صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 12
کد خبر: ۹۱۳۵۷

کک صنعتی چیست و چگونه تولید می‌شود

کک سوختی است که در فرآیند ساخت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد و با گرم شدن ذغال در غیاب هوا ایجاد می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ باور غلط: فرآیند تولید کک بسیار پیچیده است و به غیر از یک دانشمند یا مهندس ، هیچ کس نمی تواند آن را درک کند.

 

واقعیت: تولید کک شامل چندین فرایند مختلف است. درک این فرایندها به درک ماهیت مشکل آلودگی هوا کمک می کند. این فرایندها را می توان به صورت ساده تجزیه و توضیح داد.

 

تولید کک بسیاری از نگرانی های مربوط به آلودگی محیط زیست و هوا را به همراه دارد.

 

کک با گرم کردن زغال سنگ در دمای بالا و برای مدت زمان طولانی تولید می شود. این گرمایش "تقطیر حرارتی" یا "تجزیه در اثر حرارت" نامیده می شود. به منظور تولید کک که در کوره های بلند استفاده می شود ، ذغال معمولاً به مدت 15 تا 18 ساعت به صورت حرارتی تقطیر می شود ، اما این فرآیند می تواند تا 36 ساعت طول بکشد. دمای فرها بین 900 تا 1100 درجه سانتیگراد (1650 و 2000 درجه فارنهایت) است.

 

https://www.tejarat-gram.ir/main-3/coke

اولین قدم در تولید کک تحویل ذغال سنگ به تأسیسات اجاق کک است که معمولاً توسط بارج یا راه آهن انجام می شود. مرحله دوم در تولید کک فرآوری مواد اولیه ، زغال سنگ ، به سازگاری مناسب برای باتری های کک کک است. برای دستیابی به این سازگاری ، زغال سنگ در یک دستگاه سنگ شکن پودر می شود و در صورت لزوم ، با آب و روغن مخلوط می شود تا چگالی مخلوط ذغال پودر شده.

 

این مخلوط ذغال پودر شده توسط "ماشین لاری" وارد کوره های کک یا "شارژ" می شود. ماشین لری شبیه یک واگن ریلی است که از طریق مسیری حرکت می کند که در قسمت بالای باتری اجاق کک قرار دارد. هر کوره منفرد دارای یک "درگاه شارژ" است ، دربی با درب که وقتی ماشین لاری در بالای کوره قرار می گیرد تا شارژ شود ذغال پودر شده برداشته می شود.

 

بعد از اینکه ماشین لری زغال سنگ را به اجاق کک شارژ کرد ، یک بازوی تسطیح کننده فعال می شود تا توده زغال سنگی که اکنون درون اجاق کک است صاف کند. برای اینکه به سطح ساز بتوانید به اجاق گاز کک دسترسی پیدا کنید ، باید یک "درب چاک" باز شود. این فرایند تسطیح به شما اطمینان می دهد که گاز کک کک (COG) تولید شده توسط فرآیند گرمایش به راحتی از طریق سیستم جذب باتری اجاق کک عبور می کند.

 

پس از اتمام سطح دهی ، درب شارژ هر اجاق گاز با فرایندی به نام "luting" مهر و موم می شود. روند لوتینگ شامل ریختن یک مخلوط خاک رس مرطوب در اطراف لبه های هر درگاه شارژ است. این رس کمک می کند تا در هنگام فرآیند کک سازی با تقطیر حرارتی ، از نشت (انتشار فراری) از درب های درگاه شارژ جلوگیری شود.

 

تقطیر حرارتی باید قبل از اینکه کک از اجاق خارج شود ، با روشی به نام "فشار دادن" کامل شود. اگر قبل از اتمام تقطیر حرارتی ، کک از اجاق ها رانده شود ، آن را "فشار سبز" می نامند که "کک سبز" تولید می کند ، که منجر به انتشار بیشتر بنزن و HAP می شود. فرآیند هل دادن شامل ماشینی است که برای هدایت کک از اجاق گاز از "قوچ" استفاده می کند. قوچ کک را به داخل یک اتومبیل راه آهن هدایت می کند که "ماشین فرو نشاندن" نامیده می شود

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: