ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه‌های آموزشی-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه‌های آموزشی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت راهبرد‌ها و برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 26
کد خبر: ۱۲۳۸۳۰

به گزارش راهبرد معاصر، محمود امانی با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: «بر اساس سند تحول بنیادین (راهکار ۱۹/۴) و اجرای ماده واحده مصوب جلسه ۷۸۵ خود با عنوان «طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن» راهبرد و رئوس برنامه‌های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه ملی و اهداف دوره‌های تحصیلی در جلسه ۱۰۰۹ شورا به تصویب رسید.»

امانی افزود: «این مصوبه شامل سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن و بسط عدالت آموزشی استوار است.»

وی با اشاره به راهبرد یک این مصوبه یعنی توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقای ظرفیت‌های آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش دانش موضوعی آنان به ویژه در موضوعات درسی مربوط، اظهار کرد: «سازماندهی معلمان به‌ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای آنان و توانمندسازی آنان در جهت تحقق اهداف برنامه‌های درسی مربوط یکی دیگر از این راهبردهاست.»



امانی بیان کرد: «ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه‌های آموزشی در سطح منطقه‌ای، استانی و ملی برای ارتقای کیفیت ارائه دروس مربوط و به‌روز‌آوری و اجرایی با کیفیت برنامه‌های درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) متناسب با ظرفیت‌های مورد نیاز برای ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی نیز از دیگر راهبرد‌های مهم این امر است.»

وی با اشاره به راهبرد ۲ این مصوبه گفت: «این راهبرد شامل ۴ محور مهم و اساسی مانند مبنا قرار دادن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی برای ارتقای عملکرد درس فارسی، علوم ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن؛ نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخص‌های مرتبط با ارتقای کیفیت از قبیل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، استفاده بیشینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاس‌های معلمان دیگر، مشارکت در یادگیری حرفه‌ای مبتنی بر همکاری؛ اجرای دقیق زمان مصوب آموزش با تاکید بر دروس مذکور برای افزایش بهره‌وری؛ تدوین استاندارد‌های ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس اهداف دوره‌های تحصیلی است.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد ۳ این مصوبه یعنی بسط عدالت آموزشی اظهار کرد: «این راهبرد دارای ۵ محور مهم است؛ اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانش‌آموزان کم‌برخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیه‌ای (تغذیه رایگان دانش‌آموزان در مدارس و مناطق کم‌برخوردار)؛ تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبان؛ طراحی ساز و کار‌های ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و باکیفیت به کلاس‌ها و دانش‌آموزان کم پیشرفت؛ از جمله این محورهاست.»
آموزش و پرورش می‌تواند برای اجرای برنامه‌ها با توجه به ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد، جامعه خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند



وی در ادامه شناسایی دانش‌آموزان کم‌پیشرفت و تدوین و اجرای برنامه آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروه‌های کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه)؛ تقویت فرایند‌های ارائه آموزش دروس در مناطق دو زبانه به زبان فارسی را از دیگر محور‌های این مصوبه خواند.

استلزامات اجرایی مصوبه

امانی با اشاره به استلزامات اجرایی این مصوبه افزود: «هر یک از برنامه‌های فوق‌الذکر در قالب پروژه با اولویت استان‌ها، مناطق و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشته‌اند توسط سازمان‌ها و معاونت‌های ذیربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی منظور و اجرا می‌شود.»

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش می‌تواند برای اجرای برنامه‌ها با توجه به ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد، جامعه خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند.»

وی تصریح کرد: «وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از و روند اجرای پروژه‌ها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه و با استفاده از ظرفیت مراکز علمی نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام کند.»

امانی در پایان اضافه کرد: «ترمیم و به‌روز‌رسانی راهبرد‌ها و برنامه‌ها با توجه به نتایج پژوهش‌ها و مطالعات تکمیلی و جدید به صورت مستمر توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید. منابع و اعتبارات مورد نیاز اجرای این مصوبه از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تامین و پرداخت می‌شود.»/پانا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار