عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تا چه میزان محتمل است؟-راهبرد معاصر
ابوالفضل بهشتی، عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد؛

عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تا چه میزان محتمل است؟

ابوالفضل بهشتی، عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا در گفتگویی پیرامون احتمال عضویت فنلاند و سوئد به سازمان ناتو گفت: همه آن چیزی که درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مطرح می‌شود، تبلیغات سیاسی-رسانه‌ای است و در واقعیت محقق نخواهد شد. جنگ رسانه‌ای برابر روسیه تنها ابزاری است که غرب و صهیونیست‌ها دارند و در بطن اقدامات‌شان هیچ چیزی وجود ندارد. آن‌ها می‌دانند روس‌ها قادرند همه تهدیدات خود را عملی کنند و به همین دلیل به عملیات پوچ رسانه‌ای روی آورده‌اند.
ابوالفضل بهشتی؛ عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 16
کد خبر: ۱۲۹۶۰۷

عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تا چه میزان محتمل است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ از مدتی پیش موضوع ادعایی پیوستن کشورهای فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آن هم با توجه به بحران اوکراین مطرح شده است و رسانه‌های غربی در این راستا گزارش‌هایی با هدف تحریک دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی منتشر کرده‌ند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند عضویت این دو کشور در ناتو موضوع بحث چندین جلسه در نشست وزیران امور خارجه ناتو بود که نمایندگان این دو کشور نیز در آن حضور داشتند.

 

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند در این راستا عنوان کرد، کشورش در چند هفته آینده درباره پیوستن به ناتو تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی گفت دلیلی نمی‌بیند این تصمیم به تأخیر بیفتد. هم‌زمان، مجلس فنلاند گزارشی منتشر کرد که بر احتمال افزایش تنش میان فنلاند و روسیه در صورت تقاضای این کشور برای پیوستن به ناتو خبر داده است. این کشور یک‌هزار و 340 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و پیوستن آن به ناتو، مسکو را نگران می‌کند.

 

با وجود این، روسیه تهدید کرده است، عضویت احتمالی سوئد و فنلاند در ناتو به عواقب نظامی و سیاسی جدی از سوی مسکو منجر خواهد شد. دیمیتری مدودوف، معاون شورای امنیت روسیه پنج‌شنبه گذشته هشدار داد، در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود می‌شود و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد بالتیک خواهد کرد. این در حالی است که گسترش ناتو به سمت شرق و نگرانی روسیه از عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی ازجمله دلایل حمله روسیه به همسایه خود بود.

 

پروفسور ابوالفضل بهشتی، عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا و مشاور عالی خانه مردم اروپا در بروکسل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر در این‌باره معتقد است: در منطقه اروپا تغییر بی‌سابقه و غیرقابل پیش‌بینی برای خیلی از طرف‌ها رخ داده و شاهد تحول در نظم نوین جهانی هستیم. موضوعی که سال‌ها طرف‌های غربی از آن پیشگیری می‌کردند. تبعات برهم‌خوردن این نظم نوین جهانی می‌تواند در ادامه ایران و چین را نیز شامل شود.

 

وی افزود: اوکراین به مرکز تحول و تغییر در نظم نوین جهانی تبدیل شده است و در بطن آن منافعی برای چین و روسیه وجود دارد. غرب و نئولیبرالیسم جهانی سال‌های متمادی است تلاش کرده‌اند وضع موجود را حفظ کنند و هژمونی تغییر نکند، ولی با تغییرات اخیر در اوکراین، همه طرف‌ها دچار وحشت و نگرانی شده‌اند.

 

عضو اتاق فکر اتحادیه اروپا  عنوان کرد: هفته گذشته که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مطلع شد، چهره نگرانش از تریبون قابل مشاهده بود که در پسِ اقدام آمریکا به دنبال منافع خود می‌گردد. نئولیبرالیسم غربی که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها پدید آورده‌اند در حال فروپاشی است و غربی‌ها به‌خوبی از این موضوع آگاه هستند. ناتو دیگر کارایی گذشته را ندارد و به ابزار خطرناکی برای اروپایی‌ها تبدیل شده است و فرانسوی‌ها به‌خوبی از آن آگاهند و می‌دانند دستور صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست که ناتو در پوشش عمل کند و در عراق، افغانستان و جاهای دیگر به ایجاد آشوب بپردازد. این ابزار و ماشین جنگی به حدی نامطلوب است که مارین لوپن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواهان خروج از آن است.

 

بهشتی تأکید کرد: فنلاند و سوئد و کشورهای حوزه اسکاندیناوی به میل خود به ناتو نمی‌پیوندند، بلکه از سوی آمریکا مجبور به این کار می‌شوند. قرار است ظرف روزهای آینده مقام‌های لهستانی به ایران سفر کنند که پیام مهمی برای آمریکا دارد و آن این است که نمی‌خواهند زیر بار دیکته‌های آمریکا بروند و ساختار نظم نوین جهانی به این صورت در حال شکل‌گیری است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدام ادعایی سوئد برای پیوستن به ناتو عملی می‌شود؟ گفت: کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد و مشاور جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازجمله کسانی است که به‌صراحت اعلام کرده از اینکه سوئد به ناتو بپیوندد وحشت دارد. آن‌ها خوب می‌دانند ناتو ابزار خطرناکی برای اتحادیه اروپاست. بحث امنیت جهانی به‌وسیله صهیونیست‌ها به خطر افتاده است و این مأموریت را اکنون ناتو به دستور آمریکا برعهده دارد و شاهد تلاش برای تسلط بر افکار عمومی جهان هستیم که نمونه آن نحوه اطلاع‌رسانی از تحولات داخلی اوکراین است. آمریکا و اروپا هر چند از مقابله با روسیه ناامید هستند، ولی می‌خواهند ناتو را وارد عمل کنند و این باز به همان بحث تغییر نوین جهانی بازمی‌گردد.

 

ابوالفضل بهشتی درباره تلاش برای محاصره روسیه به‌وسیله آمریکا با ابزار ناتو گفت: همه آن چیزی که درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مطرح می‌شود، تبلیغات سیاسی-رسانه‌ای است و در واقعیت محقق نخواهد شد. جنگ رسانه‌ای برابر روسیه تنها ابزاری است که غرب و صهیونیست‌ها دارند و در بطن اقدامات‌شان هیچ چیزی وجود ندارد. آن‌ها می‌دانند ولادیمیر پوتین و روس‌ها قادرند همه تهدیدات خود را عملی کنند و به همین دلیل به عملیات پوچ رسانه‌ای روی آورده‌اند. ما اکنون از روسیه‌ای صحبت می‌کنیم که در بُعد نظامی با دست پر وارد مقابله با غرب و آمریکا شده است و طرف مقابل چیزی برای عرضه ندارد.

 

وی افزود: اوکراین از لحاظ جغرافیای سیاسی اهمیت فراوانی دارد. مگر می‌شود روسیه بدون پشتوانه نظامی وارد میدان مقابله با غرب شود؟ وقتی شاهدیم ناتو در عمل واکنش نشان نمی‌دهد، یعنی تسلیم قدرت روسیه شده‌اند. به همین دلیل آمریکا بازی یارکشی برای ناتو را راه انداخته است. صهیونیست‌ها در عملیات روانی رسانه‌ای توانایی خاصی دارند و از این توانایی برای مقابله با روسیه استفاده می‌کنند.

 

مشاور عالی خانه مردم اروپا در بروکسل در پاسخ به این سؤال که آیا سیگنالی از طرف روسیه و فنلاند در زمینه نپیوستن به ناتو به شما رسیده است؟ گفت: در بروکسل که ما حضور داریم، ناگفته‌ها زیاد است و از همین ناگفته‌ها دریافتیم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به‌دنبال بازی رسانه‌ای هستند. بهتر است بگوییم آمریکا می‌خواهد علیه روسیه «ترس دیپلماتیک» به راه بیندازد. در ترس دیپلماتیک آمریکا می‌خواهد برای ناتو و با هدف محاصره روسیه یارکشی کند و ادعای حمایت از اوکراین را مطرح می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: در زمینه صلح جهانی باید بگویم جهان در حال گرایش به سمت اضمحلال تفکرات سلطه‌جویانه اسرائیل است و نمود آن را در تکاپوی لابی‌های صهیونیستی برای نشان دادن توانایی خود در بحث اوکراین و محاصره روسیه شاهدیم. بی‌تردید باید برای نظم نوین جهانی آماده شد و اسلام می‌تواند موتور محرک آن باشد.

 

بهشتی گفت: پوتین به دلیل شخصیتی اخلاق‌گرایانه و به باورهای دینی، اعتقاد دارد و می‌داند غربی‌ها با تسلط شبکه‌های اجتماعی، جهان و امنیت آن را به خطر اندخته‌اند. پوتین می‌گوید باید تسلط صهیونیست‌ها بر افکار عمومی جهان از هم بپاشد. آمریکا اگر قرار بود ناتو را تجهیز کند، قبل از ورود به جنگ با روسیه این کار را انجام می‌داد، ولی اکنون همه این بازی‌های سیاسی نشان از ضعف و پذیرش شکست از سوی آمریکا و اروپا دارد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار