صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۳۷
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 25
کد خبر: ۹۳۹۷

تجار غربی برای پر کردن جیبشان به عربستان بازگشته اند

با وجود اینکه کشور عربستان مهد اعدام های وحشیانه و دسته جمعی بی گناهان شده است و آوازه این اعمال شنیع نیز در دنیا پیچیده است اما تجار غربی بدون اهمیت به این موضوعات همچنان به دنبال پر کردن جیبشان در عربستان هستند.

به گزارش راهبرد معاصر ، مهر ماه سال گذشته که «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی کشته و تکه تکه شد، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در بیانیه‌هایی این اقدام ریاض را محکوم و اعلام کردند که روابط تجاری با سعودی‌ها را متوقف می‌کنند. حالا به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، با گذشت تنها چند ماه از آن قتل و با وجود آنکه سعودی‌ها روز سه‌شنبه هم ده‌ها زندانی سیاسی عمدتا شیعه را گردن زدند، تجار غربی بار دیگر به عربستان سعودی بازگشته‌اند.

 

بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مالی که با پشتیبانی حکومت سعودی در ریاض برگزار شد، مدیران بسیاری از شرکت‌های مالی غربی از جمله «بلک راک»، «اچ‌اس‌بی‌سی»، «جی‌پی مورگان» و «مورگان استنلی» حضور یافتند.

 

پیش از این هم گزارش شده بود که «دیوید سولومون» مدیر مؤسسه مالی «گلدمن ساکس» اوایل ماه جاری میلادی به ریاض سفر کرده است. اندکی پس از سفر او، این مؤسسه به نمایندگی از شرکت نفت سعودی «آرامکو» اقدام به فروش اوراق قرضه کرد.

 

به نوشته سی‌ان‌ان، در جریان نشست روز چهارشنبه از مدیران هیچ‌یک از این شرکت‌ها درباره وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی سؤال نشده و سخنگویان این شرکت‌ها هم حاضر نشده‌اند به سؤال سی‌ان‌ان در این مورد پاسخ دهند.

 

«لری لینک» مدیر شرکت بلک راک در نشست ریاض گفت این شرکت بخشی از اوراق قرضه آرامکو را خریداری کرده و به دنبال فرصت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی است.

 

پیش از این هم بسیاری از فعالان و گروه‌های حقوق بشری دولت‌ها و شرکت‌های غربی را به دلیل نادیده گرفتن وضعیت وخیم حقوق بشر در عربستان سعودی و ترجیح منافع اقتصادی بر آنچه «ارزش‌های غربی» خوانده می‌شود، انتقاد کرده بودند.

 

روز سه‌شنبه «جرد کوشنر» معاون و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت ارزیابی جامعه اطلاعاتی مبنی بر نقش مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل خاشقچی را رد نمی‌کند، اما معتقد است که روابط با ریاض برای پیشبرد اهداف واشنگتن از جمله مقابله با ایران در منطقه حائز اهمیت است.

فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: