صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۵۸
  • سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 08 August 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 10
کد خبر: ۹۸۱۴۱
یادداشت اختصاصی «حنیف غفاری»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

رمزگشایی از بازی ضد ایرانی غرب و صهیونیست‌ها

یکی از اهداف کوتاه‌مدت آمریکا از متهم‌کردن ایران به حمله به کشتی‌های تجاری، معطوف به برگزاری دور هفتم مذاکرات وین می باشد، جایی که واشنگتن سعی دارد با "بحرانی جلوه دادن اوضاع" و " تقویت مولفه‌های منازعه در منطقه"، ایران را وادار به امتیازدهی پشت میز مذاکره کند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ لندن، واشنگتن و تل‌آویو بازی  تبلیغاتی و منطقه ای تازه ای را علیه کشورمان طراحی و اجرا کرده‌اند. تناقض گویی غربی ها در ماجرای "ربایش کشتی های تجاری در بندر فجیره" و " حمله به کشتی اسرائیلی مرسر استریت در دریای عمان" منبعث از همین بازی مشترک و البته ناشیانه است! بر این اساس، بازیگران غربی قصد دارند در وهله اول، اتهامی واهی را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده و متعاقبا، مولفه های فشار بر تهران را جهت وادارسازی کشورمان در خصوص عقب نشینی از اصول و راهبردهای حوزه منطقه ای  و سیاست خارجی خود فراهم سازند. در این بازی دوگانه، عناصر "دیپلماسی" و " تهدید" هر دو به صورتی نامتوازن  و دفرمه شده از سوی دشمنان نظام و ملت ایران به کار گرفته شده است.

 

یکی از اهداف کوتاه مدت آمریکا از هدایت این بازی ، معطوف به برگزاری دور هفتم مذاکرات وین می باشد، جایی که واشنگتن سعی دارد با " بحرانی جلوه دادن اوضاع" و " تقویت مولفه های منازعه در منطقه"، ایران را وادار به امتیازدهی پشت میز مذاکره کند. طی روزهای اخیر، چند نفتکش در آب‌های عمان و بندر فجیره هدف حمله یا خرابکاری قرار گرفتند. مطابق ادعاهای صورت گرفته، حمله به کشتی اسرائیلی مرسر استریت در آب‌های عمان دو کشته بر جای گذاشته است . آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و انگلیس ، جمهوری اسلامی را مسئول این حمله معرفی کردند. اقدامات بی‌ثبات‌کننده علیه چند کشتی در بندر فجیره نیز به جمهوری اسلامی نسبت داده شده است. این در حالیست که متهم کنندگان کشورمان، کمترین سندی در تایید ادعای خود نداشته و از رسانه های وابسته به شبکه های قدرت در غرب، به عنوان مجاری متهم کننده ایران استفاده کرده اند. حتی در بیانیه ضد ایرانی  مشترک انگلیس، لیبریا و رومانی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد، کمترین سند و مدرکی در این خصوص ارائه نشده است.

 

نکته قابل تامل اینکه بلافاصله پس از طرح این ادعاهای دروغین از سوی بازیگران غربی و صهیونیستی، سخنگویان کاح سفید و وزارت امور خارجه آمریکا بر از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران و آغاز هر چه سریع تر دور هفتم مذاکرات وین تاکید کردند. بدیهی است که هدف از این بازی تبلیغاتی و دروغین و تقارن زمانی آن با استقرار دولت جدید در ایران چیست!

 

مهم ترین نکته در درک این بازی دوگانه، به ماهیت یکسان مواضع بازیگران دخیل در این پروژه باز می گردد. در این معادله، نباید میان آمریکا و دیگر متحدان آن ( مخصوصا انگلیس)، تفکیک و تمایزی قائل شد. ارسال سیگنالهای دیپلماتیک در بحبوحه این بحران سازی هدفمند از سوی غرب نشان می دهد که آنها  قصد دارند "بحران‌سازی کاذب" را در خدمت" استراتژی فشار حداکثری علیه ایران" قرار دهند. بدون شک، جمهوری اسلامی ایران این بار نیز با هوشمندی و قاطعیت، توطئه مشترک غرب و رژیم صهیونیستی را ناکام خواهد گذاشت. دشمنان ایران بازی ناشیانه و  پرهزینه ای را آغاز کرده‌اند که قطعا پایانش برای آنها خوشایند نخواهد بود! زمان زیادی تا اثبات این حقیقت باقی نمانده است...

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: