صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 22
کد خبر: ۹۹۴۶۲

مراحل فروش سهام عدالت + دو روش لغو فروش سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده اند می‌توانند با مراجعه به کارگزاری فروش سهام عدالت برای فروش سهام خود اقدام کنند. هم چنین امکان انصراف از فروش سهام عدالت وجود دارد که در ادامه به دو روش لغو فروش سهام عدالت می‌پردازیم.

به گزارش راهبرد معاصر، مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده اند می‌توانند با مراجعه به کارگزاری فروش سهام عدالت برای فروش سهام خود اقدام کنند. هم چنین امکان انصراف از فروش سهام عدالت وجود دارد که در ادامه به مراحل فروش سهام عدالت، سامانه فروش سهام عدالت و دو روش لغو فروش سهام عدالت می‌پردازیم.

 

مراحل فروش سهام عدالت

 

حدود یک سال و دو ماه از آزادسازی سهام عدالت گذشته است، فرایندی که باعث شد مشمولان این سهام به دو دسته مستقیم، شامل ۱۹ میلیون سهامدار، و غیرمستقیم شامل ۳۰ میلیون سهامدار تقسیم شوند و درحالی که در روز‌های نخست آزادسازی مستقیم‌ها به دلیل شرایط آن روز‌های بازار سرمایه به راحتی میتوانستند ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود که آن روز‌ها بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت را بفروشند، روند نزولی بازار بر این افراد سایه انداخت و نه تنها این افراد شاهد سقوط آزاد ارزش واقعی سهام عدالت خود بودند، بلکه حق فروش سهام عدالت نیز از آن‌ها گرفته شد و به نظر میرسد قرار است فورش سهام عدالت از سر گرفته شود!

در این میان ۳۰ میلیون نفری که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت شدند و هر فرد به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری استانی است. نماد این شرکت‌ها در بازار سرمایه نیز درحال معامله است. برای مثال نماد شرکت سرمایه گذاری خوزستان وسخوز و نماد شرکت سرمایه گذاری قزوین، وسقزوین است.

 

سامانه فروش سهام عدالت


این افراد برای فروش سهام خود، اگر سجامی نیستند، در ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR سجامی شوند و کد بورسی دریافت کنند. سپس به سایت WWW.DDN.CSDIRAN.IR مراجعه کرده تا دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنند. پس از انجام این فرایند باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا ۴۸ ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود.

سرانجام فرد باید به پنل کارگزاری خود مراجعه کند، نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

 

دو روش لغو فروش سهام عدالت

 

 افراد می‌توانند درخواست فروش سهام عدالت خود را با مراجعه به کارگزاری و یا بانکی که درخواست خود را ثبت کردند، لغو کنند.

همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به وب سایت sahamedalat.ir و استفاده از گزینه انصراف، نسبت به انصراف از فروش سهام عدالتی که درخواست آن را قبلا ثبت کردند، اقدام کنند.

 



علت عدم دریافت وجه فروش سهام عدالت



 در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از افراد که در زمان آزاد سازی سهام عدالت، سهام خود را فروخته‌اند، تا کنون وجه آن را دریافت نکرده‌اند؟ باید گفت این گونه افراد دو دسته هستند. دسته اول افرادی هستند که بنا به دلایلی همانند مغایرت اطلاعات هویتی، حساب بانکی، عدم ثبت شماره تلفن همراه به نام فرد و مشخص نبودن کارگزار، درخواست ثبت فروش آنان از ابتدا با مشکل همراه شده که این گروه برای حل این مشکل باید این مغایرت‌ها را برطرف کنند.



دسته دوم افرادی هستند که درخواست خود را برای فروش به کارگزاری و یا سیستم بانکی ارائه داده و ثبت کردند، اما به دلیل متوقف شدن فروش سهام عدالت در وضعیت «ثبت درخواست فروش» قرار دارند و در حقیقت به دلیل این توقف، سهام عدالت آنان به فروش نرفته است. این افراد باید تا آغاز فروش مجدد سهام عدالت صبر کنند تا در ادامه فرآیند ثبت یا فروش سهام عدالت، درخواست این گروه از سهامداران نهایی و مبلغ فروش به حساب آنان واریز شود.

 

 

ارزش سهام عدالت امروز یکشنبه 31 مرداد ماه

در پایان معاملات آخرین روز کاری بازار سرمایه، مجموع ارزش نماد‌های تشکیل دهنده سهام عدالت همچون وتجارت، وبصادر، فولاد، فارس، فملی، شتران، وبملت، اخابر، کچاد، شپنا، رمپنا، شبندر، فخوز و کگل تغییراتی را تجربه کرد.

در پایان معاملات آخرین روز کاری بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۳ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۲۸۹ هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان رسید.

بر این اساس در حال حاضر، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان رسیده است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: