صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 13
کد خبر: ۹۱۳۸۵
یادداشت اختصاصی «حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل منطقه؛

سخنان سید حسن نصرالله حاوی چه هشداری بود؟

سید حسن نصرالله افکار عمومی و جامعه جهانی را به رفتارهای ضد عقلانی نتانیاهو حساس کرد و نسبت به این موضوع هشدار داد که نتانیاهو به دلیل الزام به کناره‌گیری از قدرت، ممکن است که در مدت باقیمانده از دوران نخست وزیری‌اش برای بر هم زدن فضای داخلی و منطقه‌ای دست به ماجراجویی بزند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سخنرانی آقای سید حسن نصرالله به مناسبت سالگرد تاسیس شبکه المنار وابسته به حزب الله لبنان از جهات مختلفی حائز اهمیت است چرا که به نکات بسیار مهمی اشاره کرد که رسوایی سران رژیم صهیونیستی به ویژه شخص نتانیاهو را موجب شد.


آقای سید حسن نصرالله با اشاره به ماجراجویی‌های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جامعه جهانی را متوجه این موضوع مهم کرد که شکست سیاسی و فشار و افتضاحی که نتانیاهو در ماه های گذشته برای رسیدن به قدرت تجربه کرد، ممکن است وی را به انجام کارهایی غیر عقلانی وا دارد.


از این نظر سید حسن نصرالله افکار عمومی و جامعه جهانی را به رفتارهای ضد عقلانی نتانیاهو حساس کرد و نسبت به این موضوع هشدار داد که نتانیاهو به دلیل اینکه از قدرت کنار گذاشته شده و فرد دیگری مسوول تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی خواهد بود، در مدت باقیمانده از دوران نخست وزیری وی این احتمال داده می شود که نتانیاهو برای بر هم زدن فضای داخلی و منطقه‌ای دست به ماجراجویی بزند.


لازم به ذکر است آقای سید حسن نصرالله و برخی از سران مقاومت اسلامی فلسطینی به صراحت اعلام کردند که انگشت آنها به صورت شبانه روزی روی ماشه قرار دارد تا در صورت دست زدن به هر گونه ماجراجویی از سوی بنیامین نتانیاهو و ارتکاب خطایی توسط وی، با پاسخ های کوبنده، وی را از خطای انجام داده پشیمان کنند. به هر حال علی رغم وجود نگرانی از ماجراجویی های نتانیاهو، آمادگی برای مقابله و پاسخ دادن به وی موضوع مهمی است که رهبران حزب الله و جنبش های فلسطینی آن را مورد تاکید قرار دادند.


رهبران گروه های مقاومت نگران این مساله هستند که ممکن است بنیامین نتانیاهو برای روی کار ماندن در چند صباح آینده، دست به اقدام خطرناکی بزند اما به هرحال این موضوع در سخنان آقای سید حسن نصرالله مورد تاکید قرار گرفت که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی کمک های خود را به مردم لبنان و فلسطین قطع نمی کند، حتی سوخت لبنان را نیز تامین می کند، این موضوع پیام آشکاری برای رژیم‌های مرتجع عرب، مخصوصاً عربستان سعودی است که با قطع کمک‌های خود به دولت لبنان، اهداف خبیثانه ای را دنبال می کنند.


آقای سید حسن نصرالله قصد داشت به جامعه جهانی، ملت‌های اسلامی و عربی نشان دهد که علی‌رغم فشارهای بین‌المللی و تحریم های اعمال شده علیه ایران، این کشور همچنان در پی کمک به ملت‌های منطقه مخصوصاً مردم فلسطین و لبنان است، چرا که عربستان سعودی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره تحریک می شود؛ در تلاش است تا با استفاده از نفوذ خود در منطقه و جهان عرب، موجب افزایش اختلاف در بین سیاسیون لبنان شود، همانگونه که سالهاست چنین نقشی را در سوریه ایفا می کند. عربستان سعودی نه تنها در اوایل بحران سوریه حمایت های همه جانبه مالی وتسلیحاتی از داعش و گروه های تکفیری و تروریستی داشت، بلکه در یک سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروه‌های تروریستی قرار داده است.


سعودی ها کوشش می کنند تا با عدم حمایت وکمک مالی به لبنان مانع شکل ‌گیری یک دولت وحدت ملی در این کشور شوند، بنابراین حمایت های مالی خود را از لبنان دریغ کرده اند تا با افزایش فشار بیشتر به مردم لبنان، آنها را مجبور کنند تا یک کابینه تحمیلی و غرب گرا را بپذیرند و به خواسته های غربی ها و عمال دست نشانده آنها مثل سعودی ها در منطقه آری گفته و چراغ سبز نشان دهند.


بی شک آقای سید حسن نصرالله بر آن بود که یک بار دیگر جامعه جهانی و افکار عمومی را متوجه نقش تخریبی سعودی ها درمنطقه و در لبنان کند تا افکار عمومی بیش از پیش متوجه نیات و مقاصد ضد انسانی آمریکا و عمال دست نشانده آنها مثل عربستان سعودی و امارات در منطقه شوند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: