تشریح چگونگی پرداخت خسارات مشتریان بانک ملی-راهبرد معاصر

تشریح چگونگی پرداخت خسارات مشتریان بانک ملی

در پی دستگیری سارقان صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی ایران، این بانک اطلاعیه تازه‌ای درباره چگونگی بازگشت اموال سرقتی صادر کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 11
کد خبر: ۱۳۷۷۸۱

به گزارش راهبرد معاصر، هفته گذشته و در ایام تعطیلات، سارقان 168 صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی را به‌سرقت بردند که طبق اعلام نیروی انتظامی هم‌اکنون سارقان اصلی و هم‌دستانشان دستگیر شده‌اند.

 

اکثر اموال مسروقه نیز کشف شده و در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته شده است؛ بانک ملی پیش از این به مشتریان خود اطمینان خاطر داده بود که تمامی خسارات وارده را جبران خواهد کرد.

 

در اطلاعیه قبلی بانک ملی اعلام شده بود که از 21 خرداد (امروز) پرداخت نیمی از خسارات براساس خوداظهاری مشتریان و با نظر مرجع قضایی آغاز خواهد شد.

 

در پی دستگیری سارقان صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی ایران، این بانک اما اطلاعیه تازه‌ای درباره چگونگی بازگشت اموال سرقتی صادر کرد.

 

متن اطلاعیه به این شرح است:

با توجه به نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های ارزشمند پلیس و دستگیری سارقان صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی ایران و به دست آمدن اموال مسروقه، اقدامات ذیل به‌منظور اعاده دقیق و سریع اموال به صاحبان آن ضرورت دارد،


همکاری مشتریان محترم مهم‌ترین عامل توفیق در این راستا است؛

1 ـ آمادگی بانک‌ ملی ایران در خصوص پرداخت پنجاه درصد مبلغ خوداظهاری، فارغ از مسائل حقوقی آن هم در زمانی که دستگیری سارقان و پیدایش اموال مسروقه یک احتمال شاید ضعیف بود، مؤید اهتمام قطعی بانک به مشتری‌مداری و اخلاق حرفه‌ای و حفظ سرمایه اصلی بانک یعنی «اعتماد» مشتریان بوده است، لیکن با عنایت به پیدا شدن اموال مسروقه، منطقاً تلاش بانک و مرجع محترم قضایی بر اعاده و تحویل عین اموال به صاحبان آن متمرکز است.

 

2 ـ اکنون با به دست آمدن اموال مسروقه، قبل از هر اقدامی، تفکیک و تطبیق اموال یافته‌شده با فهرست خوداظهاری صاحبان اموال ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و ‌مستلزم همکاری با مرجع قضایی و بانک است تا در فرایند منطقی و بدون هرگونه ادعای معارض و شبهه، اموال هریک از ذی‌نفعان معلوم و ‌معین و به صاحب آن تحویل شود.

 

3 ـ برای تسهیل و تسریع در شناسایی دقیق صاحب مال، ارائه اسناد و قراین مالکیت نظیر فاکتور خرید یا اعلام نشانی خاص به‌لحاظ کمّی و کیفی و سایر شواهد و قراین مؤثر، حتی تعرفه شهود، کمک شایانی به تحویل اموال به صاحبان واقعی آن می‌کند.

4 ـ محتمل است در فرایند تشخیص، مقداری از اموال معلوم ‌معین شود و الباقی ادعا مستلزم رسیدگی دقیق‌تری باشد. انتظار می‌رود ذی‌نفعان محترم با احترام به حقوق همه آسیب‌دیدگان از سرقت، شکیبایی داشته تا در اسرع وقت اموال هریک به آنان اعاده شود.

5 ـ با عنایت به یافته شدن اموال مسروقه و تداخل اموال همه ذی‌نفعان، صلاحیت تشخیص نهایی تعلق هریک از اموال به صاحبان آن با مرجع قضایی بوده و تعیین تکلیف کسری آن نیز به‌عهده همان مرجع است، اما بانک ملی ایران تا زمان حل‌وفصل کامل موضوع، مسئولانه نسبت به پیگیری اعاده اموال اقدام می‌کند.

 

6 ـ توصیه می شود با عنایت به خوداظهاری انجام‌شده ذی‌نفعان در فضای تنش‌آلود و تألمات متأثر از سرقت اموال و به‌منظور رسیدگی سریع‌تر در مرحله تطبیق و تشخیص اموال، تمامی ذی‌نفعان در صورت صلاحدید مجدداً نسبت به اعلام مشخصات اموال به‌صورت دقیق به شعبه دوم بازپرسی دادسرای ناحیه 34 تهران نیز اقدام کنند.

 

7 ـ بانک ملی ایران متعهد است در خصوص جبران کسری احتمالی اموال، برابر تشخیص و نظر مرجع محترم قضایی اقدام کند.

 

8 ـ انتظار می‌رود با عنایت به دستگیری سارقان با فاصله کم از زمان سرقت و پیدایش اموال به‌صورت حداکثری، صاحبان اموال با آرامش فرصت تفکیک و تطبیق و تشخیص را به کارشناسان و مرجع محترم قضایی اعطا و از تجمع و تنش پرهیز کنند تا هرچه سریع‌تر به اموال خود برسند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار