر در سرزمین های اشغالی مشغول به کار بود. داوید اما پس از نشان دادن استعداد از خود در زمینه توانایی های نظامی در مدرسه نظامی تل آویو به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۸۳ داوطلب خدمت سربازی در ارتش این کشور شد. وی بعدها در ایالات متحده در رشته مدیریت بازرگانی مفتخر به دریافت مدرک فوق لیسانس از دانشگاه «Pace» شد و سپس به عنوان مدیر بازرگانی در یک بانک سرمایه گذاری در سرزمین های اشغالی، مشغول به کار شد. وی در سال ۱۹۹۶ با افزایش عملیات های استشهادی از سوی فلسطینیان تصمیم گرفت به عضویت موساد درآید و به عنوان افسر اطلاعاتی در بخش فرماندهی واحدهای عملیاتی در داخل و خارج از خاک رژیم صهیونیستی مشغول به کار شود. او همچنین در دورانی که در بخش «تسومیت» دارای مسئولیت بود چهار بار به دلیل خدمت شایسته به امنیت اسرائیل مورد تقدیر قرار گرفت. او به زبان های عبری، انگلیسی، عربی و ... نیز تسلط دارد.

 

انتصاب برنعه در حالی صورت می گیرد که ایران با وجود خرابکاری صهیونیست ها، وارد سطح غنی سازی بالای ۶۰٪ شده و مذاکرات هسته ای با طرف های ۵+۱ پیشرفت چشم گیری داشته و به احتمال زیاد به نتیجه خواهد رسید. برنعه می داند که مقامات ارشد کاخ سفید تمایلی به افزایش تنش ها در منطقه خلیج فارس ندارند، زیرا مواجه آمریکا با چین و روسیه را با اخلال مواجه خواهد کرد. آمریکا همچنین نمی خواهد به دلیل نبرد نیمه سخت میان تهران-تل آویو تبدیل به هدفی آسان برای هجوم نیروهای مقاومت بویژه در عراق شود. در چنین شرایطی برنعه به دنبال آن است تا با گسترش روابط با جامعه اطلاعاتی آمریکا زمینه همکاری بیشتر میان این دو متحد قدیمی را فراهم آورد. اسرائیلی ها بر این باورند که آن ها برای مقابله با ایران نیازمند حمایت نظامی و سیاسی واشنگتن هستند. با این حال به نظر می رسد مشکل اصلی در جای دیگری باشد. آمریکایی ها مشکلی با حاکمیت اسرائیل ندارند اما دیگر تمایلی به همکاری با نتانیاهو ندارند. بی شک تداوم حضور بی بی در پست نخست وزیری روابط اسرائیل و آمریکا را سرد تر خواهد کرد.

 

بهره سخن

با توجه به پیشینه داوید برنعه در مواجه با محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران لازم است تا دستگاه های اطلاعاتی کشور با هوشیاری بیشتری به مقابله با نفوذی های سازمان موساد در پست های حساس و کلیدی بپردازند. در جنگ نیابتی همان طور که تمام جهان مشاهده کرد ایران دست بالاتر را دارد و نیروهای فلسطینی در نوار غزه توانستند قریب به دو هفته زندگی عادی را در سرزمین های اشغالی به حالت تعلیق در آورند و تمام شروط خود را بر دشمن صهیونیستی تحمیل کنند. اما تجربه سال های اخیر بویژه دوران ترامپ به ما ثابت کرد که در جنگ نیمه سخت (اطلاعاتی) اسرائیلی ها قدرت تهاجمی قابل توجهی دارند و می توانند منافع ما را تهدید کنند. در چنین شرایطی لازم است تا برای مقابله با تهدیدات دوران جدید علاوه بر پاکسازی درون سازمانی برای شناسایی عناصر نفوذی، تاکتیک های جدید نیز برای مقابله به حملات صهیونیست ها و حمله به منافع آن ها در سراسر جهان در نظر گرفته شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: