صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۲۰ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 11
کد خبر: ۹۴۹۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

آخرین خبر رتبه بندی معلمان / صدور احکام رتبه بندی مشمولان

آخرین خبر رتبه بندی معلمان حاکی از آن است بر اساس اطلاعیه مهمی که در سامانه ال تی ام اس منتشر شده است احکام رتبه بندی کلیه مشمولان صادر می شود.

به گزارش راهبرد معاصربا اعلام  لغو آزمون رتبه بندی فرهنگیان در تیر ماه 1400 حالا بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان و اطلاعیه مهمی که در سایت احکام منتشر شده است احکام رتبه بندی معلمان از تاریخ اول فروردین 1400 صادر خواهد شد.بر اساس اطلاعیه تمام معلمانی که تا 29 اسفند 99 مشمول ارتقا رتبه می شوند بدون نیاز به آزمون و به شرط داشتن حدنصاب سابقه، توقف بین دور رتبه، حد نصاب ضمن خدمت و حدنصاب ارزشیابی از تاریخ اول فروردین 1400 صادر می شود. همچنین برای معلمانی که از اول فروردین 1400 مشمول رتبه بندی میشوند نیز این حکم صادر خواهد شد.

بر اساسا آخرین اخبار رتبه بندی معلمان متن این اطلاعیه مهم به قرار زیر است:

 با توجه به لغو آزمون رتبه بندی فرهنگیان از تاريخ 01/01/1400 به استناد اطلاعيه 33115 سامانه ال تی ام اس و نظر به هماهنگی به عمل آمده خواهشمند است نسبت به صدور احکام رتبه ی مشمولين طبق روال ذيل اقدام نماييد.

یکم،احکام ارتقا رتبه کليه کسانی که تا 29/12/1399 مشمول ارتقا می گردند بدون نياز به آزمون و به شرط احراز ساير شرايط (حد نصاب سابقه ، توقف بين دور رتبه، حد نصاب ضمن خدمت و حد نصاب ارزشيابي) از تاريخ 01/01/1400 صادر گردد .

دوم، احکام ارتقا رتبه افرادي که بعد از 01/01/1400 مشمول ارتقا مي شوند از تاريخ استحقاق بدون نياز به آزمون و به شرط احراز ساير شرايط (حد نصاب سابقه ، توقف بين دور رتبه، حد نصاب ضمن خدمت و حد نصاب ارزشيابي) صادر گردد.

 

 

در شرایطی که احکام رتبه بندی صادر می شود که لایحه نظام رتبه بندی معلمان در مجلس در حال بررسی است در ادامه درباره این لایحه بخوانید.

تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس

معاصر بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرده است. طی روزهای گذشته برخی از مواد این لایحه به تصویب کمیسیون آموزش رسیده است و تغییراتی نیز در مفاد آن انجام شده است. در این میان فرهنگیان تلاش کردند تا برخی از خواسته های خود را برای گنجاندن در مواد این لایحه به نمایندگان مجلس ارائه دهند. برخی از درخوسات های فرهنگیان که بر اساس آخرین مصاحبه منادی رئیس کمیسیون آموزش تاکنون به تصویب کمیسیون آموزش رسیده، به قرار زیر است:

  • شرط دو سال حذف شد و معلم از ابتدای کار خود رتبه بندی میشود.
  • توقف در هر رتبه به ۵ سال رسید،تعجیل منطقه محروم اضافه شد و توقف نخبه ها به ۳ سال رسید.
  • سابقه برای کسب رتبه های ۴ و ۵ به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال شد.
  • محدودیت هر رتبه حذف شد.
  • سه سال زمان برای اجرای کامل حذف شد، اجرای رتبه بندی در سال اول صورت گیرد.
  • تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همترازی حداقل ۸۰٪ حقوق معلم با همسطح خود در هیات علمی دانشگاه لحاظ گردید.
  • زمان برای تدوین آئین نامه اجرایی حداکثر ۱ ماه است.

علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند شامل رتبه بندی معلمان می شوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانس ها  هم شامل رتبه بندی می شوند یا نه. بر اساس پیگیری های کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان  با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس  نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و  ... بر عهده وزارت آموزش پرورش است.

رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان رتبه بندی شامل افراد زیر می شود: آموزگار ، دبیر ، هنر آموز، مربی امورتربیتی ، مشاور واحد آموزشی ، مراقب سلامت ، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند . تغییر دوم این است که معلمان در رتبه های زیر قرار می گیرند :

آموزشیار معلم معادل رتبه ۱

مربی معلم معادل رتبه ۲

استادیار معلم معادل رتبه ۳

دانشیار معلم معادل رتبه ۴

استاد معلم معادل رتبه ۵        

 

 

نگرانی معلمان از موکول شدن لایحه رتبه بندی معلمان به دولت بعدی

 طولانی شدن روند تصویب لایحه رتبه بندی و نگرانی از موکول شدن آن به دولت بعدی و خارج شدن از دستور مجلس باعث شده است تا فرهنگیان درخواست تسریع در تصویب لایحه رتبه بندی را از نمایندگان داشته باشند. در این بین رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان با صدور پیامی از فرهنگیان درخواست کرده است که  از نمایندگان مجلس در سراسر کشور با ارتباط گیری تک به تک بخواهنددر تصویب رتبه بندی تسریع کنند. به نوشته کریمی نیا در حال حاضر مهم ترین بندی که می تواند تاثیر خوبی بر دریافتی معلمان داشته باشد رتبه بندی است، از آنجایی که اعضای محترم کمیسیون آموزش با دید مثبت و تلاش بی وقفه مفاد آنرا به پایان رسانده اند و هم زمان آموزش و پرورش در حال بررسی و تهیه جزئیات آن است و از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه هم بارها قول نهایت همکاری در تامین بالاترین بودجه ممکن را از بودجه تبصره دو بند " و" داده است ، آگاه باشید که اگر چنانچه پس از تعطیلات دو هفته ای مجلس یعنی ۲۶ تیر ماه به طور خارج از نوبت و فوری در صحن علنی مطرح نشود و رای نیاورد، تمام زحمت ها به هدر خواهد رفت. چرا که در صورت تاخیر و یا عدم تصویب در زمان دولت فعلی طبق قوانین باید مجددا به آموزش و پرورش بعدی برگشته پس از طی مراحل به صورت لایحه ای جدید در هیات وزیران جدید طرح و پس از تصویب مجددا به مجلس ارجاع شود. بنابراین اجرای آن تا روی کار آمدن دولت جدید ماه ها و بلکه سال ها به طول خواهد انجامید.به همین دلیل همکاران عزیز در تمام کشور در حرکتی یکسان با نمایندگان حوزه خود ارتباط گرفته و نسبت به درخواست طرح فوری و خارج از نوبت رتبه بندی از هیات رئیسه محترم مجلس مصرانه درخواست کنند بلافاصله پس از تعطیلات در صحن علنی مطرح و تصویب شود.

 

 

 سابقه اجرای طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و کمیسیون آموزش در حال بررسی آن است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
من تعجب میکنم که علت اصلی تاخیر در تصویب این لایحه رتبه‌بندی چیست رییس سازمان برنامه و بودجه آقای نوبخت موافقت کرد بودجه که میگه تامین شد دو فوریتی هم که شده یعنی خارج از نوبت باید بررسی بشه پس چرا تصویب نمیشه گیر کار کجاست من مطمینم اگه لایحه ای در جهت افزایش حقوق خود نمایندگان مجلس بود صد دفعه همون دقیقه اول تصویب میشد