صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 04
کد خبر: ۹۴۱۴۸

راهنمای سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی www.tax.gov.ir

سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی برای تمامی افراد حقیقی وحقوقی و صاحیان مشاغل در دسترس است.

به گزارش راهبرد معاصر سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی برای ساماندهی و هوشمندسازی امور مالیاتی و اظهارنامه های کل کشور راه اندازی شده است که به نشانی www.tax.gov.ir در دسترس افراد حقوقی، حقیقی، مودیان مالیاتی، صاحبان مشاغل، کسبه و تجار در تمام شهرها است و این افراد می توانند ثبت اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. از این طریق دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیست. از دیگر امکانات این سامانه این است که امکان پرداخت الکترونیکی مالیات نیز وجود دارد. مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ اشخاص حقوقی تا ۳۱ تیر ماه است. همچنین مهلت ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است.در ادامه نحوه ثبت اظهارنامه مالیاتی در www.tax.gov.ir را بخوانید.

 

نحوه استفاده از سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی www.tax.gov.ir

برای ثبت اظهارنامه های خود در سازمان امور مالیاتی کشور، می بایست به سامانه اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنند و از طریق این سامانه اقدام به تنظیم اظهارنامه های خود کنند. ابتدا وارد سامانه tax.gov.ir شوید.

 

برای انجام مراحل ثبت نام خود، بر روی گزینه «پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک» کلیک کنید .

 

 

برای ورود به قسمت ثبت نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی بر روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک کنید.

 

 

در اولین مرحله نیاز است که یکی از افراد حقیقی، حقوقی، تشکل قانونی، تبعه خارجی را انتخاب کنید و در فیلد بعدی، شماره ملی و شماره فراگیر خود را وارد کنید و پس از تکمیل عبارت امنیتی، بر روی گزینه «ورود به ثبت نام» کلیک کنید.

 

 

در مرحله بعدی در صورتی که شما قبلا با کد ملی خود یک ثبت نامی در سامانه داشته باشید، امکان ویرایش ثبت نام برای شما وجود دارد. در غیر این صورت برای ثبت نام جدید، می توانید مانند تصویر زیر بر روی گزینه «پیش ثبت نام جدید» کلیک کنید.

 

می بایست برای ورود به قسمت پیش ثبت نام جدید، اطلاعاتی نظیر کد پستی اقامتگاه قانونی، شماره تلفن همراه و نوع ثبت نام خود را وارد کنید و در نهایت با کلیک کردن بر روی گزینه پیش ثبت نام، به قسمت ثبت نام در سامانه وارد شوید.پس از تکمیل تمامی مراحل ثبت نام در این سامانه، به شما یک نام کاربری و رمز عبوری اختصاص داده می شود که می توانید از آن به بعد برای ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی استفاده کنید.

 

مهلت اظهار مالیات بر درآمد سامانه ثبت اظهارنامه مالیاتی

اشخاص حقوقی می بایست حساب سود و زیان و درآمد خود را هر ساله در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات تسلیم کنند . برای ارسال این اظهارنامه ها مهلت مشخصی مطابق با قانون مالیات های مستقیم تعیین شده است . مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۰ اشخاص حقوقی تا ۳۱ تیر ماه می باشد. برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است؛ لذا فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا روز سه شنبه ۱۵ تیرماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس  WWW.INTAMEDIA.IR  و یا سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی به نشانی TAX.GOV.IR   ارسال و مالیات خود را پرداخت نمایند.معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور عنوان داشت: مؤدیان مالیاتی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا عدم ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در مهلت مقرر، علاوه بر محرومیت از تسهیلات و معافیت های قانونی، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.مسیحی همچنین یادآور شد: مطابق قانون، مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند، لذا روز سه شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه اول (بهار) ۱۴۰۰ خواهد بود.مهلت ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است.

 

 

مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی 

برای پر کردن فرم ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی باید مراحل زیر را طی نمود:

۱. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی tax.gov.ir و وارد شدن به بخش اظهارنامه الکترونیک.

۲. انتخاب یکی از این پنج مورد: اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی، اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، اظهارنامه ارزش افزوده، اظهارنامه اجاره املاک، اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو.

۳. پیش‌ثبت‌نام با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه.

۴. تکمیل جداول اطلاعاتی برای مودیان حقیقی و پر کردن جدول‌های مالی و ترازنامه برای مودیان حقوقی.

۵. ثبت‌نام الکترونیکی تا آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی و ارسال مدارک.

۶. راستی‌آزمایی اطلاعات اظهارشده مودیان توسط کارشناسان اداره مالیات.

۷. صدور قبض الکترونیکی مالیات و پرداخت آنلاین آن.

 

 

عملیاتی شدن سامانه اظهارنامه مالیات اشخاص حقوقی برای عملکرد سال۹۹

هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی از عملیاتی شدن سامانه ارسال الکتروینکی اظهارنامه اشخاص حقوقی برای عملکرد سال ۹۹ خبر داد. وی در نامه‌ای به رییس کل امور مالیاتی شهر و استان تهران و مدیران استانی آورده است: سامانه اظهارنامه اشخاص حقوقی برای عملکرد ۱۳۹۹، منطبق با ساختار اعلامی معاونت حقوقی و فنی مالیاتی از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ عملیاتی و جهت ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی و سامانه الکترونیکی مذکور به آدرس https: //return.tax.gov.ir در دسترس مودیان محترم قرار گرفت شایان ذکر است.تمامی اظهار نامه‌های مالیاتی ثبت شده در سامانه آنلاین در سال‌های عملکرد ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در سامانه بارگذاری شده و مؤدیان محترم، دسترسی مشاهده و پرینت آنها را دارا می‌باشند. لذا، برای دریافت پرینت اظهارنامه سال‌های پیش، نیازی به مراجعه حضوری مودیان محترم به ادارات امور مالیاتی نمی‌باشد.

ضمنا به منظور تکریم ارباب رجوع و کاربری ساده تر سامانه‌های سازمان، ارتباط این سامانه از طریق بستر SSO با سامانه ثبت نام الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور برقرار شده و مؤدی بدون نیاز به لاگین اضافی می‌تواند از سامانه اظهارنامه به سامانه ثبت نام مستقل، اطلاعات جداول مورد نیاز را اصلاح و پس از ثبت و تایید نهایی مجدد بدون نیاز به لاگین، به سامانه اظهارنامه منتقل و عملیات نت اظهارنامه را ادامه دهد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: