آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش / آیا معلمان جدید به مهر ۱۴۰۱ می‌رسند؟-راهبرد معاصر

آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش / آیا معلمان جدید به مهر ۱۴۰۱ می‌رسند؟

امروز آخرین روز ثبت‌نام برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش است؛ قرار است این آزمون استخدامی در اردیبهشت 1401 برگزار شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 25
کد خبر: ۱۲۳۷۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛  گروه آموزش و پرورش: امروز آخرین روز ثبت‌نام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش است؛ نام‌نویسی برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش در قالب نهمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور صورت می‌گیرد اما به دلیل شرایط خاص وزات آموزش و پرورش برای هماهنگی حضور معلمان جدید در ابتدای مهر سال 1401 در مدارس، زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اردیبهشت خواهد بود.

 

این در حالیست که آزمون استخدامی برای رشته‌های شغلی سایر دستگاه‌های اجرایی دو ماه بعد از آزمون استخدامی آموزش و پرورش یعنی روز جمعه 31 تیر ماه 1401 برگزار می‌شود.

 

علیرضا کریمیان مشاور رئیس سازمان سنجش در خصوص میزان ثبت‌نام در نهمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور گفت: تا دیروز یعنی پنجم اسفند 1400 تعداد 428 هزار و 500 داوطلب در این آزمون ثبت‌نام کرده اند که تعداد 38700 نفر در این آزمون پذیرش می‌شوند.

 

* ثبت‌نام 438 هزار و 500 نفر در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی

جالب این است که از 38 هزار و 700 نفری که قرار است در نهمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی پذیرش شوند، 34 هزار و 813 نفر متعلق به وزارت آموزش و پرورش است و مسلما حجم زیادی از شرکت کنندگان هم برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش ثبت‌نام کردند.

 

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که در نظر دارد حدود 50 هزار نفر در آزمون استخدامی جذب کند که مجوز 34 هزار و 813 نفر از قبل جذب شده بود و قرار بود مجوز استخدامی 15 هزار نفر دیگر نیز اخذ شود که با توجه به صدور دفترچه آزمون استخدامی با همان تعداد اولیه، به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای جذب 15 هزار نفر دیگر به نتیجه نرسیده است.

 

البته کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش با جذب این 34 هزار نفر جدید برطرف نمی‌شود اما وضعیت باز هم به نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

 

* استخدام در آموزش و پرورش بر اساس نیاز «برای بوم خدمت»

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، افراد چند برابر ظرفیت پذیرش می‌شوند و بعد از مصاحبه و گزینش، نسبت به انتخاب افراد متناسب با ظرفیت اقدام می‌شود؛ نکته حائز اهمیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که اگر در یک رشته محل، شرایط برای جذب احراز نشود، آن سهمیه باقی می‌ماند و به آزمون بعدی منتقل می‌شود.

 

همچنین نکته مهم دیگر درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش این است که با توجه به مصوب جلسه 965 مورخ 17 تیرماه 1398 شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره 4 ماده واحده «تحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه 833 مورخ 27 آبان 1399 شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم خدمت»


خواهد بود که به صورت استانی صورت می پذیرد.

 

بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت
استانی به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود.

 

آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش / آیا معلمان جدید به مهر ۱۴۰۱ می‌رسند؟

*سهم سلامت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

امسال در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 2 هزار ردیف استخدامی برای بخش سلامت و تربیت بدنی در نظر گرفته شده است.

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: از 2 هزار سهمیه بخش تربیت بدنی و سلامت، حدود 800 سهمیه برای مراقب سلامت و 1200 سهمیه برای معلم ورزش پیش‌بینی شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، کیفیت‌بخشی به ساعت درس تربیت‌بدنی و توجه ویژه به سلامت دانش‌آموزان است که در این راستا ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی مورد توجه است.

 

*سهم آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی

سازمان آموزش و پرورش استثنایی در یکی، دو سال گذشته، به شدت نسبت به کمبود نیروی انسانی خود گلایه‌مند بوده است و در همین راستا، امسال در آزمون استخدامی، سهمیه 686 نفری دارد که البته هنوز هم این تعداد برای رفع کمبود نیروی انسانی این سازمان کافی نیست.

حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این خصوص اظهار کرد: در آزمون استخدامی جدید وزارت آموزش و پرورش، 868 نیرو سهم آموزش و پرورش استثنایی است.

وی ادامه داد: بیشترین سهمیه استخدام آموزش و پرورش استثنایی به ترتیب برای استان‌های شهرستان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی است و کمترین سهمیه استخدام آموزش و پرورش استثنایی به ترتیب برای استان‌های ایلام، اردبیل و سمنان است.

 

* کمبود معلم و جذب سریع

به استناد مجوز شماره 7276 به تاریخ نوزدهم اردیبهشت 1400 سازمان اداری و استخدامی کشور و مفاد ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته‌شدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در آموزش و پرورش، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی هستند.

این دوره شامل مجموعه‌ای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است که برای دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی و حوزوی پذیرفته شده در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش برابر آیین‌نامه خاص خود برگزار می‌شود.

بر اساس همین قوانین، آموزش مهارت‌آموزان به اینگونه است که در دانشگاه فرهنگیان رشته‌های شغلی دبیری، آموزگاری، مربی امور تربیتی، مشاوره، مراقب سلامت و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رشته شغلی هنرآموزی، بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است.

بر این اساس، اگر آزمون استخدامی آموزش و پرورش 16 اردیبهشت برگزار شود و مراحل مصاحبه و گزینش آن هم تا تیر ماه تمام شود، سؤال این است که آیا دو ماه مرداد و شهریور برای آموزش این افراد کافی است؟ و آیا این افراد برای مهر امسال در کلاس درس حضور می‌یابند؟ و اگر قرار نیست که آنها در مهر امسال در کلاس درس حضور یابند، پس عجله برای برگزاری آزمون به چه دلیل بوده است؟/ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده