صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 12
کد خبر: ۹۱۴۱۰
سومین مناظره انتخاباتی

جلیلی: مسائل امروز کشور ناشناخته نیست

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دغدغه مردم این است که چرا برخی موضوعات و مسائل حل نمی‌شود؟، گفت: مسائل کشور ناشناخته نیست.

به گزارش راهبرد معاصر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه و سؤال مردم این است که موضوعاتی که هم مسئله و هم پاسخ آن شناخته شده اند چرا تاکنون حل نشده اند؟ 


آقای سعید جلیلی افزود: سؤالی که شما کردید فکر می‌کنیم این بود که چه رویکردی ما نسبت به این دغدغه‌ها داریم؟ چون این‌ها موضوعات درستی است که مطرح شده است، اما سؤال مردم ممکن است این هفت موردی که شما مطرح کردید باشد، اما دغدغه مردم چیز دیگری است.
وی ادامه داد: دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟ الآن این هفت موضوعی که بیان شده است دوستان پاسخ‌هایی را بیان کردند حتماً من هم پاسخ‌هایی در این رابطه دارم. اما سؤال این است که پاسخ‌های این‌ها نه مسئله و نه پاسخ آن مانند کرونا نیست که مسئله و پاسخ آن ناشناخته باشد.


آقای جلیلی افزود: سؤال این است که این موضوعاتی که هم مسئله و هم پاسخ آن شناخته شده اند چرا تاکنون حل نشده اند؟ این دغدغه مردم است.
وی افزود: امروز متوسط نرخ تورم کشور‌های دنیا دو و نیم درصد است بیش از ۱۰۰ کشور تورم زیر ۵ درصد دارند سؤال این است که چرا در ایران حل نشده است؟


آقای جلیلی گفت: در مورد مسکن می‌گویند ما زمین، نیروی انسانی داریم پس امکان ساخت مسکن را داریم پس چرا این موضوع حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ ما صحبت از مقام رئیس جمهور می‌کنیم، رئیس جمهور ایران، یعنی کشوری که ظرفیت‌هایی دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش پیدا کند بعد ما سؤال این است که چگونه ابتدایی موضوعات را حل کنیم.
وی افزود: به نظر من دغدغه مردم اینگونه چیزهاست، مردم در کوچه و بازار با زندگی خود این دغدغه‌ها را لمس می‌کنند.


آقای جلیلی گفت: دغدغه‌ها این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست؟ دولت می‌گوید من دو سال تورم را کنترل کردم تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید. بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگر تورم خواهد بود یا نخواهد بود این روند ثابت خواهد بود یا نه.


وی ادامه داد: یک سال بعد خوب می‌شود و دوباره فنر تورم در می‌رود و گران می‌شود سؤال مردم این است که اگر همین حرف‌هایی که می‌گویید درست است پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می‌شود؟نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به شرایط موجود تمامی موضوعاتی که دغدغه مردم است این است که باید بدانند در چهار سال آینده وضعیت شان چگونه است.


آقای سعید جلیلی در ادامه مناظره افزود: سوال ما این است که دولت ما چه رویکردی خواهد داشت، دولت ما رویکردش این است که هر کدام از این‌ها پاسخ‌های خود را دارد که حتماً درست است و برخی از آن‌ها را دوستان اشاره کردند بحث ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل کنید این یک برنامه جدی می‌خواهد به عنوان مثال اگر یک قالی ایرانی را که قدمت زیادی در کشور ما دارد بخواهیم ببافیم باید برای آن نقشه داشته باشیم و رج به رج و مشخص باشد که هر گره در چه نقطه‌ای زده می‌شود و چه رنگی و چه نخی دارد.
وی گفت: مگر می‌شود بدون نقشه جامع کار کنیم؟ کار رئیس جمهور با کار وزیر فرق دارد باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه، به نقشی که هر یک از وزارتخانه‌ها باید ایفا کنند تا تورم و مسکن حل شود، تا نظام سلامت درست شود. عرض من این است که رئیس جمهور باید به این نقشه اشراف داشته باشد یا نداشته باشد؟ یک شبه که برنامه نوشته نمی‌شود و با سفارش به اندیشکده برنامه نوشته نمی‌شود.
این نامزد ریاست جمهوری افزود: رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد تا در آن بزنگاه ها، در آن جا‌هایی که ظرافت لازم دارد و ممکن است همه چیز متوقف شود بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد کار متوقف شود.


آقای جلیلی گفت: بحث مهمی که درباره نقش رئیس جمهور اینجا هست این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود زمان را چقدر مغتنم شمرده؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که چهار سال یا هشت سال می‌گذرد و می‌بینند که چیزی انجام نشده است یا یکی معذرت خواهی می‌کند اگر منصف باشد و الا طلبکار مردم خواهد بود و می‌گویند خیلی هم خوب است.
وی افزود: باید مشخص باشد رئیس جمهور چه برنامه‌ای را پیش می‌برد. دغدغه مردم این است، خیلی خوب ما رأی دادیم و این گونه است که کسی که رئیس جمهور می‌شود باید سر شش ماه و یک سال به چه نقطه‌ای برسد و جامعه به چه جایی برسد، حداقلی است یا نه یا حداکثری است؟


نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با همه ظرفیت‌ها حالا این که می‌گوید یک مسئله یا دو مسئله را حل کردم بعد از چهار سال بگوید این‌ها حل شد، این‌ها خیلی حداقل است، یا ایران را نشناخته، یا ظرفیت‌های ایران را نشناخته، یا اشراف به موضوع ندارد.
آقای جلیلی تصریح کرد: ما برنامه مان خیلی باید فراتر از این موضوع باشد، اینجاست که دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت، آیا دوباره مشغول کار‌های نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد، آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا نه ببیند که چه خوششان می‌آید.


نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مصالح مردم و بحث ما این است که اگر از دغدغه‌های مردم صحبت می‌کنیم مردم می‌خواهند یک آینده حداقلی در چهار سال آینده داشته باشند و اطمینان داشته باشند که کار‌ها به طور جدی پیگیری می‌شود و نمایشی نخواهد بود و نتیجه‌مند و مبتنی بر یک برنامه درست خواهد بود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: