بازار دارو در ابهام/ راهکار کنترل قیمت دارو چیست؟-راهبرد معاصر
محسنی بند پی و واعظ مهدوی، مسئولان حوزه بهداشت و درمان در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ دادند:

بازار دارو در ابهام/ راهکار کنترل قیمت دارو چیست؟

محمدعلی محسنی بند پی و محمدرضا واعظ مهدوی، مسئولان حوزه بهداشت و درمان با بیان اینکه دولت می تواند برای کنترل قیمت دارو ارز را بودجه بندی کند، گفتند: ارز ترجیحی دارو ظاهراً همچنان برقرار است، ولی مشکل اصلی در نابسامانی قیمت دارو، به شرایط تورمی اقتصاد بر می گردد و تنها به بخش دارو و تجهیزات پزشکی محدود نمی شود.
محمدعلی محسنی بند پی و محمدرضا واعظ مهدوی؛ مسئولان حوزه بهداشت و درمان
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 28
کد خبر: ۱۳۹۸۹۶

بازار دارو اندر خم حذف ارز ترجیحی/ راهکار کنترل قیمت دارو چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به دنبال حذف ارز ترجیحی از بسیاری از حوزه هاها و کالاهای اساسی و راهبردی، گمانه زنی ها در حوزه واردات و تولید دارو بیش از همه قوت گرفت، زیرا حذف ارز ترجیحی حوزه دارو بدون فراهم کردن زیرساختهای آن و در ادامه، افزایش هزینه ها و نداشتن توجیه مالی و اقتصادی می تواند از قیمت های نابسامان در این حوزه تا تعطیلی واحدهای تولیدی را به دنبال داشته باشد.


موضوعی که به گفته کارشناسان و فعالان حوزه بهداشت و درمان می تواند مشکلات بسیاری برای حوزه سلامت و درمان ایجاد کند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پیش تر گفته بود، بزرگترین اشتباه این است که بدون آماده کردن زیرساخت‌ها و امکانات، ارز ترجیحی دارو حذف شود، زیرا مدیریت به درستی انجام نمی‌شود و مشکل برای مردم به وجود خواهد آمد.


شنیده های رسمی و غیر رسمی

شنیده ها حاکی از آن است که ارز ترجیحی بر دارو همچنان به طور کامل قطع نشده، اما معضلاتی دامنگیر حوزه دارو و درمان شده است. برای بررسی بیشتر این موضوع و بررسی سرنوشت ارز ترجیحی دارو «راهبرد معاصر» به سراغ برخی مسئولان این حوزه رفت. هر چند برخی مسئولان پاسخی ندادند یا مصاحبه را به زمان دیگر موکول کردند و درنهایت پاسخی از آنها دریافت نشد، اما محمدعلی محسنی بند پی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دغدغه «راهبرد معاصر» به این مهم پاسخ گفت.

 

حذف ارز از بخش دارو و درمان با معضل گرانی همراه خواهد شد و کارشناسان معتقدند با وجود تلاش های دولت، قیمت داروها افزایش یافته است و این روند خلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانون است

وی در پاسخ به این سؤال که ساماندهی ارز ترجیحی دارو به کجا رسید؟ گفت: طبق شنیده های غیر رسمی، ارز ترجیحی دارو فعلاً به صورت کامل قطع نشده است و دولت احتمالاً می خواهد این ارز را به صورت تدریجی قطع کند، ولی ارز بر نهاده های دامی و کالاهای اساسی به طور کامل قطع شد.


وی درباره محل تأمین و چگونگی تفاوت نرخ دارو افزود: دولت اعلام کرد، ارز 4 هزار و 200 تومانی دیگر به هیچ کالایی تعلق نمی گیرد و قرار است مابه تفاوت قیمت دارو نیز به وسیله پوشش سازمان های بیمه گر کنترل شود.


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر قرار باشد ارز ترجیحی را حذف کنیم، قطعاً نه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی، بلکه در سایر قسمت ها به دلیل اینکه دولت یارانه نخواهد داد، قیمت تمام شده یک کالا ازجمله دارو افزایش می یابد.


بندپی با بیان احتمال تعطیلی برخی واحدهای تولید کننده دارو گفت: وقتی قیمت تمام شده افزایش یابد، قیمت فروش نیز افزایش خواهد یافت و در عمل تعادل میان هزینه های تولید و درآمدهایی که یک شرکت داروسازی می تواند متصور باشد، برقرار نخواهد شد و همه شرکت ها اگر بخواهند اینگونه پیش بروند، زیان ده خواهند بود؛ به همین دلیل شرکت های داروسازی دچار چالش جدی شده‌اند.


پیگیری مسئولان برای رسیدن به پاسخ

وی تأکید کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونش، رئیس محترم سازمان غذا و دارو در تلاش هستند این مشکل برطرف شود و باید نتیجه بدهد که مشکل مردم جدی نشود. مجلس شورای اسلامی هم به جد پیگیر این مهم است.


اما پاسخ های بسیاری در این میان بی جواب می ماند و آن اینکه معلوم نیست سرانجام چه برسر ارز ترجیحی دارو خواهند آمد؟


محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت نیز در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره وضعیت ساماندهی ارز ترجیحی دارو نظر دیگری دارد و عنوان کرد: ارز ترجیحی دارو ظاهراً همچنان برقرار است، منتهی مشکل در اوضاع دشوار کشور و تورم است و تنها به بخشی مانند دارو و تجهیزات پزشکی یا نان، حبوبات و ... مربوط نیست.

 

طبق شنیده های غیر رسمی، ارز ترجیحی دارو فعلاً به صورت کامل قطع نشده است و دولت احتمالاً می خواهد این ارز را به صورت تدریجی قطع کند

وی افزود: مهم این است وقتی زمزمه حذف ارز ترجیحی مطرح می شود، یعنی جایگزینی ارز آزاد به جای ارز ترجیحی، می تواند به معنای کاهش ارزش پول ملی باشد، لذا شاهدیم دارویی که روز گذشته 100 تومان بود، امروز 200 تومان شده است و این به معنی گرانی دارو نیست، بلکه ارزش پول کاهش یافته و قدرت خرید روز گذشته ما امروز دو برابر کاهش یافته است.


مهدوی این پیشنهاد را مطرح کرد که دولت برای ارز بودجه تنظیم کند و از یکسان سازی آن در بازار دست بردارد. همان گونه که درآمدهای خزانه بودجه بندی می شود، درآمدهای نفت هم باید بودجه بندی شود. دولت باید بتواند برای ارزی که به کارخانجات می دهد قرارداد ببندد و کالا را تحویل بگیرد.


حذف ارز از بخش دارو و درمان با معضل گرانی همراه خواهد شد و کارشناسان معتقدند با وجود تلاش های دولت، قیمت داروها افزایش یافته است و این روند خلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانون است. سرنوشت افزایش یا کاهش قیمت دارو و حذف شدن یا نشدن ارز ترجیحی همچنان در هاله ای از ابهام است و باید دید چه بر سر ارز ترجیحی  خواهد آمد؟

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده