صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۲۶
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 04
کد خبر: ۹۰۶۱۳
انتخابات 1400

آیا نامزدی جدیدی به لیست کاندیداهای ریاست جمهوری اضافه می‌شود؟

امروز صبح بود که مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند که در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد.

به گزارش راهبرد معاصر امروز صبح بود که مقام معظم رهبری در بیانات خود به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی به موضوع انتخابات اشاره و در این باره فرمودند که در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد و نسبت هایی به برخی از آنها و خانواده شان داده شد که معلوم شد خلاف است و در دهان مردم چرخید و این به دلیل این است که فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی رها است؛ من خواهشم این است که مسئولان جبران کنند.

همین موضوع باعث شد گمانه زنی‍‌ های بسیاری صورت گرفته و حتی برخی آن را به منزله ورود چهره‌‌های جدید در عرصه انتخابات تلقی کنند.

از همین رو نیز ما به سراغ برخی از چهره ‌های سیاسی رفتیم تا نظر آنها را در این باره بدانیم .

صحبت‌های مقام معظم رهبری ربطی به تایید صلاحیت ها ندارد 

برای مثال غلامحسین رضوانی عضو شورای مرکزی حزب پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ما گفت که  منظور مقام معظم رهبری این بود که چون دلایل رد صلاحیت ها توسط شورای نگهبان اعلام نشده بود برخی از مردم گمانه زنی هایی را مطرح کردند که منحرف کننده بود. مسلم است که شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کرده و تشخیص هم برعهده شورای نگهبان بوده و ما هرگز از شورای نگهبان نسبت نا روایی نشنیدیم؛ بنابراین صحبت های  رهبری متوجه افرادی بود که برای خود تحلیل ها و گمانه زنی هایی را بر عدم احراز صلاحیت ها اعلام و این را در فضای مجازی منتشر می کنند. 

حمید رسایی عضو سابق مجلس هم گفت که این بیانات حاکی از تقوای سیاسی بالای رهبری و دقت نظر بالا در مسائل کشور دارد و اگر جایی نسبت به کسی جفا صورت گرفته باشد، وظیفه رهبری این است که نسبت به آن جفا اعلام موضع کند؛ این گونه نیست که بنا به ملاحظات سیاسی از اعلام آن خودداری کنند. اما این طور نیست که فردی در شورای نگهبان فقط به یک دلیل رد صلاحیت شده باشد و آقای کدخدایی هم اعلام کرد که صرف اقامت منجر به رد صلاحیت نخواهد شد، بلکه حواشی در کنار آن وجود دارد. 

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این باره گفت که تنها در صورتی که مقام معظم رهبری در کنار این بیانات به شورای نگهبان دستور بدهد برخی ها را به رقابت بازگرداند باز خواهند گشت.

سعید محمد، رستم قاسمی،  حسین دهقان  و یا علی لاریجانی؟

با این حال اما سیدحسین نقوی حسینی نماینده مجلس دهم در این باره به ما گفت که بیانات مقام معظم رهبری به این معنا بود که در جریان احراز صلاحیت‌ها حقوق برخی رعایت نشده و یا بر اساس مر قانون و مستندات عمل نشده است؛ البته مصداقی برای این صحبت ها وجود نداشت زیرا صلاحیت بسیاری از افرادی که داوطلب بودند احراز نشده است.

او همچنین با بردن نام های برخی افراد گفت که سعید محمد، رستم قاسمی ، حسین دهقان و علی لاریجانی همه افرادی بودند که در معرض رای قرار داشتند؛ حال اینکه پس از این چه اتفاقی بیفتد بر عهده شورای نگهبان است. پس از این اتفاق تایید و تکذیب ها مبنی بر ورود چهره‌های تازه به انتخابات فضای مجازی را آکنده کرد.

نصور حقیقت‌پور نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی در این باره نوشت که بسیار بسیار ممنونم از لطف و صفا و پدریت رهبر معظم انقلاب و رکن رکین ولایت فقیه در ایران که به مظلومیت مظلوم و ظلم وارده به او اشاره کردند و جمهوری اسلامی ایران و مقامات مسئول را موظف کردند که شرعا جبران کنند. آبروی به باد رفته فرزند مرجعیت و داماد متفکر جهان شیعه شهید مطهری را مخدوش کردند.

ما آماده جلسه اضطراری امروز شورای نگهبان هستیم تا فرمان رهبر انقلاب و امام ما روی زمین نماند. ما خواهش می کنیم از اعضای محترم شورای نگهبان که جلسه اضطراری تشکیل دهند و حق را به حق دار برسانند. ما با رعایت اخلاق و مبتنی بر اصول کارآمدی با ۷ نامزد حاضر در صحنه در چارچوب قانون رقابت خواهیم کرد.

با این حال اما مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبری در توئیتی نوشت: ‏تعریض رهبرانقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد.

در پایان اما صحبت عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان همه چیز را به آینده موکول کرد؛ او در گفت‌وگویی گفت که   ان شاالله به زودی اعلام نظر خواهیم کرد. و حال برخی منابع خبر از جلسه رسمی شورای نگهبان عصر جمعه می‌دهند.

تا چه پیش آید زین پس .../باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: