به گزارش راهبرد معاصر اسماعیل جعفری فعال فرهنگی در یادداشتی به ضعفهای آیین نامه رتبه بندی معلمان و مشکلاتی در اجرا ایجاد می شود، پرداخت. او نوشت:در کنار بیش از ۱۰مورد اشکال اساسی آیین نامه که قبلا به آن اشاره کرده ایم، چند مورد مهم که میتواند مشکلاتی ایجاد کند را تشریح می کنیم:
کد استخدامی:
بیش از ۱۰۰ هزار معلم کد استخدامی ندارند، با احکامی که در چند روز گذشته مشاهده کردیم مشخص شد در بین آنها معلمان ۱ تا ۲۱ سال سابقه وجود دارد و سازمان اداری استخدامی با علم به این موضوع داشتن کد استخدامی را در تبصره۳ ماده۳ آیین نامه یک شرط برای کسب رتبه تعیین کرده اند. (متولی صدور کد استخدامی خودشان هستند)
حال اگر به این معلمان رتبه تعلق نگیرد، خلاف ماده ۴ قانون رتبه بندی است
برای مشمول شدن یا باید آیین نامه را تغییر دهند یا کد مستخدمی صادر کنند که هر دو حالت نیاز به زمان دارد و مدتی هم با این بهانه فوت وقت خواهد شد.
بسته های ارزیابی با سنجه های کیفی متفاوت برای هر رتبه:
در تبصره ۱ ماده ۴ به این موضوع اشاره شده است به نحوی که در مرحله استقرار و ارتقا می تواند مشکلات زیادی را برای همکاران ایجاد کند.
بسیاری از امتیازات کسب شده در رتبه های قبلی کنار گذاشته می شود.
یکی از دلایل مهم که کسب رتبه های ۴ و ۵ را تقریبا غیر ممکن کرده است همین موضوع است.
عدم اعطای رتبه به گروهی از معلمان:
در ماده ۵ آمده است که اگر کسی امتیاز لازم را کسب نکند فوق العاده رتبه آموزشیار را کسب می کند که این متن از چند جهت #اشکال_اساسی دارد
الف) توجه کنید به این گروه از معلمان رتبه آموزشیار تعلق نمیگیرد، بلکه فقط به مدت یک سال فوق العاده را دریافت می کند. (خلاف ماده ۴ قانون رتبه بندی است زیرا باید رتبه کسب کنند)
ب) بعد از یک سال چه اتفاقی می افتد؟ اگر مجددا" امتیاز کسب نکند همان فوق العاده هم قطع می شود.
ج) این یک سال پرداخت فوق العاده از چه تاریخی است؟
از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است؟
یا از زمان صدور احکام است؟ (مثلا شهریور ۱۴۰۱)
اگر از شهریور ۱۴۰۰ باشد، خب زمان یک ساله تقریبا تمام شده است و در این مدت کوتاه چگونه امتیاز لازم را کسب کند؟
اگر از زمان صدور احکام (سال جاری) باشد، خب از ۳۱ شهریور۱۴۰۰ چه می شود؟ تکلیف معوقاتش چیست؟
د) بعد از کسب رتبه در ارزیابی مجدد مدت زمان انتظار برای کسب رتبه بعدی چقدر است؟
مگر قانون نگفته از ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ کلیه معلمان باید رتبه بندی شوند؟ ماده ۵ آیین نامه خلاف ماده ۴ قانون است.
ماده ۵ یک #فریب_بزرگ است.
تغییر رتبه های شغلی قانون خدمات کشوری:
در ماده ۶ اشاره به تغییر رتبه های شغلی شده است.
این اتفاق #غیر_قانونی قبلا یک بار در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاده و موجب شده که حق معلمان با سابقه زیر ۶ سال تضییع شود به نحوی که همچنان بعد از سه سال به دنبال رفع این مشکل و شکایت به دیوان عدالت اداری هستند.
اگر بخواهند مجددا" تغییر رتبه های شغلی انجام دهند این ظلم مضاعف می شود.
جمع بندی:
رتبه بندی در ۱۷ ماه گذشته با فوت وقت، سختگیری و ظرفیت ناچیز همراه شده است.
چهار مورد ذکر شده قطعا دو مشکل بزرگ ایجاد می کند:
اول اینکه برای حل مشکل کد مستخدمی زمان فوت می شود
دوم اینکه تعداد زیادی از معلمان از حق قانونی محروم می شوند و البته همه معلمان با یک سختگیری غیر منطقی مواجه هستند که در نهایت شاید شاید شاید بتوانند رتبه۳ را کسب کنند.
اما معلمان همیشه در خطر و استرس تنزل، ارزیابی های دوره ای، نظارت و کنترل دائمی، جمع آوری مستندات و... قرار خواهند گرفت.
حتما بخاطر دارید که از مهر ۱۳۹۸ در یک اقدام غیر قانونی وزارت معلمان را مکلف کرد که برای ارتقای رتبه شغلی (پایه تا عالی) در آزمون های سخت و غیر مرتبط شرکت کنند و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از معلمان از کسب رتبه استحقاقی محروم شوند و این موضوع تا ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ ادامه داشت و بعد از برگزاری جلساتی که با مسئولین وزارت داشتیم آزمون ها لغو شد و بخشنامه ارتقای رتبه ها بدون برگزاری آزمون همان روز ابلاغ شد.
یک پیشنهاد به همه همکاران عزیز، تمام فعالین صنفی، حزبی و مجازی:
لازم است همگی نحوه و تجربه اجرای ناقص و پر اشکال قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۱۳۸۶ و ظرفیت های قانونی در سال های ۱۳۹۴، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای معلمان را حتما مطالعه کرده و مشکلات فراوانی که ایجاد شد و همچنان درگیر هستیم را متوجه شویم تا درس عبرتی شود برای رتبه بندی.
وای به روزی که صبر خداوند تمام شود!...............
رتبه بندی ول کنید ، تورا خدا
معلمان گرامی دنبال کار دومی باشید وسلام ، خودتون خسته نکنید ، کدوم سازمان یا اداره حقوق شون هزار بار داخل شبکه ها اعلام میشه ، برام معلمان هر روز یک برنامه می چینید، به جای اینکار مسئولان باسواد بگذارید
دوستان چرا دیدتان اینقدر محدود است؟ همین امسال(1401) گروههای زیادی از کارمندان دیگر ارگان ها افزایش حقوق 50 درصدی داشتند.اما برای ما معلمین حداقل یکسال هست که در همه پایگاههای خبری مجازی و غیر مجازی به اسم رتبه بندی تحت شدیدترین بمباران خبری شده ایم به حدی که هر کس و ناکسی ، از بیسواد گرفته تا دکترها ، از زن تا مرد و ... میگویند شما معلمین دردتان چیست کلی پول مفت از دولت می گیرید و زبانتان هم دراز است.
یکی از اشکالات این آیین نامه پیشنهادی حذف رتبه بندی برای اساتید و معلمان مامور در دانشگاه فرهنگیان است. فردی که در آموزش و پرورش حقوق دریافت می نماید به چه دلیل باید از رتبه بندی محروم شود؟ در حالی که این افراد از معتمد ترین و ارزشمندترین و کارآمدترین نیروهای آموزش و پرورش هستند؟
این نحوه برخورد و قدردانی شایسته وزارت متولی فرهنگ و آموزش میهن اسلامی و دولت اسلامی عدالت محور نمی باشد.
لطفا پیگیری و مساعدت در جهت رفع این مساله نیست مبذول شود.
یا مولا علی علیه السلام مدد.