صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۵:۱۷
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 27
کد خبر: ۹۵۱۱
آزادی بیان به سبک فرانسوی

مکرون یک خبرنگار را به جرم افشاگری تنبیه کرد

رئیس‌جمهور فرانسه روزنامه‌نگارانی را که همدستی این کشور در جرائم جنگی عربستان در یمن را فاش کرده بودند، تحت پیگرد قرار داد.
به گزارش  راهبرد معاصر ، پایگاه اینترنتی راشاتودی گزارش داد: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روزنامه‌نگارانی را که همدستی فرانسه در جرائم جنگی عربستان در یمن را فاش کرده بودند، تحت پیگرد قرار داد.

در این گزارش آمده است: پلیس فرانسه سه روزنامه نگار را به سبب نقش آن‌ها در انتشار یک گزارش جنجالی مرتبط با نقش آگاهانه دولت مکرون در فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات به منظور استفاده در یمن، برای بازجویی احضار کرده است.

جفری لیوولسی و ماتیاس دستال و همچنین بنو کولومبات از سوی پلیس فرانسه برای بازجویی در ارتباط با افشاگری مرتبط با انتشار یک گزارش در روز پانزدهم ماه آوریل از سوی نشریه دیسکلوز Disclose که با رادیو فرانسه، مدیا پارت Mediapart ,آرته اینفو Arte Info و کانبینی Konbini شریک است، احضار کرد.

این گزارش حاوی اطلاعات محرمانه فرانسه به رئیس‌جمهور و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و همچنین فلورنس پارلی، وزیر نیرو‌های مسلح این کشور در ارتباط با جزییات استفاده از تسلیحات فرانسوی در یمن طی یک نشست شورای دفاعی در روز سوم اکتبر سال دو هزار و هجده است.

این گزارش نشان می‌دهد دولت مکرون به عمد در ارتباط با اطلاع داشتن در این باره که از تسلیحات فرانسه از جمله خمپاره انداز CAESAR, تانک‌ها و سامانه‌های موشکی هدایت شونده لیزری در جنگ یمن استفاده خواهد شد، دروغ گفته است. این اقدام دولت فرانسه نقض معاهده تجارت تسلیحاتی سال دو هزار و چهارده محسوب می‌شود که در روز بیست و چهارم دسامبر سال دو هزار و چهارده اجرایی شد.

این روزنامه‌نگاران می‌گویند این افشاگری‌ها "در راستای منافع عمومی قرار دارند و این که اطلاعاتی را در اختیار شهروندان و نمایندگان آن‌ها قرار داده‌اند که دولت می‌خواست آن‌ها را پنهان کند." آن‌ها افزودند تصمیم مکرون برای تحت پیگرد قرار دادن آن‌ها به مثابه نقض آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان به طور کلی است.

نشریه دیسکلوز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "ما دریافته‌ایم که یک تحقیق اولیه به دلیل به خطر انداختن اسرار دفاع ملی از سوی دادستانان در پاریس آغاز شده است."

این روزنامه‌نگاران قرار است از سوی اداره امنیت داخلی -که آژانس اطلاعات داخلی فرانسه محسوب می‌شود- در اواسط ماه مه مورد بازجویی قرار گیرند. این اقدام در بیانیه‌ای از سوی سی و شش رسانه فرانسوی از جمله لوموند و آ اف پ محکوم شده است.

ده‌ها هزار غیرنظامی در مداخله تحت سرکردگی عربستان سعودی در یمن کشته شده‌اند، مداخله‌ای که از سال دو هزار و پانزده آغاز شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: