کدام شاخص‌ها در رتبه بندی معلمان اهمیت دارد؟ + نحوه رتبه بندی معلمان اقلیت-راهبرد معاصر
نظام پرستاری: دستور العمل افزایش سه برابری ساعت اضافه کار پرستاران بزودی ابلاغ می‌شود رئیس سازمان محیط‌زیست: برای توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه نکا تصمیمی گرفته نشده ماجرای اعتراض پرستاران اهوازی چه بود؟ خبر مهم برای بازنشستگان؛ افزایش حقوق از همین ماه موج بارشی جدید در راه ایران | امروز کدام استان‌ها بارانی هستند؟ ماهواره هدهد «نصر من الله و فتح قریب» را مخابره کرد اعلام زمان پرداخت باقی مانده حق‌التدریس معلمان | برگزاری آزمون استخدامی تا پایان امسال خبر ویژه وزیر ارتباطات درباره پیام‌ها و تماس‌های تبلیغاتی کاهش ۴ درجه‌ای دما در شمال و شرق | صدور هشدار نارنجی در ۱۰ استان آغاز مهلت مجدد ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ از ۲۰ آبان منع شرکت پذیرفته شدگان دکتری در کنکور رفع شد وزیر بهداشت: قرار است فرمول اضافه کاری پرستاران بهتر شود اعلام مبلغ جدید حقوق بازنشستگان با همسان‌سازی | حداقلی‌بگیران هم شامل افزایش حقوق شدند تهرانی‌ها منتظر بارش برف باشند | کاهش دما و بارش برف تیراندازی در مدرسه | اصابت گلوله به سر یک دانش‌آموز قائمشهری

کدام شاخص‌ها در رتبه بندی معلمان اهمیت دارد؟ + نحوه رتبه بندی معلمان اقلیت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز برای تامین نظر شورای نگهبان، لایحه رتبه‌بندی معلمان را اصلاح، ایرادات آن را رفع و در نهایت تصویب کردند. درادامه این مطلب ه مهمترین شاخص ها در رتبه بندی معلمان و نحوه رتبه بندی معلمان اقلیت می پردازیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 20
کد خبر: ۱۲۲۹۷۹

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز برای تامین نظر شورای نگهبان، لایحه رتبه‌بندی معلمان را اصلاح، ایرادات آن را رفع و در نهایت تصویب کردند. بر این اساس معلمان هر چند سال یک‌بار باید برخی مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را افزایش دهند. در این روند همچنین به نحوه این رتبه‌بندی برای اقلیت نیز اشاره شده است.

مهمترین موارد تصویب شده در جریان اصلاح رتبه‌بندی معلمان به شرح زیر است:

شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد.

شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی، یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط آخرین مدرک تحصیلی ‫و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آن‌ها برخوردار باشد.

‫ شایستگی حرفه‌ای: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت‌های تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان ‫در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

رتبه‌بندی معلمان اقلیت چگونه است؟

تبصره- ارزیابی بند (۱-۳) این ماده در مورد اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ خواهد بود.

معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

ماده ۴- فرآیند رتبه‌بندی برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین‌نامه اجرائی آن حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیار‌های ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می‌شود.

۱- شایستگی عمومی

۲- شایستگی تخصصیم

۳- شایستگی حرفه‌ای

۴- تجربه

تبصره: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷/ ۰۹/ ۱۳۵۸ شورای انقلاب با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون خواهند شد.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش پیدا می‌کند.

دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان صرفاً برای یکبار حداقل سه سال است.

حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار