صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۳۰
  • چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 27 July 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۹ تير ۱۴۰۰ - 2021 June 30
کد خبر: ۹۳۵۹۱
سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌ وگو با «راهبرد معاصر» تاکید کرد:

ایران باید دسترسی آژانس به مدارک و اطلاعات هسته‌ای را محدود کند

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه دولت بایدن حاضر به لغو کلیه تحریم‌های جمهوری اسلامی نخواهد شد، گفت: ایران هنوز یک عضو فعال آژانس بین‌المللی هسته‌ای است، اما فراتر از پروتکل‌های موجود اقدامی را در راستای همکاری با آژانس انجام نخواهد داد. ایران باید در راستای حفظ منافع خود براساس مصوبه مجلس دسترسی آژانس را به مدارک و اطلاعات هسته‌ای محدود کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  لغو تحریم‌ها یک خواست مشروع از سوی جمهوری اسلامی است که بعد از سال‌ها مذاکره و صرف وقت و انرژی با دولت اوباما و کشورهای قدرتمند جهان بر سرپرونده هسته ای ایران به توافقی با عنوان «برجام» رسید. خروج یک طرفه آمریکا از برجام و عدم انجام تعهدات طرف اروپایی نیز بر وخامت امر افزود. اینک نمایندگان مجلس خواهان اجرای مصوبه اقدام راهبردی مجلس و عدم دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به فایل های اطلاعات هسته ای ایران هستند، چرا که خط قرمز ایران در برجام، لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند که در صورت عدم بازگشت سریع آمریکا به برجام، نه تنها فایل‌ها و عکس‌ها در اختیار آژانس قرار نمی گیرد، بلکه دوربین‌های مراکز هسته ای کشور نیز باید خاموش شود.

 

سید رضا صدرالحسینی درخصوص رفتارهای غیر معمول آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و دفاع آژانس از مواضع زورمدارانه آمریکا گفت: با نگاهی به روندهای موجود در تعاملات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی هسته‌ای به صراحت می توان این نکته را مورد تاکید قرار داد که متاسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بر خلاف منشور سازمان ملل و مقررات موجود به صورت یکطرفه در مورد اقدامات جمهوری اسلامی قضاوت نموده و به خصوص بعد از روی کار آمدن مدیریت جدید و فوت آقای آمانو، مواضع غیر منطقی آژانس در برابر جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: پس از پذیرش مسئولیت از سوی آقای «گروسی» که سابقه قابل توجهی در دوستی و اظهار ارادت و همکاری‌های متقابل با صهیونیست‌ها دارد، موضوعی که تمامی کارشناسان امور بین الملل آن را تایید می کنند، آقای گروسی به دلیل حمایت های مستقیم از صهیونیست ها، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار غیرمنطقی آژانس انرژی اتمی قرار داد و چشم خود را بر واقعیت های تلخی که آمریکا عامل آن به شمار می رود بسته است.

 

صدرالحسینی اضافه کرد: بر همه ناظران سیاسی روشن است که این فشارها نه با توجه به مقررات موجود و بر اساس مقررات و پروتکل‌های سازمان انرژی اتمی بر ایران وارد می شود، بلکه خارج از فشارهای عرف و رسمی آژانس است که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مدیریت شده و آقای گروسی مامور اجرای آن به شمار می رود. درحالی که تاکنون نوع تعامل سازمان با جمهوری اسلامی خارج از عرف بین المللی و مقررات موجود بوده اما ایران کمترین کوتاهی در وظایف خود نداشته است.

 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایران حسن نیت و همراهی خود با آژانس را در تمدید ضرب الاجل‌های تعیین شده از سوی مجلس نشان داد، اما تمدید این ضرب الاجل ها نیز نتوانست آمریکا را از راه غلط رفته بازگرداند، هر چند مقامات جمهوری اسلامی بر اساس درخواست مقامات دولت و همچنین آژانس، مهلت داده شده به آژانس و آمریکا را تمدید کرد، اما با توجه به اینکه آمریکا قصد بازگشت به برجام و لغو کلیه تحریم ها را ندارد مجلس  شورای اسلامی بر اساس وظایف قانونی خود نسبت به ادامه همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسید که در صورت عدم تمکین آمریکا برای رفع کلیه تحریم ها که خواسته منطقی در برابر اقدامات انجام شده جمهوری اسلامی است، دسترسی آژانس را به اطلاعات تاسیسات هسته ای کشور را لغو کند.

 

وی تاکید کرد: قطعا موضع گیری‌های مجلس و مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای منافع جمهوری اسلامی است چرا که همکاری‌های همه جانبه ایران تا کنون با آژانس فراتر از پروتکل ها بوده اما این رابطه برای ایران دستاوردی نداشته است، لذا مجلس جمهوری اسلامی ایران با جدیت تلاش کرد تا در خصوص استیفای حقوق ملت ایران هیچ کوتاهی از خود نشان ندهد. رویکرد دولت و تیم آقای بایدن نسبت به رفع تحریم‌ها  نشان می دهد آنها نه تنها به دنبال لغو تحریم های ایران نیستند، بلکه تلاش می کنند تا از هر منفذی فشار دیگری به ما وارد کنند.

 

صدرالحسینی گفت: به نظر می رسد آمریکایی‌ها آماده همکاری با آژانس و ملت ایران برای لغو کلیه تحریم های تحمیلی بر ملت ایران نخواهند بود، بنابراین بهترین کاری که مجلس شورای اسلامی برای استیفای حقوق ملت ایران انجام داده تصویب اقدام راهبردی و تاکید آن و موظف کردن دولت برای انجام اقدامات لازم و اساسی است. به هر حال به نظر نمی رسد دولت بایدن حاضر به لغو کلیه تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران باشد، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران هنوز یک عضو فعال آژانس بین‌المللی هسته‌ای است اما فراتر از پروتکل های موجود اقدامی را در راستای همکاری با آژانس انجام نخواهد داد. ایران باید راستای حفظ منافع خود براساس مصوبه مجلس دسترسی آژانس را به مدارک و اطلاعات هسته ای محدود کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: