صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۳ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 14
کد خبر: ۹۵۳۰۵

برای نوشتن قولنامه ماشین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قولنامه یا مبایعه نامه، سندی رسمی است که با وجود امضای طرفین معامله، کاملا جنبه قانونی دارد. بنابراین هنگام نوشتن این سند، باید با دقت به تمامی مواردی که در آن ذکر می‌شود توجه کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بر اساس مفاد موجود در قولنامه، هر یک از طرفین به موارد ذکر شده تعهد دارد و باید نسبت به نوشتن بندهای مختلف و استفاده درست از کلمات دقت کنند. اگر می‌خواهید برای معامله ماشین خود، قولنامه بنویسید، این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.

 

ماده‌های قولنامه ماشین

ماده اول: مشخصات خریدار و فروشنده

در بند اول این قسمت، مشخصات خریدار شامل: نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، محل تولد، تاریخ تولد، کد ملی، شغل، آدرس و شماره تلفن باید نوشته شود. بند دوم مشخصات فروشنده که شامل تمامی موارد گفته شده است، نوشته می‌شود. در صورتی که فردیی به وکالت از طرف یکی از طرفین معامله، قولنامه را تنظیم می‌کند باید شرایط وکالت فرد در قولنامه ذکر شود.

 

ماده دوم: مشخصات مورد معامله

در این قسمت باید مشخصات ماشین مورد نظر به صورت کامل نوشته شود. این مشخصات شامل: نوع خودرو، نوع سیستم، مدل و رنگ، شماره شهربانی، شماره موتور، شماره شاسی و شماره بدنه خودرو است.

 

ماده سوم: مشخصات قیمت

در این قسمت باید مبلغ کل معامله، مبلغ بیعانه تعیین شده و مبلغ قطعی که بعد از انتقال و به نام زدن خودرو باید پرداخت شود، ذکر خواهد شد. نوع پرداخت چه به صورت چک و چه نقد، باید تعیین شود. اگر برای پرداخت مبالغ، چک داده شود، باید مشخصات چک، تاریخ، تعداد و موعد سررسید آن باید در قولنامه ذکر شود. شماره حسابی که پول به آن واریز می‌شود نیز در قولنامه ذکر خواهد شد.

 

ماده چهارم: شرایط معامله

شرایط معامله باید به صورت کامل در این قسمت ذکر شود. زمان حضور خریدار و فروشنده برای تعویض پلاک خودرو، زمان دقیق برای حضور در محضر به منظور سند زدن، زمان پرداخت وجه معامله و شرایط دیگر در این قسمت نوشته خواهد شد. حق فسخ معامله در صورت وجود مشکلات خاص، تعهدات مختلف فروشنده در مورد سلامت فنی خودرو و مواردی که خریدار و فروشنده در مورد آن توافق کرده‌اند (برای مثال دستکاری نکردن کیلومتر شمار، وجود لوازم جانبی که در هنگام خرید رویت شده و هرگونه نکته خاص دیگر) و مواردی از این دست، در قسمت شروط معامله ذکر خواهد شد.

 

مواردی که به هنگام نوشتن قولنامه باید به آن‌ها توجه کرد

_ قولنامه باید به صورت تایپی باشد اما اگر آن را دستنویس می‌کنید، باید با خط خوانا و بدون خط خوردگی باشد. در صورت وجود هرگونه خط خوردگی، توضیحات آن در انتهای قولنامه نوشته شده و طرفین و شاهدها آن را امضا کنند.

 

_ هنگام امضا نباید کاربن بین ورق‌ها باشد. امضای طرفین باید روی تمامی برگه‌ها وجود داشته باشد.

 

_ تمامی موارد مربوط به حق فسخ باید در قولنامه ذکر شود. در صورت نبود حق فسخ، طرفین اجازه این کار را نخواهند داشت. توجه داشته باشید که در صورت وجود حق فسخ، به این نکته دقت کنید که حق فسخ برای کدام یک از طرفین معامله است. هر کدام از طرفین که تمایل به فسخ قرارداد داشته باشد باید جریمه این فسخ قرارداد را نیز پرداخت کند.

 

_ تا زمان تنظیم سند و تحویل خودرو، مسئولیت تمامی خلاف‌های رانندگی و آسیب‌های احتمالی به خودرو بر عهده فروشنده است.

 

_ تمامی نکات مربوط به خودرو، قطعات یدکی، لوازم جانبی، بیمه‌نامه و اعتبار آن، اسناد مربوط به خودرو و کیفیت و کمیت تمامی آن‌ها باید قبل از عقد قرارداد بررسی شود و در قولنامه ذکر شود. به این ترتیب، بعد از نوشتن قولنامه، خریدار در مورد ایراداتی که بعدها متوجه آن می‌شود، حق فسخ قولنامه را نخواهد داشت.

 

تمامی این نکات نشان دهنده حساسیت قولنامه و نکات مندرج در آن است. به همین دلیل، پیشنهاد ما استفاده از سرویس کارشناسی خودرو کارنامه، برای بررسی تمامی زوایای خودرو و اطمینان از سلامت فنی و بدنه و نکات حقوقی خودرو است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید از کارشناسان این سایت برای نوشتن قولنامه نیز کمک بگیرید. با کمک قولنامه ماشین کارنامه ، خیال خریدار و فروشنده از بابت صحت و سلامت قرارداد و معامله خود اطمینان کامل خواهند داشت.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: