خبر مهم برای مشمولان کالابرگ/ کدام خانوار‌ها در اولویت افزایش اعتبار هستند؟ پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در ماه‌های آینده/ موج جدید گرانی در راه است؟ تغییر مهم در واریز یارانه نقدی/ این گروه یارانه دریافت نمی‌کنند اعلام محدودیت‌های عملیاتی فرودگاه‌های کشور همزمان با مراسم تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب از 13 تا 17 تیر ابزار جدید محاسبه مستمری رونمایی شد / متناسب‌سازی بازنشستگان چقدر است؟ قیمت نفت امروز چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵ بارگذاری فیش حقوقی خرداد بازنشستگان اختلال خدمات کارت‌محور بانک‌ها رفع شد قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۵/ دلار در این کانال مهم قیمتی جابه‌جا شد + جدول پیش‌بینی دویچه‌بانک درباره قیمت طلا/ مسیر طلا کجاست؟ آخرین وضعیت اختلال بانکی/ چه زمانی همه خدمات به حالت عادی بازمی‌گردد؟ قیمت‌های عجیب میوه در بازار/ گیلاس، زردآلو، هلو و موز چند؟ رفع اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب خدمات کارتی کدام بانک‌ها مختل شده است؟ فرودگاه‌های تهران چه روز‌هایی تعطیل شدند؟ آخرین وضعیت اختلال بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات / جزئیات رفع اختلال بانکی خدمات کارتی؛ افزایش سقف تراکنش‌ها

پایگاه تدارک سوخت کم سولفور ناوگان ملی کشتیرانی فعالیت خود را آغار کرد

پایگاه تدارک سوخت کم سولفور ناوگان ملی کشتیرانی فعالیت خود را آغار کرد یک مقام مسئول در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تازگی با تأمین حدود چهار میلیون دلار منابع مالی، جهت خرید و انتقال سوخت دیزل آلترا (یک دهم درصد سولفور)، بهره‌برداری از مجموعه بانکرینگ بندر سلخ جزیره قشم را آغاز کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 24
کد خبر: ۱۳۰۷۰۹

به گزارش راهبرد معاصرمحسن فاخری در رابطه با تنها پروژه سوخت‌­رسانی به شناور‌ها در کشور (بانکرینگ) در بندر سلخ جزیره قشم گفت: موقعیت ویژه بندر سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم که با آبراهه بین‌المللی خلیج فارس پنج مایل دریایی فاصله دارد، یکی از مناسب‌ترین شرایط برای تبدیل شدن این بندر به یک قطب بزرگ سوخت رسانی را فراهم می‌سازد.

وی افزود: هیئت وزیران با تصویب قانونی خاص، منطقه آبی جنوب بندر صیادی سلخ در ساحل جنوبی قشم را به طور انحصاری برای سوخت رسانی به کشتی‌های داخلی و بین المللی در منطقه آزاد جزیره قشم تعیین کرده است.

وی با یادآوری اینکه شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم در سال ۱۳۸۶ در منطقه آزاد قشم تاسیس و از سال ۱۳۸۸ شرکت‌های تاپیکو و ملی نفتکش ایران به عنوان سهامداران آن معرفی شدند، افزود: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۰ با خرید سهام تاپیکو، سهامدار این شرکت شده و طی چند نوبت واگذاری و افزایش سرمایه، از اواخر سال ۱۳۹۲ با کسب ۶۰ درصد از سهام، سهامدار ممتاز و دارای حق مدیریت و تصمیم گیری در این شرکت است.

مدیر‌عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی قشم بیان داشت: در حال حاضر دیگر سهامداران این مجموعه، سازمان منطقه آزاد قشم با  ۲۵ درصد و شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد سهم هستند. در این میان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ده سال گذشته با تامین سرمایه مورد نیاز جهت پیشبرد و تکمیل و اتمام پروژه در هر دو بخش خشکی و دریا نسبت به احداث زیرساخت‌های لازم برای این طرح اقدام نموده است.

وی  درباره مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی نیز گفت: از ابتدا با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت چهار میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی (بندر و اسکله) مطالعاتی بـه انجـام رسیده بود.

فاخری بیان داشت: اواخر سال ۱۳۸۸ فقط عملیات احداث بخش مخازن ذخیره سازی شروع شد که به منظور امکان بهره‌برداری از این طرح،   کشتیرانی جمهوری اسلامی بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تاسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام کرد به طوری‌که با اتمام بخش مخازن و تاسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی درباره مشخصات پروژه افزود: بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآورده‌های نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوش‌های تخلیه تانکر‌های حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و...) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شد.

به گفته فاخری بخش فراساحل این طرح، با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) و یک پست اسکله برای پهلوگیری شناور‌ها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن  طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متـر بـدون نیـاز بـه لایروبـی، قابلیت پهلودهی شناور‌های سوخت رسان (با کمک ۴ دلفین و ۸ بولارد) را دارد. در حال حاضر ظرفیت عملیاتی این سایت با یک پست اسکله موجود، یک و نیم میلیون تن سوخت در سال می‌باشد.

این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تأمین سوخت مورد نیاز بندر سوخت رسانی سلخ قشم و تأمین الزامات ۲۰۲۰ IMO نیز خاطر نشان کرد: ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بوده است؛ هنوز محقق نشده و در عین حال نیز، با توجه به الزامات بین المللی ۲۰۲۰ در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد، مجموعه مذکور در حال حاضر امکان تولید سوخت کشتی‌ها را دارا  نبوده و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت سولفورزدایی و تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیت‌های فعلی، دستیابی به آن به چندین سال زمان نیاز دارد.

وی ضمن اشاره به مشکلات و چالش‌های سوخت رسانی در جزیره قشم، اصلی‌ترین گلوگاه حال حاضر این طرح را تأمین سوخت کم سولفور و سولفورزدایی در جزیره قشم و عدم عرضه کافی سوخت کم سولفور در کشور توسط پالایشگاه‌های داخل و همچنین نحوه انتقال سوخت پالایشگاه‌های کشور به جزیره قشم (تکمیل پل ارتباطی جزیره به سرزمین اصلی) دانستند.

فاخری گفت:  در حال حاضر بندر فعال است و به تازگی، با تامین و در اختیار قراردادن حدود چهار میلیون دلار منابع مالی، جهت خرید و انتقال سوخت دیزل آلترا (یک دهم درصد سولفور)، بهره برداری از مجموعه را آغاز کرده و سلخ در جزیره قشم را به عنوان پایگاه تدارک سوخت دیزل ناوگان ملی معرفی کرده است.

این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره درخواست خرید سهام شرکت توسط نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر، تصریح کرد: از حدود یک سال پیش دو ارگان حاکمیتی، درخواست خرید و انتقال سهام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را در این شرکت ارائه کرده‌اند که در این راستا هیئت مدیره شرکت سوخت رسانی ستاره قشم نسبت به به‌روز رسانی و ارزیابی قیمت دارایی‌ها و سهام شرکت اقدام کرده است.

کلمات کلیدی: کشتیرانی
مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار