صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 04
کد خبر: ۹۴۱۹۲

ماجرای تماس دفتر رئیسی و اژه ای با فعالان سیاسی اجتماعی چیست؟

آیت الله رییسی طی روزهای اخیر با بسیاری از فعالان حوزه های مختلف و مسئولان صحبت کرده است تا با استفاده از نظر اکثریت دولت مردمی خود را تشکیل دهد. ماجرای تماس دفتر رئیسی و اژه ای با فعالان سیاسی اجتماعی را در این خبر میخوانید.

به گزارش راهبرد معاصر ماجرای تماس دفتر رئیسی و اژه ای با فعالان سیاسی اجتماعی را در این خبر میخوانید. دیدار آیت الله ابراهیم رییسی با مدیران رسانه های اصلاح طلب گامی بزرگ بود که موجب تحسین آیت الله رییسی از سوی رسانه های اصلاح طلب شد. طی روزهای اخیر آیت الله رییسی منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که ایرانیان داخل و خارج کشور درخواست های خود را از رییس جمهور منتخب مطرح کنند و با بسیاری از فعالان حوزه های مختلف و مسئولان صحبت کرده است تا با استفاده از نظر اکثریت و مشورت و با تمام اقشار جامعه، دولت مردمی خود را تشکیل دهد. این اقدام مثبت از سوی دفتر غلامحسین محسنی اژه ای رییس جدید دستگاه قضا نیز تکرار شد. تداوم این حرکت مثبت ، می تواند تاثیر بسزایی در مدیریت دولت داشته باشد.

 

درباره تصمیم و نیت آیت‌الله رییسی و حجت الاسلام محسنی اژه ای در دعوت به ارائه پیشنهادات افرادی از جریان فکری متفاوت یا حتی رقیب؛ گمانه‌های بسیاری مطرح است اما به نظر می رسد این رویداد در صورت تداوم و تثبیت؛ نشان از درک درست روسای سه قوه از شرایط خاص کشور و جهان دارد. امید و اعتماد مردم به بهبود شرایط به دلایل متعددی کاهش پیدا کرده است؛ میزان دغدغه‌ها و مشکلات معیشتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حال افزایش است و نمی توان منکر برخی شکاف‌های به وجود آمده در کشور شد؛ ترمیم این شکاف‌ها نخستین گام کاستن از مشکلات اقتصادی در کشور است.

 

دفتر رئیسی و اژه ای با چه کسانی تماس گرفتند؟

«احمد زیدآبادی» نخستین چهره سیاسی بود که روز چهارشنبه، نهم تیرماه در کانال شخصی خود از تماس دفتر آیت الله رییسی با او به منظور دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات درباره مسائل مختلف کشور خبر داد و نوشت: «درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادات من به آقای رییسی در مقام ریاست‌جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چراکه نه؟ تاکید کردند که حتما می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم باتوجه به مجموعه امکانات و محدودیت‌های آقای رییسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به‌طور صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر او ارسال کنم و چنانچه به اندازه مثقالی هم موثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود.»

 

پس از این اعلام برخی چهره‌های دیگر هم از تماس‌های مشابهی خبر دادند؛ «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ضمن تایید تماس یادآور شد: «مهم این است که پیشنهادها و انتقادهایی که از ما دریافت می‌کند، به آن ترتیب اثر دهند، یعنی تاثیرگذاری آن اهمیت دارد و اگر حالت تبلیغاتی نداشته باشد، کار مثبت و خوبی است.»

 

«جواد امام» دبیرکل مجمع ایثارگران هم درباره تماس با او برای ارائه برنامه گفت: «ارزیابی مثبت یا منفی این تماس‌ها را باید به آینده موکول کرد و ببینیم آیا از این نظرات استفاده خواهد شد یا خیر. فعلا برای قضات زود است.»

 

«مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردم سالاری هم درباره محتوی تماس تلفنی از دفتر رییس جمهور منتخب توضیح داد: «در پاسخ به تماس دفتر جناب ‌رییسی جهت ارایه پیشنهادات، با آرزوی موفقیت برای ایشان، نشست مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ فراکسیون دیپلماسی با حضور ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم را یادآورشدم و درپایان، پیگیری ایشان را برای انتشار دلایل و مستندات عدم احراز صلاحیتم از سوی شورای نگهبان خواستار شدم.»

 

«اکبر منتجبی» سردبیر روزنامه سازندگی، «احسان مازندرانی» فعال رسانه‌ای هم از دیگر چهره‌هایی بودند که از سوی دفتر رییس جمهوری منتخب با آنها تماس گرفته شده است.

 

«مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم این تماس‌ها را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: «این اتفاق هم به نفع جامعه و هم به نفع دستگاه‌ها و قوای مختلف است. به هر حال به نظرم آنچه اتفاق افتاده کار پسندیده‌ای است و اگر مستمر و واقعی باشد و انتقادات دریافت بشود می‌تواند موثر باشد.»

 

«محمد مهاجری» فعال رسانه‌ای هم در تحلیل خود از این رویداد نوشته است: «اکنون چند تن از افرادی که با آنها تماس گرفته شده، موضوع را رسانه ‌ای کرده اند و چنین بر می‌آید که آنها از این ایده پشتیبانی کرده‌اند. اینکه خروجی چنین ارتباطی چه خواهد شد و آیا یک امر تشریفاتی است یا واقعا منشا تاثیر خواهد بود، در آینده مشخص می‌شود اما به نظر می‌رسد کاری که صورت گرفته، در داوری اولیه می‌تواند مثبت باشد.»

 

«حسین نورانی نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت هم در این زمینه تصریح کرده است: «اقدام خوبی که عینا از جانب دفتر آقای رییسی هم انجام شده و این کار گرچه جای حق انتخاب و کنشگری نهادی و مدنی و ایجاد فضای باز نقد و نظر را نمی‌گیرد، اما می‌تواند فتح بابی برای یک سری گفت‌وگوها و افزایش درک متقابل باشد. حداقل اینکه حس انتقال حرف‌ها و درد دل‌هاست.»

 

تماس‌هایی مشابه هم از دفتر حجت الاسلام محسنی اژه ای، رییس جدید قوه قضاییه با برخی از فعالان سیاسی و حقوقی گرفته شده است و در مجموع آنچه از اظهارات فعالان سیاسی اصلاح‌طلب؛ چه آنهایی که تماسی دریافت کرده اند و چه آن‌هایی که تماسی با آن ها انجام نشده؛ بر می‌آید دیدی مثبت نسبت به این اقدام روسای جدید قوای مجریه و قضاییه است و این می‌تواند آغازی بر پایان واگرایی‌های سیاسی در کشور باشد و نقطه شروع اجماعی بزرگ برای ایران.

 

آیت الله رییسی به عنوان رییس جمهوری منتخب می‌داند که صرف شعار و تک‌روی‌های سیاسی نمی‌تواند در داخل کشور انسجام بخش و اتحاد آفرین باشد، کشور برای رسیدن به ثباتی داخلی به ویژه در عرصه سیاسی، نیازمند این اتحاد است و تا زمانی که چنین اجماعی در داخل شکل نگیرد در عرصه بین المللی نمی‌توان به موفقیتی در هیچ حوزه‌ای چشم دوخت.

 

به گزارش ایرنا واقعیت جهان امروز و روابط بین الملل، قدرت هر واحد جغرافیایی را نه در تجهیزات نظامی و تکنولوژی که در میزان حمایت مردم یک جغرافیا از سیستم سیاسی خود می‌داند و از این روست که حمایت همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی می‌تواند جمهوری اسلامی را در عرصه بین الملل در احقاق حقوق حقه خود قدرت ببخشد. منطقه همیشه آشوب زده خاورمیانه نیازمند ایرانی متحد است و این اتحاد جز با کنار هم قرار دادن افکار متفاوت و بهره گیری از دیدگاه‌های مختلف؛ میسر نخواهد شد. درک این مهم از سوی رییس جمهوری منتخب می‌تواند نوید بخش کاهش تنازعات سیاسی به نفع ایران و آرامش همگانی برای پیشبرد اهداف اصلی و مهم باشد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: