به گزارش راهبرد معاصر؛ در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۶۱ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه ماده ۹ مکرر طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو را که به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شده بود، به تصویب رساندند.
براساس این مصوبه، تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهرها ممنوع است.
همچنین براساس تبصره یک این ماده دولت موظف است از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو فراهم کند.
به موجب تبصره ۲ تولید کنندگان خودرو و مو تورسیکلت در داخل کشور موظف هستند به اجرای تولید هر ۴ دستگاه یا موتورسیکلت گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از محل اسقاط دریافت کنند.
شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل ۲۵ درصد تولید ماهانه است. مراکز اسقاط مکلف به ارائه گواهی اسقاط موردتقاضای تولید کنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند.
وارد کنندگان خودرو و موتورسیکلت موظفند به ازای واردات هر خودرو به تناسب مصرف سوخت علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودرو معادل را دریافت کنند. تعداد گواهی اسقاط به تناسب مصرف نوع سوخت و قیمت خودروی وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان ملی استاندارد تعیین می شود.
همچنین براساس تبصره ۳ ماده مذکور، آئین نامه اجرایی موضوع این ماده حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیئت وزیران می رسد.
منبع: مهر