صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۳۹
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 07
کد خبر: ۹۰۸۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
عطا بهرامی، اقتصاددان در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دیدگاه غیردقیق همتی درباره FATF

عطا بهرامی، اقتصاددان پیرامون اظهارات رئیس سابق بانک مرکزی در مناظرات انتخاباتی گفت: گفته های اقای همتی در موضوع عدم تصویب اف ای تی اف و چالش های اقتصاد ایران، به هیچ وجه دقیق نیست و تعجب می کنم چرا در مناظره ریاست جمهوری، هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری در انتقاد به وی به این موضوع مهم اشاره نکردند و واقعیت پیوستن به اف ای تی اف را برای مردمی که شاید با چند و چون و حقیقت این موضوع آشنا نباشد توضیح ندادند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اولین مناظره ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که مردم با انبوهی از سوال های بی پاسخ به امید گرفتن پاسخ ها و راهکارهای رشد دهنده اقتصاد منتظر مناظره های بعدی هستند. در مناظره ریاست جمهوری موضوعات مختلفی مطرح شد و نامزدهای ریاست جمهوری در حد توان و اطلاعات خود از موضوع بدان جواب دادند، البته انتقاداتی به هم داشتند اما دراین بین بخشی از مشکلات اقتصادی کشور توسط رئیس سابق بانک مرکزی آقای همتی به گردن عدم تصویب اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام افتاد. راهبرد معاصر در گفت و گو با عطا بهرامی صحت سخنان آقای همتی به عنوان نامزد ریاست جمهوری را مورد تحلیل قرار داده که جمع بندی آن را می خوانید.

 

عطا بهرامی اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در واکنش به انتقادات آقای همتی از مساله عدم تصویب اف ای تی اف در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: در حالی که آقای همتی قبلا به این موضوع به صراحت اشاره کرده بود که تصویب اف ای تی اف به خودی خود عملا تاثیر چندانی روی رشد و بهبود اقتصاد ما ندارد، به نامزدهای ریاست جمهوری بابت این موضوع حمله کردند در حالی که بهتر بود آقای همتی موضوع را با صداقت بیشتری و به درستی با مردم در میان می گذاشتند و به واقعیت موضوع می پرداختند نه افترا زنی.


وی دراین باره خاطر نشان کرد: در اصل اف ای تی اف ما را نپذیرفته است، ضمن اینکه اگردر حال حاضر ما دو لایحه باقی مانده ذیل اف ای تی اف را تصویب کنیم، اگر از ما فقط اجرا و عمل به اف ای تی اف را خواستند اما ما را مورد پذیرش قرار ندادند، این وسط چه کاری باید انجام دهیم؟ لذا این موضوع یکی از بحث هایی بود که آقای همتی در اولین مناظره ریاست جمهوری دولت سیزدهم آن را مسکوت گذاشتند.


عطا بهرامی کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه حتی اگر به اف ای تی اف ملحق شویم، فارغ از اینکه ما را به عنوان عضو بپذیرند یا خیر، در حال حاضر مساله مهم برای حل چالش های اقتصادی ما رفع تحریم بانکی است که با پیوستن به اف ای تی اف و تصویب سی اف تی و پالرمو، تحریم بانکی به هیچ وجه برداشته نمی شود، لذا پیوستن به اف ای تی اف نمی تواند دردی از ما درمان کند.


تحلیلگر مسائل اقتصادی با انتقاد به آقای همتی به دلیل سیاسی کردن موضوعات اقتصادی گفت: در حالی که موضوعی مثل تحریم بانکی و اف ای تی اف مسائلی است که کارآمدی و کارآیی یا غیر کارآمدی آن مشخص و معلوم است اما آقای همتی و طیف دولت تلاش می کنند تا یک موضوع بسیار ساده را با منطق سیاسی خطرناک و دلیل مشکلات اقتصادی کشور نشان دهند، در حالی که به هیچ وجه این منطق و این دلیل درست نیست، بنابراین آقای همتی علاوه بر اینکه اشتباه می کند پا به پای دولت با بیان چنین مسائلی به ملت ظلم کرده اند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: از فردی مثل آقای همتی که مدیر سابق بانک مرکزی است انتظار می رود که مسائل اقتصادی را از منطق اقتصادی مورد کارشناسی قرار دهد نه سیاسی و جناحی! بنابراین موضوع بسیار روشن است؛ لذا تا زمانی که سخنی از لغو تحریم های بانکی نیست، پذیرفتن هر گونه تعهد از ما برای پیوستن به اف ای تی اف سخن گزافی است، چرا که ما امکان برقراری ارتباط با بانکهای دیگر دنیا را نداریم.


بهرامی در این خصوص خاطر نشان کرد: ضمن اینکه آنچه ذیل اف ای تی اف به عنوان حمایت از گروه های مقاومت به ما ایراد می گیرند بحث مسائل مالی دراین موضوع آنقدر زیاد نیست که دشمن تا این حد ایران را برای این موضوع تحت فشار اقتصادی قرار گرفته اند،ضمن اینکه کشورهایی مثل عربستان سعودی که اتفاقا به کنوانسیون اف ای تی اف پیوسته اند به صورت مستقیم به داعش کمک مالی برای خرابکاری و آدم کشی در جهان اسلام می کنند، در حالی که اگر جمهوری اسلامی برای حمایت از مردمی که از خانه و کاشانه خود آواره شده اند مثل فلسطین کمکی کند شاید کمک تسلیحاتی باشد بنابراین گفته های اقای همتی دقیق نیست و تعجب می کنم چرا در مناظره ریاست جمهوری چرا هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری در انتقاد به وی به این موضوع مهم اشاره نکردند و واقعیت پیوستن به اف ای تی اف را برای مردمی که شاید با چند و چون و حقیقت این موضوع آشنا نباشد توضیح نداد.

 

نظر شما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی نام
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
وی در این باره خاطر نشان کرد: از فردی مثل آقای همتی که مدیر سابق بانک مرکزی است انتظار می رود که مسائل اقتصادی را از منطق اقتصادی مورد کارشناسی قرار دهد نه سیاسی و جناحی! بنابراین موضوع بسیار روشن است؛ لذا تا زمانی که سخنی از لغو تحریم های بانکی نیست، پذیرفتن هر گونه تعهد از ما برای پیوستن به اف ای تی اف سخن گزافی است، چرا که ما امکان برقراری ارتباط با بانکهای دیگر دنیا را نداریم.