آخرین اخبار رتبه بندی معلمان/ منابع لازم برای رتبه بندی فرهنگیان از کجا تامین خواهد شد؟-راهبرد معاصر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان/ منابع لازم برای رتبه بندی فرهنگیان از کجا تامین خواهد شد؟

نمایندگان مجلس از رایزنی و پیگیری طرح رتبه بندی معلمان در مجلس و تصویب رتبه بندی در مهر ماه خبر دادند. این درحالی است که تا پیش از این عدم تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان به علت مشخص نبودن منابع تامین این طرح اعلام می‌شد. حال سوال این است با وعده جدید نمایندگان منابع طرح رتبه بندی از کجا قرار است تامین شود؟
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 30
کد خبر: ۱۰۳۹۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگان مجلس از رایزنی و پیگیری طرح رتبه بندی معلمان در مجلس و تصویب رتبه بندی در مهر ماه خبر دادند. این درحالی است که تا پیش از این عدم تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان به علت مشخص نبودن منابع تامین این طرح اعلام می‌شد. حال سوال این است با وعده جدید نمایندگان منابع طرح رتبه بندی معلمان و فرهنگیان از کجا قرار است تامین شود؟

 

رتبه‌بندی معلمان از سال ۸۳ مطرح شد و از اوایل دهه ۹۰ دولت به عنوان یک تکلیف قانونی ملزم به اجرای آن بوده‌است. اما در تمام این سال‌ها یا اجرایی نشد و یا اعمال آن به نحوی بود که تاثیری روی حقوق معلمان نمی‌گذاشت.

دولت دوازدهم اواخر سال گذشته لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس داد، اما چند ماه بعد نوبخت، رییس وقت سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای اعلام کرد که منابع لازم برای اجرای آن قابل تامین نیست.

منابع لازم برای رتبه بندی معلمان از کجا تامین خواهد شد؟

 

9 پیشنهاد برای نظام رتبه بندی معلمان

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت: نظام رتبه بندی معلمان موضوع بسیار مهمی است، که معمولا موضوع گفتگو و مصاحبه های مسئولین قرار گرفته است، اما به نظر می رسد، کمتر در این مورد اظهار نظری که نزدیک به واقعیت باشد، صورت گرفته است.وی افزود: متأسفانه اظهار نظر ها، منطبق بر سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش بیان نمی شود.رئیس فراکسیون فرهنگیان تأکید کرد: این موضوع مهم مدتی است، که در مجلس مورد بحث قرار گرفته است و اعداد و ارقام متفاوت و نجومی برای اجرایی شدن آن مطرح می گردد، اما تا به امروز ندیدم، که هیچیک از اعتبارات مطرح شده، با کار دقیق کارشناسی، بیان شده باشد.نماینده همدان در مجلس اظهار کرد: غالب موارد براساس حدس وگمان بیان می شود، که متأسفانه همین حدس و گمان ها و عدم انطباق اظهار نظرها با واقعیت رتبه بندی، باعث ایجاد ابهام و فقدان کارشناسی دقیق، زمینه ساز برداشت های نادرست و غیرقابل قبول شده است.حاجی بابایی تأکید کرد: همکاران ما در کمیسیون آموزش با وسعت نظر و دیدگاه مثبت و تلاش وافر نظام رتبه بندی را پیگیری کرده اند، اما محدودیت های ایجاد شده، موجب هدایت این امر به سمتی است که خروجی کار را نمی توان به عنوان نظام رتبه بندی معلمان پذیرفت.

وی ادامه داد:برای رفع این مشکل 9 پیشنهاد برای انطباق آنچه وجود دارد، با نظام رتبه بندی واقعی مطرح نموده ام، که اطمینان دارم با طرح در صحن علنی مجلس و مساعدت نمایندگان، بویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش وتحقیقات لایحه نظام رتبه بندی به معنای واقعی مطرح و مصوب خواهد شد.رئیس فراکسیون فرهنگیان بیان کرد: برای تحقق این موضوع که نظام رتبه بندی معلمان به معنای واقعی براساس کارشناسی، با تامین اعتبار مورد نیاز و مدافع حقوق معلمان و براساس بر مفاد سند تحول بنیادین باشد از همه ظرفیت های مجلس استفاده می شود.نماینده همدان در مجلس تأکید کرد: لایحه نظام رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی از موضوعات بسیار مهمی است، که به هیج عنوانی قابل اغماض نیست و با عزم نمایندگان مجلس، بویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات امیدواریم به یک لایحه جامع و منطبق باسند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دست یابیم و همچنین همسان سازی حقوق بازنشستگان کشور و لشکری و تأمین اجتماعی را نهایی کنیم.

منابع لازم برای رتبه بندی معلمان از کجا تامین خواهد شد؟

 

توضیحات جدید آموزش و پرورش

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت پیشبرد طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: آموزش و پرورش صرفا یک دستگاه اجرایی است و منتظر خروجی مجلس شورای اسلامی هستیم تا این طرح را تصویب کنند.

او ادامه داد: براساس آنچه در بند و تبصره ٢ قانون بودجه سال ١۴٠٠ آمده، ١۵٠ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ٢٠ هزار میلیارد تومان باید بین ١٢ مورد از جمله رتبه بندی فرهنگیان تقسیم شود و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مبلغ قابل توجهی را به این طرح اختصاص دهد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بعد از تصویب قانون یک ماه برای تدوین آیین نامه اجرایی زمان لازم است، گفت: به محض تصویب رتبه بندی فرهنگیان این کار را انجام می‌دهیم.
احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که در بازنگری جدید مجلس شورای اسلامی بار مالی رتبه بندی تغییر می‌کند؟ گفت: آنچه برای اجرای رتبه بندی در نظر گرفته شده عدد بزرگی است بر این اساس تمام تلاش ما بر این است تا حداقل از شهریور ۱۴۰۰ طرح رتبه بندی را برای معلمان اجرا کنیم تا این کار روی روال بیفتد.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در نظر داریم تا رتبه‌بندی به مرحله اجرا برسد و برای سال آینده یعنی ۱۴۰۱ این کار را با اعتبار بهتر و بار مالی بیشتری دنبال کنیم.
درباره زمان بررسی لایحه رتبه بندی فرهنگیان در مجلس گفت:این موضوع باید از طریق مجلس پیگیری شود و نمایندگان هم قول دادند تا از هفتم مهر که مجلس فعالیتش آغاز می‌شود این موضوع در اولویت باشد.

 

منابع لازم برای رتبه بندی معلمان از کجا تامین خواهد شد؟

 

ایرادات یک نماینده مجلس به لایحه رتبه بندی فرهنگیان

 مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نقدهایی را به لایحه رتبه بندی معلمان وارد دانشته و معتقد است این لایحه باید به کمیسیون برگشته و ایردات آن حذف شود. به گفته او ایراد اول مربوط به ماده ۳ است و باید اسامی معلم پایه ، معلم ارشد ، معلم خبره ، معلم سرآمد و استاد معلم تغییر یابد. استاد معلم به گونه ای است که گویا استاد یک  چیز خاصی است و معلم آرزو دارد به آن برسد ، در حالی که این واژه در دانشگاه یا حوزه  مورد استفاده قرا رمی گیرد و اسامی باید معلم یار ، معلم پایه ، معلم ارشد و معلم ممتاز و معلم سرآمد تغییر کند. ادامه ایرادات ویس کرمی به قرار زیر است:

ماده ۴:معلمان با مدرک کارشناسی و پایین تر معلم پایه محسوب می شوند  و باید تکلیف شروع رتبه بندی و مدارک زیر کارشناسی رو تکلیفش روشن شود. هدف رتبه بندی تفکیک جایگاه دانشی معلمان است، پیشنهاد دادیم رتبه معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از معلم پایه و معلمان زیر کارشناسی از معلم یار شروع شود و بعد قابل افزایش و  بالاتر رفتن رتبه باشد.

ماده ۵: در ماده ۵ پیشنهاد داده ایم آنهایی که از قبل در استخدام آموزش و پرورش بوده اند، رتبه های آنها قابل افزایش است .

ماده ۶: در این ماده گفتیم، دوره توقف برای معلمان مناطق محروم ۴ سال باشد ، برای اینکه به تشویقی برای این معلمان تبدیل شود.

ماده ۷: حساس ترین ماده برای ما ماده ۷ است. این بند تعیین کننده میزان حقوق ناشی از رتبه بندی است. این بند متاسفانه دو رتبه از دانشگاه رو در نظر گرفته که هر دو تقریبا حذف شده اند. آموزشیار همان لیسانس های و مربی ها فوق لیسانس های دانشگاه بودند.اشکال اول این است که خود لیسانس رو با زیر لیسانس نظیر کاردانی و دیپلم یکسان در نظر گرفته است. اشکال دوم فوق لیسانس و دکتری رو همتراز و هم سطح دانسته است. اشکال بعدی  اینکه به ازاي هر رتبه درصدی به حقوق اضافه میشود و بخشی از رتبه بندی قانون مديريت خدمات کشوری است .اشکال دیگر اینکه یک معلم با هر مدرکی  میتواند سرآمد یا ممتاز باشد.  اشکال چهارم قطع  مدرک و رتبه است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م ر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
از دزدی مسولین بکاهید هزینه تامین می شود
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
این خانوم مجری فقط غلط‌های مفت میکرد.بچه خودت اگر بچه داشته باشی میماند.ببشعور احمق بیشتر از این بنزین براین آتش نریزید.این مردک قدرت معلمان را دست کم گرفته.
تحلیل های برگزیده