بورس تحت تأثیر ریزش طلا و نفت جهانی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

بورس تحت تأثیر ریزش طلا و نفت جهانی

در سه روز گذشته طلا و نفت جهانی با ریزشی تاریخی مواجه شدند، بعد از سیگنال‌های منفی فدرال رزرو بازار طلا بیش از 4.75 درصد ریزش کرده است. این نوع ریزش طلا در چند ماه اخیر بی‌سابقه بوده و حتی احتمال ریزش انس جهانی تا محدوده‌های بیشتر نیز وجود خواهد داشت که ریزش بیشتر انس جهانی، قیمت گرم طلا در بازار ایران را نیز کاهش می‌دهد و باعث کاهش سفته‌بازی در این بازار خواهد شد.
وحید بلالی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 08
کد خبر: ۱۴۱۵۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

بورس تحت تأثیر ریزش طلا و نفت جهانی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت مانند هفته های قبل نوسان داشت؛ این شاخص که به باور بسیاری از فعالان بازار سرمایه، به وسیله سازمان بورس مدیریت می شود، با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است.


امروزه فعالان بازار سرمایه همان قدیمی هایی هستند که در هر وضعیتی ترجیح می دهند در بازار سرمایه فعال باشند، برخی برای عقب نیفتادن از بازده پول های خود را در صندوق های با درآمد ثابت پارک کرده اند و برخی دیگر پول را در پرتفوی خود نقد و درصدی را به صورت ماهیانه از کارگزاری دریافت می کنند.


سهام بازان به دو دسته تقسیم شده اند؛ نخست، سهام بازانی که در هر شرایطی فول سهام می مانند، حتی اگر بیش از 50 درصد هم زیان کرده باشند. دوم، سهام بازانی که در این بازار به سمت نوسانگیری سوق پیدا کرده اند و هر روز یا یک روز در میان نوسان می گیرند، حتی اگر این نوسان به اندازه یک تا دو درصد باشد.

پایبند نبودن بازار به خبرهای مثبت و منفی باعث کلافگی بسیاری از سهامداران شده است. خبرهایی مانند برجام، افزایش نرخ بهره و... هر روز تکرار می شود و بار روانی برای سهامداران خُرد دارد


نکته قابل تأمل در صندوق های بازارگردانی است؛ این صندوق ها به جای اینکه به فکر خارج کردن سهم های متوسط و کوچک از زیاندهی باشند به فکر نوسان گیری خود هستند، یک روز گروه سیمان را پرتقاضا، روز دیگر به گروه نیروگاه ها و روز بعد به گروه های غذایی و رایانه حمله می کنند.


نوسانگیری صندوق ها از سهام داران خرد باعث فضای نامناسب در بازار سرمایه شده است،

 

پایبند نبودن بازار به خبرهای مثبت و منفی باعث کلافگی بسیاری از سهامداران شده است. خبرهایی مانند برجام، افزایش نرخ بهره، ریزش کامودیتی ها در بازار جهانی و... هر روز در بازار تکرار می شود و با ر روانی برای سهامداران خُرد دارد.

 

ریزش تاریخی طلا و نفت جهانی

در سه روز گذشته طلا و نفت جهانی با ریزشی تاریخی مواجه شده اند، بعد از سیگنال های منفی فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره، بازار طلا بیش از 4.75 درصد ریزش کرد و اکنون در محدوده یک هزار و 760 دلار قرار دارد. این نوع ریزش طلا در چند ماه اخیر بی سابقه بوده و حتی احتمال ریزش انس جهانی تا محدوده های بیشتر نیز وجود خواهد داشت. ریزش بیشتر انس جهانی قیمت گرم طلا در بازار ایران را نیز کاهش می دهد و باعث کاهش سفته بازی در این بازار خواهد شد.


بازار خودرو نیز با چشم انداز افزایش تعداد مواجه شده و این روزها مکانی امن برای سرمایه گذاری نیست، بازار مسکن نیز به صورت حبابی افزایش یافته و باعث شده قدرت خرید مردم در آن کاسته شود، حال تنها بازار ارزنده این روزها بازار سرمایه است که منتظر سیاست های کلان اقتصادی دولت به ویژه نرخ بهره بانکی است.


با وجود این، نفت به خبر افزایش نرخ بهره در آمریکا بی تفاوت نبود و با ریزش 20 درصدی مواجه شده و نرخ نفت برنت طبق تصویر زیر به محدوده 100 دلار در هر بشکه رسیده است.

بورس تحت تأثیر ریزش طلا و نفت جهانی


ماندگاری نفت برنت در محدوده 95 تا 103 دلار وابستگی به احیای برجام و عرضه نفت ایران در بازار جهانی دارد که این روزها بازار اروپا و آمریکا به شدت به آن نیازمند است. اگر طبق تصویر زیر نفت بتواند در این محدوده مستطیل آبی رنگ بماند، احتمالاً برجام احیا شود و ایران به بازار جهانی بازخواهد گشت، در غیر این صورت نفت باز هم در محدوده بالای 100 دلار معامله خواهد شد.

 

بورس تحت تأثیر ریزش طلا و نفت جهانی

 

وضعیت شاخص های بازار سرمایه

شاخص کل در نزدیکی مقاومت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورتی که این مقاومت شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن نزولی خواهد بود. شاخص هم‌وزن نیز حمایت کوتاه مدت خود را از دست داده است و در صورت تثبیت، روند کوتاه آن مدت نزولی خواهد بود. چهارشنبه مانند هفته های قبل نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند.

 

وضعیت ارزش معاملات

ارزش معاملات خُرد عدد 3 هزار و 327 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی کاهش قابل توجهی نداشته است، اما نسبت به میانگین ماهانه 16درصد کاهش داشته است. در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش یک هزار و 866 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای هفدهمین روز متوالی با ثبت رقم 388 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

 
برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از 487 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به آن است. امروز نیز با ورود 219 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

ماندگاری نفت برنت در محدوده 95 تا 103 دلار وابستگی به احیای برجام و عرضه نفت ایران در بازار جهانی دارد که این روزها بازار اروپا و آمریکا به شدت به آن نیازمند است


ارزش صف‌های خرید 114 میلیارد تومان است که کاهش 76 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش 24 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده 153 میلیارد تومان قرار دارد.

 

پیشران‌های بازار

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 482 میلیارد تومان (0.9 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات 388 میلیارد تومان (1.2 برابر میانگین هفتگی) و پالایش فرآورده های نفتی  با ارزش معاملات 323 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

 
گروه پالایش فرآورده های نفتی  با ارزش معاملات 323 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه بیمه با ارزش معاملات 107 میلیارد تومان (1.6 برابر میانگین هفتگی) و گروه سایر واسطه‌گری‌ها با ارزش معاملات 25 میلیارد تومان (1.5 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
0
0
باز هم تحلیل عالی جناب بلالی از کارشناسان خوب که مطالبش رو از رسانه های مختلف پیگیری می کنم