صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۲۵ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 16
کد خبر: ۹۵۵۹۶

درگذشت حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال و منتقد سینما

حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال و منتقد سینما پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

به گزارش راهبرد معاصر حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال، نویسنده و منتقد سینما پیش از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. این خبر در صفحه رسمی حمیدرضا صدر اطلاع رسانی شده است. صدر کارشناس فوتبال متولد 30 فروردین 1335 در مشهد و دانش اموخته رشته برنامه ریزی شهری در دانشگاه تهران و دانشگاه لیدز انگلستان بود که سال ها در زمینه نویسندگی ، سینما و فوتبال فعالیت می کرد. نیمکت داغ، روزی روزگاری فوتبال، پسری روی سکوها و تو در قاهره خواهی مرد از جمله کتاب های حمیدرضا صدر مفسر فوتبال بود.

 

 

واکنش ها به درگذشت حمیدرضا صدر کارشناس فوتبال

رامبد جوان مجری، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در یادداشتی که اختصاصی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده از حمیدرضا صدر منتقد سینما و مفسر فوتبال نوشته است که پس از یک دوره بیماری درگذشت.«حمید عزیز، حمید مهربان، حمید متوجه، حمید بسیار باهوش و حمید بسیار صمیمی و محترم، خیلی متاسفم که دیگه نمی‌تونم با تو راجع‌به سینما حرف بزنم. راجع‌به فیلم‌هایی که دوستشون داریم.راجع‌به فوتبالی که تو برای من مثل آدمی که کره‌ی مریخ رو دیده و برای دوستش که چیزی از مریخ نمی‌دونه، حرف می‌زدی و سعی می‌کردی ابعادی ازش برام مفهوم کنی که جذاب و خواستنی بشه.حمید عزیزم غصه‌دار هستم که دیگه نمی‌بینمت و دیگه فرصت خندیدن در کنار تو رو از دست دادم. تو و همسر مهربانت و دختر بسیار عزیزت برای من و نگار خاطراتی ساختین هر چند کوتاه ولی حتماً فراموش نشدنی.تو برای من تابلویی هستی که می‌توان در میان انبوه علاقمندان در موزه‌ای از میان سرها و شانه‌ها برای ثانیه‌های کوتاهی دید ولی هرگز فراموش نکرد.تو در خاطر تک‌تک دوستانت جاودانه هستی.»

 

پیتر دروری یکی دیگر از پرشمار افرادی است که به درگذشت حمیدرضا صدر واکنش نشان داده است.نمی شود هوادار فوتبال این ورزش عجیب و هیجان انگیز، باشی و با کلام سحرآمیز حمیدرضا صدر که واقعیات را به شکلی اعجازانگیز به زبان می آورد، آشنا نباشی.ساعاتی از درگذشت حمیدرضا صدر سپری نشده که جای جای فضای مجازی پر شده از پیام هایی که سعی دارند، نه به رسایی کلام او که نزدیک به او، این غم بزرگ را به تحریر دربیاورند. البته که این پیام ها فقط به علاقمندان او در فوتبال ایران محدود نمی شود و پیام تسلیت پیتر دروری گزارشگر معروف فوتبال جهان که بسیاری با صدای او خاطرات زیادی در ذهن دارند، نشان از فراگیر بودن دانشِ فوتبال دکتر حمیدرضا صدر در سطح جهانی دارد.پیتر دروری با انتشار متنی اینطور به درگذشت مفسر ایرانی فوتبال و سینما واکنش نشان داده است:« چقدر ناراحت کننده. او فردی بسیار متفاوت بود و برای رفتن از این دنیا خیلی جوان بود؛ لطفا همدردی من را بپذیرید. احترام من برای تمام کسانی که او را می شناختند و او را دوست داشتند.»

 

 

 

 

بیوگرافی حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر کارشناس سینما و فوتبال (زادهٔ ۲۸ اسفند ۱۳۳۴- درگذشته ۲۵ تیر ۱۴۰۰) در محلات، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال زاده مشهد و اصالتا از محلات است.حمیدرضا صدر دانش‌آموختهٔ کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران و مقطع دکترای برنامه ریزی شهری از دانشگاه لیدز بریتانیا است.صدر در برنامه های تلویزیونی چون؛ نیمکت داغ، روزی روزگاری فوتبال، یونایتد نفرین‌شده، پسری روی سکوها، درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران، تو در قاهره خواهی مرد و … حضور داشته است. پدرش ارتشی و مهندس بود و پنج فرزندش در گوشه کنار ایران به دنیا آمدند. حمیدرضا در مشهد به دنیا آمد، ولی شش ماهه که بود به تهران برگشتند و کمی بعد به سنندج رفته و از آنجا هم به کرمانشاه رفتند و تا کلاس سوم دبستان در کردستان بود و از کلاس سوم به تهران آمد.کلاس اول که بود پدرش برای پیشرفتش، معلم عربی و معلم خط و معلم انگلیسی گرفت. پدرش فردی فرهنگی بود و خانواده اش میان کتاب و روزنامه بزرگ شدند.دو برادر دارد و برادر کوچکترش، شاهین در تیم هما کنار حمید علیدوستی بازی می کرد و کمی بعد کنار مجید صالح به میدان رفت. برادرش امیرحسین الان در هلند است و ساکن این کشور است.او گفته: پدر من مهندس ارتشی زمانی شاه بود. هم سید بود و هم شازده قاجاری. عموی پدرم سال ۱۳۲۵ نخست وزیر بود محسن صدردرگذشت و علت فوت حمیدرضا صدر کارشناس سینما و فوتبال+ بیوگرافی و عکس

 

 

ازدواج و همسر حمیدرضا صدر

وی سالها پیش با خانم مهرزاد دولتی ازدواج کرده و یک دختر به نام غزاله دارد که در آمریکا زندگی می کند و فوق‌لیسانس‌اش در رشته ادبیات انگلیسی می باشد.حمیدرضا صدر فوتبال‌نویس سرشناس مدتی ساکن کالیفرنیا بود تا با همسرش در کنار دخترشان زندگی جدیدی را سر بگیرند که در ۲۵ تیر بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

 

 

 

نویسندگی و روزنامه‌نگاری حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر نویسنده ثابت مجله فیلم است، و با نشریات زن روز، هفت، مجله سروش، تهران امروز، وبگاه گل و تعدادی نشریه ورزشی همکاری دارد.صدر در ستون هنری شرق و ستون تحلیل سینمای جهان بانی‌فیلم مقالات خود را چاپ می کند. وی همچنین در برنامه های تماشاخانه ایرانشهر شرکت می کند. وی در گذشته در ماهنامهٔ سینمایی فیلم تحلیل روز سینمای جهان را انجام می داد و همچنان به خاطر تحلیل ها و نقدهایش در جشنواره فیلم لندن شناخته می شود.

 

حمیدرضا صدر چگونه کارشناس شد؟

صدر گفته: من هنوز هم خودم را یک هوادار می دانم. هنوز نگاهم نگاه همان تماشاگری است که بیننده ای مشتاق است. من هرگز خودم را حرفه ای قلمداد نکرده ام و احتمالا هم نیستم.من از جوانی تئاترباز بوده ام. یک تیره دوست های تئاتری بسیار دوست داشتنی دارم. من و همسرم دائما راهی نمایش های تئاتری خصوصا آنهایی که به جوان ها و مستقل ها تعلق دارد، هستیم.تلاش می کنم از هر چیز کوچکی بهره ای ببرم. نمی دانم شاید دلیلش هم این است که در خانواده پدری ام خیلی ها خیلی زود به دلیل سرطان جان دادند. پدرم در ۶۰ سالگی فوت کرد و مادرم خیلی جوان بود که به با پنج بچه جوان ماند. دخترعمو و پسرعموی من به ۳۰ سال نرسیدند که جان دادند.

 

 

 

کتاب‌شناسی حمیدرضا صدر

از این چهره فقید آثار و کتاب‌های مختلفی به‌جای مانده است، کتاب‌هایی با موضوعات مختلف از جمله سیاست و ورزش که موید توانایی و دانش او در وجوه مختلف است.

درآم‍دی ب‍ر ت‍اری‍خ س‍ی‍اس‍ی س‍ی‍ن‍م‍ای ای‍ران (۱۳۸۰–۱۲۸۰). ت‍ه‍ران: ن‍ی، ۱۳۸۱. شابک ‎۹۶۴-۳۱۲-۶۰۴-۸

پسری روی سکوها: وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی. تهران: زاوش‏، ۱۳۹۲. شابک ‎۹۷۸-۶۰۰-۶۸۴۶-۲۷-۹

نیمکت داغ: از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو. تهران: زاوش، ‏ ۱۳۹۲. شابک ‎۹۷۸-۶۰۰-۷۲۸۳-۲۳-۳

تو در قاهره خواهی مرد. تهران: زاوش، ‏ ۱۳۹۳. شابک ‎ ۹۷۸-۶۰۰-۷۲۸۳-۲۴-۰

سیصد و بیست و پنج. تهران: نشر چشمه‏، ۱۳۹۶. شابک ‏ ۹۷۸-۶۰۰-۲۲۹-۷۶۸-۶

پیراهن‌های همیشه مردان فوتبال: تک‌نگاری‌ها. تهران: نشر چشمه‏، ۱۳۹۷. شابک ‎ ۹۷۸-۶۰۰-۲۲۹-۸۷۹-۹

روزی روزگاری فوتبال. ت‍ه‍ران: آوی‍ژه، ۱۳۷۹. شابک ‎۹۶۴-۶۶۵۲-۱۶-۶

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: