صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۳
  • پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 25 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 27
کد خبر: ۹۵۶۱

موانع فراروی نتانیاهو در روند تشکیل کابینه

یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای به بررسی موانع فراروی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه آینده این رژیم پرداخت.
به گزارش راهبرد معاصر ، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی به نقل از عاموس هارئیل تحلیل‌گر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی نوشت که بحران اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین در نتیجه جلوگیری از تحویل کمک‌های مالی ماهیانه به اسرای فلسطینی است که توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

براساس این گزارش چند هفته قبل از آغاز رقابت‌های انتخابات پارلمانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی 3 مانع موجود در مسیر پیروزی خود در انتخابات را کنار گذاشت. نتانیاهو متوجه شد که هر نوع تنش امنیتی در آستانه انتخابات، می‌تواند اوضاع وی را در صندوق‌های رأی پیچیده کند، به همین علت روشی را با بیشترین حد نرمش در پیش گرفت و خود را برای کنار گذاشتن موانعی که قبلا اعلام کرده بود، آماده کرد.

مهم‌ترین‌ اهرم‌هایی که می‌تواند شرایط حزب لیکود برای ورود به انتخابات پارلمانی را پیچیده‌تر کند، اوضاع نوار غزه و اعتصاب سراسری اسرای حماس در زندان‌های اسرائیل و افزایش تنش در منطقه جبل الهیکل بود.

بنیامین نتانیاهو در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود تاکید کرد که درگیری‌های نظامی در غزه می‌تواند پیروزی سیاسی وی را به مخاطره بیاندازد. کابینه اسرائیل در همین راستا تلاش کرد تا تضمین هایی را برای تسهیلات بلندمدت در گذرگاه‌ها فراهم کرده و پول‌هایی را از طریق کشورهای عربی به فلسطین اشغالی ارسال کند تا بتواند زیر ساخت‌های غزه را بعد از انتخابات بهبود بخشد.

این در حالی است که مناطق مرزی فلسطین اشغالی نیز حساسیت بالایی دارد، اما طی چندین هفته گذشته به صورت بی‌سابقه‌ای نسبت به یک سال پیش در آرامش قرار داشته است.

نتانیاهو همچنین نسبت به افزایش تنش موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی و پیامدهای آن بر اوضاع امنیتی نوار غزه نگران بود، به همین علت تلاش کرد روند اعتصاب غذای اسرای فلسطینی را متوقف کند. وی از همین رو برای اولین بار به مدیریت زندان‌های اسرائیل دستور داد اجازه نصب تلفن در بخش‌های مختلف به زندان را بدهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در همین رابطه تفاهم‌هایی را با اردن و اداره اوقاف اسلامی برای مسدود کردن ساختمان مورد تنازع در باب الرحمة به دست آورد و این ساختمان را به بهانه تعمیرات چند ماه مسدود کرد تا تنش‌های موجود در منطقه جبل هیکل بخوابد.

بزرگترین مانعی که نتانیاهو خود در مسیر فعالیت‌های خود قرار داد، موافقت کابینه با قانون کاهش حقوق فلسطینیان بود که در نیمه فوریه گذشته به اجرا گذاشته شد. این اتفاق باعث شد تحویل کمک‌های مالی ماهیانه از تشکیلات خودگردان به تشکیلات خودگردان فلسطین متوقف شود.

این اتفاق پس از آن رخ داد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پذیرش اموال به دست آمده در نتیجه افزایش مالیات‌های رژیم صهیونیستی از فلسطینیان به ارزش 9 میلیارد شیکل در سال را رد کرده بود. این مبلغ حدود نیمی از بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین بود که باعث بروز بحران اقتصادی بی سابقه در این تشکیلات شد.

در محافل امنیتی رژیم صهیونیستی این اعتقاد وجود دارد که نتانیاهو در حال حاضر محدوده بسیار اندکی برای فعالیت‌های سیاسی خود دارد. کابینه جدید اسرائیل در شرایط کنونی تشکیل نشده و در عین حال نتانیاهو بعد از پیروزی در انتخابات از حمایت بالای مردمی برخوردار شده است.

تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: