به گزارش راهبرد معاصر در ماههای گذشته، مجلس طرح ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کرد اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت با آن مخالفت کردند.
ماده ۴ این طرح که از جمله دلایل مخالفتها است به موضوع واردات خودرو در ازای صادرات اختصاص دارد.
حال هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفته است که این ماده در جلسه اخیر شورا بررسی شده است.
به گفته او، شورای نگهبان در این مورد ابهاماتی داشت که اکنون برطرف شده است و اکنون شورا «نسبت به این طرح هیچ ابهام یا ایرادی ندارد.»
طحان نظیف البته تاکید کرده است که هیات عالی نظارت بر مجمع تشخیص نظام هنوز ایراداتی از جهت سیاستهای کلی نظام به «طرح ساماندهی صنعت خودرو» وارد میداند که باید به مجلس منتقل شود.
اما آیا گفتههای سخنگوی شورای نگهبان میتوان نشانه این باشد که آزادسازی واردات خودرو نزدیک است؟
آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان به این پرسش پاسخ منفی میدهد؛ چرا که به گفته او اکنون فقط شورای نگهبان نظر خود را اعلام کرده است.
او در این مورد به تجارتنیوز گفت: ایرادی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح گرفته است، ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.
محبینژاد افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده بود که این طرح با کلیات سیاستهای نظم مغایرت دارد. طرح به مجلس فرستاده میشود و باید دید نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست.
او در خصوص زمان اجرای طرح سازماندهی صنعت خودرو افزود: زمان اجرایی این طرح به طور قطع مشخص نیست.
محبی با اشاره به تاکید این طرح بر واردات بدون انتقال ارز افزود: واردات هیچ کالایی به این شکل در کشور انجام نمیشود و ممکن نیست که چنین طرحی فقط برای خودرو اجرایی شود.
دبیر انجمن قطعهسازان بیان کرد: این موضوع با سیاستهای کلی نظام و اقتصاد مقاومتی مرتبط است و باید از میزان ذخایر ارزی کشور مطلع شد و تصمیم گرفت که با سیاست کلی نظام هماهنگ است یا خیر.
به گفته او، در صورتی که طرح ساماندهی صنعت خودرو انجام شود، جهشی در میزان صادرات نیز صورت میگیرد.
او با اشاره به دلیل ممنوعیت واردات گفت: نبود و تخصیص ارز به قسمتهای مهمتر و کالاهای ضروری مانند دارو علت ممنوعیت واردات خودرو بود./تجارت نیوز