3 راه برای مدیریت ناترازی تولید و مصرف بنزین-راهبرد معاصر
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

3 راه برای مدیریت ناترازی تولید و مصرف بنزین

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در خصوص مدیریت ناترازی مصرف و تولید بنزین گفت: در برخی فصول به دلیل کاهش مصرف بنزین تولید بنزین نیز کاهش می یابد، اما در حال حاضر میزان مصرف و تولید به هم نزدیک شده اند. تداوم چنین روندی دولت را به ساختن پالایشگاه های جدید یا واردات بنزین مجبور می کند. هر چند دولتها وقتی در چنین بحرانی قرار می گیرند، مردم را به راه سوم یعنی کاهش مصرف دعوت می کنند.
محمدعلی خطیبی؛ نماینده اسبق ایران در اوپک
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 31
کد خبر: ۱۴۴۷۳۶

اصلاح سوخت خودروها چه تأثیری در صرفه‌جویی مصرف بنزین دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مصرف روزانه بنزین کشور ۱۰۰ میلیون لیتر است، اگر فقط ۲۰‎ درصد این مقدار ناشی از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل باشد، روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر هدر رفت سوخت است. می‌توان در یک بازه زمانی پنج ساله با جایگزینی خودروهای با مصرف استاندارد به جای خودروهای با مصرف بالا، با فرض قیمت جهانی هر لیتر بنزین یک دلار حداقل روزانه ۲۰ میلیون دلار و سالانه ۱۹۷ هزار میلیارد تومان صرفه جویی کرد.

 

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره صرفه جویی در مصرف سوخت به «راهبرد معاصر» گفت: مصرف و تأمین بنزین همواره یکی از مهمترین دغدغه های دولتمردان در کشورهای مختلف است. تأمین انرژی مورد نیاز صنایع و بنزین مورد نیاز شبکه حمل و نقل اعم از خصوصی یا دولتی از مهمترین موضوعاتی است که دولتها به آن توجه دارند، زیرا کمبود بنزین عوارض جبران ناپذیری روی اقتصاد و حتی موضوعات اجتماعی و سیاسی برجای می گذارد.

 
وی افزود: کشورهای صنعتی تلاش کرده اند با اصلاح الگوی سوخت خودروها و بهینه سازی مصرف، با استانداردسازی های مختلف صرفه جویی در مصرف بنزین را محقق کنند، اما موضوع مهم اوج گیری شدت مصرف بنزین در برخی مقاطع سال است که در ایران نیز این الگوی مصرف پیاده می شود.

در حال حاضر میزان مصرف و تولید به هم نزدیک شده اند. تداوم چنین روندی دولت را به ساختن پالایشگاه های جدید یا واردات بنزین مجبور می کند


نماینده اسبق ایران در اوپک عنوان کرد: با وجود اینکه خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای خارجی سوخت بیشتری مصرف می کنند، اما قرار گرفتن در فصل تابستان که به فصل مسافرت مشهور است مصرف بنزین را با تولید سر به سر می کند، به طوری که آمارها بیانگر آن است حتی در برخی روزهای تابستان مصرف بنزین از میزان تولید فراتر می رود؛ به همین دلیل دولت چاره ای جز استفاده از منابع ذخیره شده ندارد.


خطیبی گفت: در برخی فصول به دلیل کاهش مصرف بنزین تولید بنزین نیز کاهش می یابد، اما در حال حاضر میزان مصرف و تولید به هم نزدیک شده اند. تداوم چنین روندی دولت را به ساختن پالایشگاه های جدید یا واردات بنزین مجبور می کند. هر چند دولتها وقتی در چنین بحرانی قرار می گیرند، مردم را به راه سوم یعنی کاهش مصرف دعوت می کنند.


وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مدتی از واردات بنزین بی نیاز شدیم و در برخی مقاطع صادر کننده بنزین بودیم، به نظر می آید با توجه به افزایش میزان مصرف یا باید تولید افزایش یابد یا پالایشگاه احداث شود که ساخت پالایشگاه دو الی سه سال زمان نیاز دارد. در هر صورت با تداوم افزایش مصرف راهکاری جز واردات بنزین وجود ندارد.

با توجه به اینکه بعد از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا مدتی از واردات بنزین بی نیاز شدیم و در برخی مقاطع صادر کننده بنزین بودیم، به نظر می آید با توجه به افزایش میزان مصرف یا باید تولید افزایش یابد یا پالایشگاه احداث شود


خطیبی گفت: کاهش مصرف در خودروها و تولید خودروهای استاندارد به علاوه گازسوز کردن خودروها و استفاده از خودروهای دوستدار محیط زیست، یعنی خودروهای برقی می تواند کمک شایانی به کاهش مصرف بنزین در کنار فرهنگ سازی برای استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده