صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 April 28
کد خبر: ۹۶۵۳

افزایش دادخواست های کارگران در سال ۱۳۹۷

بیشترین موارد دادخواست‌های مشمولین قانون کار در سال ۱۳۹۷ مربوط به عیدی و پاداش بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵، ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین دادخواست های مربوط به حقوق معوقه، سنوات خدمت و حق بیمه اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند.
به گزارش  راهبرد معاصر ، آمارهای منتشر شده از وضعیت روابط کار و سه جانبه‌گرایی در سال ۹۷، وضعیت تشکل‌های کارگری و جنس و میزان دادخواست‌های کارگران را در این سال نشان می‌دهد.

یکی از ارکان سه جانبه گرایی و مشارکت کارگران در تصمیم‌سازی‌های کارگاه، سازمان‌های کارگری هستند. در ایران این امر در قالب انجمن صنفی کارگری، شورای اسلامی کار و نمایندگان کارگران صورت می‌پذیرد.

همانطور که در جدول مشاهده می‌شود، تعداد کارگاه‌های دارای نمایندگان کارگران بسیار بیشتر از انجمن صنفی کارگری و شورای اسلامی کار است که یکی از دلایل این امر می‌تواند تمایل بیشتر کارفرمایان به انتخاب نماینده کارگران به جای شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی کارگری در کارگاه است.


با توجه به جدول زیر بیشترین موارد دادخواست‌های مشمولین قانون کار در سال ۱۳۹۷ مربوط به عیدی و پاداش بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵، ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین دادخواست های مربوط به حقوق معوقه، سنوات خدمت و حق بیمه اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند که نسبت به سال ۱۳۹۵، به ترتیب ۲۴۳.۴ درصد، ۲۵۷.۴ درصد و ۹.۱ درصد افزایش یافته‌اند. در سال ۱۳۹۷ کمترین موارد دادخواست ها مربوط به تغییر شرایط کار با کاهش ۶۱.۴  درصدی همراه بوده است.


تعداد هیات تشخیص دعاوی کار در سال ۱۳۹۷، ۶۰۳ هیات بوده که نسبت به دو سال گذشته تغییر زیادی نکرده است و حتی نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش هم داشته است. همچنین تعداد هیات حل اختلاف دعاوی کار در سال ۱۳۹۷، ۳۲۶ هیات بوده که نسبت به دو سال اخیر به تعداد ۳۴ عدد افزایش داشته است.

تعداد هیات تشخیص دعاوی کار در سال ۱۳۹۵، ۵۱۹ هیات بوده که نسبت به دو سال گذشته تغییری نکرده است. همچنین تعداد هیات حل اختلاف دعاوی کار در سال ۱۳۹۵، ۲۶۰ هیات بوده که نسبت به دو سال اخیر بدون تغییر بوده است.
 
فارس
نظر شما