صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۲۷
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 01
کد خبر: ۹۷۳۴۱
«یادداشت اختصاصی» بیژن عبدی، تحلیلگر مسائل اقتصادی؛

طرح صیانت از حقوق کاربران و اثرگذاری های اقتصادی آن

شبکه های اجتماعی و گپ و گفت های این روزهای مردم و کارشناسان و گروه های مختلف اجتماعی معطوف به طرحی به نام طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شده که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشغول به سرانجام رساندن و تکمیل و تصویب طرح هستند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ طرحی که موافقین و مخالفین بسیاری دارد و عده ای با دلیل و یا بی دلیل در جهت موافقت یا مخالفت با طرح مسائل و مواردی را بیان می کنند که قطعا درکارکارشناسی مجلس برای تدوین و تصویب نهایی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی باید مورد بررسی های دقیق و همه جانبه قرار بگیرد. طرح صیانت از حقوق کاربران در دنیای از هم گسسته این روزهای فضای مجازی طرح تازه ای نیست، بلکه طرحی است که از چند سال گذشته موضوع آن مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است، لذا انتظار می رفت دولت آقای روحانی از همان ابتدای شکل گیری چنین بحثی مردم را در جریان کار قرار می دهد و از این رو مردم را برای ورود به چنین موضوعی که خاص ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان به دنبال اینترنت و فضای مجازی ملی هستند، آماده می کرد.

 

موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هم مانند سایر مباحث مهم مثل بحث افزایش نرخ بنزین که رئیس جمهور جمعه صبح متوجه شد در دولت مورد بی تفاوتی قرار گرفت و دولت در چهار سال گذشته همانند یک ناظر بی طرف و بدون انجام کاری کناری نشست تا وضعیت به شکلی شود که امروز شاهد آن هستیم.

 

 در حالی که دولت می بایست مانند سایر کشورهای جهان که با طرح های خاص فضای مجازی این فضا را از هم گسیختگی ها و بی در و پیکری نجات می داد. امروز فضای مجاری برای عده ای محل کسب درآمدهای مشروع یا نامشروع شده است. قطعا کسانی که از فضای مجازی درآمد مشروعی دارند نگران این موضوع نیستند چرا که در اپلیکیشن ها و طرح های مشابه ملی می توانند کار خود را به صورت قانونی و شفاف با پرداخت مالیات درست ادامه دهند، در حالی که برخی که به روش های مختلف از این فضا به صورت غیر مشروع بهره برداری می کنند که حتی قابل ردیابی نیستند فضای جامعه را دچار التهاب کرده و طرح صیانت از حقوق کاربران را آماج حملات گسترده ای کرده اند.

 

در تمام دنیا هر گونه کسب و کاری مشمول پرداخت مالیات می شود، حال این کسب و کار در فضای واقعی باشد یا مجازی، در حالی که در ایران نظارتی بر کسب و کارهای اینترنتی ومجازی نیست، بنابراین برخی از اعتراضات برای فرار مالیاتی است چرا که موضوع طرح مورد نظر مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه فیلترکردن شبکه های اجتماعی نیست، بلکه حاکمیت به دنبال صیانت بخشی به حقوق کاربرانی است که قصد حضور سالم و شفاف در فضای مجازی را دارند.

 

شناسایی ورودی و خروجی افرادی که وارد فضای مجازی می شوند برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده های اخلاقی و مالی و آسیب هایی که در فضای مجازی بسیاری از شهروندان را تهدید می کند می تواند نمونه ای از صیانت مورد نظر مجلس شورای اسلامی باشد.

 

از سوی دیگر پروژه تقویت اپلیکیشن های داخلی و رقابت با نمونه های مشابه که موضوع مهمی در زمینه های مختلف حتی در بحث اقتصادی به شمار می رود می تواند هدف خوبی برای آینده تقویت فضای مجازی در ایران باشد.

 

در حالی که طرح صیانت از حقوق کاربران سلامت و شفافیت برای کاربران ایرانی را دنبال می کند برخی در هنگامه روی کار آمدن آقای رئیسی در حال بحران سازی از این موضوع هستند تا در کنار این مساله، ده ها بحران تصنعی دیگر برای دولت تازه نفس آقای رئیسی ایجاد کنند درحالی که بحران های دیگری غیر از موارد یاد شده در اقتصاد ایران وجود دارد که وقت دولت برای رفع بحران های غیر واقعی و تصنعی به هیچ وجه نباید تلف شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: