گروسی: ایران پیش از حملات، آژانس را از تدابیر حفاظتی نسبت به ذخایر اورانیوم آگاه کرده بود ترامپ: آتش‌بس خیلی خوب پیش می‌رود؛ اسرائیل خسارت‌های زیادی دید سخنگوی وزارت خارجه: حمله به پایگاه العدید دفاع مشروع بود و نباید اقدام علیه قطر محسوب شود انفجار‌های شدید در پایگاه‌های گروه‌های وابسته به دولت الجولانی در لاذقیه واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس بن گویر: اکنون زمان گشودن دروازه‌های جهنم به روی غزه است بیانیه بریکس در محکومیت تجاوز اسرائیل و آمریکا به ایران ارزیابی اطلاعاتی آمریکا: برنامه هسته‌ای ایران آسیب ندیده است ویتکاف: در حال مذاکره با ایران هستیم ایروانی در شورای امنیت: جنگ تمام‌عیار علیه ایران شکست خورد نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش بس ایران و اسرائیل کرملین: قصد داریم روابط خود با تهران را بیش از پیش توسعه دهیم پزشکیان: حمله دیروز صرفاً واکنش به تجاوز آمریکا بود/ امیر قطر: اجازه اقدام از العدید علیه ایران را نمی‌دهیم درخواست فرانسه برای ورود ایران به مذاکرات سناتور آمریکایی: ضربه مرگباری به برنامه هسته‌ای ایران وارد نکرده‌ایم

اسرائیل با مهمترین طرح اقتصادی امارات مخالفت کرد

خوش رقصی‌های همیشگی امارات برای رژیم صهیونیستی کارساز نبود و اکنون وزارت محیط زیست اسرائیل با انتقال نفت این امرنشین به اروپا از طریق خطوط نفت ایلات و عسقلان مخالفت کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 10
کد خبر: ۱۰۹۱۱۸

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، مخالفت وزارت محیط زیست رژیم صهیونیستی با طرح مشترک اسرائیل و امارات برای انتقال نفت و مشتقات نفتی امارات از طریق خطوط ایلات و عسقلان به اروپا ضربه بزرگی به بزرگترین توافق‌های اقتصادی دو طرف در چارچوب توافق صلح «آبراهام» وارد کرده است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، طول خط نفتی مذکور حدود ۲۵۴ کیلومتر است که می‌تواند روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت را از امارات به بازار‌های اروپایی منتقل کند. عملی شدن این طرح می‌توانست سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل درآمد داشته باشد و تحرکات تجاری را در بندر عسقلان فعال سازد.

روزنامه رای الیوم افزود: دلیل مخالفت وزارت محیط زیست اسرائیل با این طرح، مسائل مربوط به محیط زیست و نگرانی ناشی از نشت نفت در آب‌های خلیج عقبه یا سرزمین‌های اشغال شده اعلام شده است که لوله‌های نفتی از آنجا عبور می‌کنند. اما شاید این مخالفت دارای رنگ و بوی امنیتی باشد. این احتمال آمطرح است که خطوط انتقال از سوی گروه‌های مسلح فلسطینی هدف قرار گیرند. همانطوری که پیش از این خطوط انتقال گاز مصر به سرزمین‌های اشغال شده از طریق صحرای سینا هدف گرفته شدند و رژیم اسرائیل و مصر مجبور به تعطیلی آن شدند.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می‌خوانیم، مصر بزرگترین بازنده طرح اماراتی – اسرائیلی بود. عملیاتی شدن این طرح می‌توانست درآمد‌های مالی مصر در این شرایط سخت کاهش دهد. این زیان تنها به سبب نادیده گرفتن کانال سوئر نبود. بلکه خطوط نفتی «سومد» مصر هم که باقی مانده نفت نفتکش‌ها در کانال سوئر را به بندر اسکندریه منتقل و از آنجا به بازار‌های اروپایی صادر می‌کرد هم از این طرح زیان می‌دید. عادی سازی روابط اقتصادی، امنیتی و نظامی امارات با رژیم اشغالگر عصبانیت سردمداران مصر و تنش در روابط مصر و امارات را به دنبال داشت. اما مصر به دلیل نیاز به سرمایه گذاری‌های امارات بر روی این نگرانی سرپوش نهاد.

در بخش پایانی گزارش آمده است: عادی سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل و نادیده گرفتن اصول ملی عربی بزرگترین اشتباه بود. رژیم اشغالگر در نبرد «سیف القدس» نتوانست از خود دفاع کند. موشک‌های مقاومت طی ۱۱ روز توانستند این رژیم را در سراسر جهان منزوی کنند؛ این رژیم مجبور به تعطیلی فرودگاه‌های خود شد و ۶ میلیون شهروندان آن به پناهگاه‌ها پناه بردند؛ این رژیم نمی‌تواند از منافع امارات حمایت کند و امارات هم باید این موضوع را درک کند که زمان تغییر کرده است./تحریریه

مطالب مرتبط
ارسال نظر