به گزارش راهبرد معاصر،«اما و اگرها درباره برگزاری کنکور سال آینده زیاد است. ابهامات به حدی است که حالا مشاوران کنکور که نگران از تغییرات آیندهاند، به داوطلبان توصیه میکنند امسال هر رشته و هر دانشگاهی پذیرفته شدند، بروند؛ چرا که مشخص نیست سال آینده چه اتفاقی میافتد؛ توصیهای که البته مورد تأیید کارشناسان آموزشی هم است.
آنها میگویند هر روز تصمیمات جدیدی گرفته میشود و هنوز نه تکلیف پشت کنکوریها که دانشآموز نیستند، مشخص است، نه زمان برگزاری دو آزمون برای درسهای تخصصی در یک سال و نه سرنوشت درسهای عمومی که با این وضعیت به حاشیه کشیده میشوند. ۲۵ تیر بود که رئیسجمهوری سیاستهای سنجش و پذیرش دانشجو را ابلاغ کرد و بعد از آن سازمان سنجش، مصوبه ابلاغشده را مبنای برگزاری کنکور سال آینده دانست.
بر اساس مصوبه ابلاغشده، در کنکور سال آینده درسهای عمومی حذف میشود و برای درسهای تخصصی، دو بار در سال آزمون گرفته میشود و تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور هم به ۶۰درصد میرسد.
اکثر نمرات مدارس واقعی نیست
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزشی و دبیر فیزیک پایه دوازدهم است و به همشهری میگوید بر اساس این مصوبه، برای کنکور سال آینده، تنها معدل پایه دوازدهم در نظر گرفته میشود. برای سال بعدش، یازدهم و دوازدهم و سال بعد از آن هم، سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم.
به گفته نیکنژاد، با این مصوبه، کنکور تنها برای درسهای تخصصی برگزار میشود و درسهای عمومی هم از طریق معدل حساب میشوند، اما نکته اینجاست که ۷۰ تا ۸۰ درصد از نمراتی که از مدارس گزارش میشود، غیر واقعی است و معمولا بیشتر از نمرهای است که دانشآموز گرفته: «دلیل این اتفاق وجود رقابت در مدارس و ماجرای رتبهبندی آنهاست. مدیران تلاش میکنند، مدارسشان را بهتر از آنچه هست نشان دهند تا بتوانند دانشآموزان بیشتری را هم جذب کنند. این موضوع بیش از همه در مدارس پولی دیده میشود. به همین دلیل امتحانات داخلی این مدارس، معمولا با ارفاق زیادی برپا میشود.»
با اعمال این مصوبه، چالش دیگری هم برای خانوادهها و فرزندانشان ایجاد میشود و آن اضافهشدن فشارهای روانی و استرس برای گرفتن نمرات بالا در امتحانات نهایی است. هر چند که نیکنژاد میگوید که این استرس و فشار روی دانشآموزان از سوی خانوادهها از همان مقطع ابتدایی هم دیده میشود اما به هر حال این اتفاق میافتد. او با کلیات این مصوبه جدید موافق و معتقد است که با اجرای آن عدالت بیشتری برای ورود به دانشگاه، برقرار میشود: «اینکه ملاک میزان درسخواندن و تلاش دانشآموز طی چندین سال باشد بهتر از این است که معیار تنها یک سال پایه دوازدهم باشد. این روش عادلانهتر است؛ البته به شرطی که درست اجرا شود. یعنی نمراتی که گزارش میشود واقعی باشد. بحث اینجاست که خیلی از دانشآموزان تنها همان سال آخر، با خرجکردن پولهای زیاد و رفتن به کلاسهای آموزشی فشرده و ... که گاهی هزینه هر جلسه آن به چند میلیون تومان میرسد، در کنکور رتبه بالایی به دست میآورند. این نوعی دوپینگ است. در حالی که وقتی دانشآموز از همان پایههای پایینتر مکلف به درسخواندن باشد، عملکرد او در طولانیمدت سنجیده میشود؛ نه فقط در یک سال.»
این اما تمام ماجرا نیست، همین حالا هم مافیای کنکور، دام گستردهای برای داوطلبان پهن کرده و با این وضعیت بیم آن میرود که فعالیت این مافیا بیشتر شود. این موضوع مورد تأیید نیکنژاد هم است.
احتمال افزایش آموزشگاهها و مدارس غیر انتفاعی
فاطمه اخلاقی، مشاور کنکور است و در یکی از مدارس تیزهوشان فعالیت میکند. او جزو کارشناسانی است که معتقد است این طرح، مزیتها و ایراداتی دارد که باید هر دو بخش مورد توجه قرار گیرد. یکی از مزیتهای آن این است که دانشآموز از همان پایه دهم، درسخواندن را جدی میگیرد و دانشآموزی که زحمت میکشد با دانشآموزی که تمرکزش بر سال آخر است، از هم تفکیک میشوند. اما ایراداتی هم به آن وارد است: «یکی از تبعات منفی این مصوبه، بیتوجهی به درسهای عمومی است. چون قبل از این، دانشآموز این درسها را تنها در قالب کنکور به طور دقیق و عمقی میخواند، درسهایی مثل ادبیات، دین و زندگی و زبان انگلیسی. اما حالا این فرصت از دست رفته است و تمرکز بر درسهای تخصصی هر رشته است. این مسئله سواد عمومی دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد.»
او به نحوه برگزاری آزمون تخصصی دو بار در سال اشاره میکند و میگوید این آزمونها ابهامات زیادی دارند: «ما هنوز نمیدانیم تأثیر این دو آزمون بر رتبه کنکور چقدر خواهد بود، دانشآموزان تصور میکنند که اگر نخستین آزمون را بهخوبی پاسخ ندادند آزمون دوم برای جبران است. از سوی دیگر، ظرفیت دانشگاهها و زمان پذیرش آنها به چه صورت خواهد بود؟ زمان برگزاری دو آزمون چگونه است؟»
اخلاقی به اهمیت برگزاری دقیق امتحانات نهایی با اجرای این مصوبه هم اشاره میکند. به گفته او همین حالا خیلی از این آزمونها در شهرهای دور به دلیل آشنابودن مسئولان و شهروندان و مسائل دیگر با دقت برگزار نمیشود و برقراری عدالت در برپایی این آزمونها را زیر سؤال میبرد. این مشاور کنکور هم نگران افزایش آموزشگاهها و مدارس غیر انتفاعی است: «احتمال اینکه تعداد آموزشگاهها افزایش پیدا کند، وجود دارد؛ چرا که از پایه دهم، چالش کنکور شروع میشود و خانوادهها به دنبال کلاس و کتابهای آموزشی برای فرزندانشان میروند.»
مدارس غیر دولتی جلو میافتند
سیزدهم تیر بود که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که سوابق تحصیلی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، برای کنکور ۱۴۰۲ اعمال نمیشود.
با این حال اما هامون سبطی، دبیر کارگروه آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت، که یکی از منتقدان اجرای این مصوبه است، میگوید که درست چند روز بعد از اینکه اعلام شد این مصوبه برای سال آینده اعمال نمیشود، اطلاعیهای در سازمان سنجش جایگزین شد که حکایت از اجرای فوری این مصوبه برای سال آینده داشت: «از آنجا که از نظر اجرا و عدالتمحوری و همچنین مسائل اجتماعی و آموزشی، ابهامات فراوانی در زمینه مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور وجود دارد، قرار بر این بود که این مصوبه یک سال مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و بخشهایی از آن که قابل اجرا نیست، اصلاح شود و بخشهای قابل اجرا، تقویت و زیرساختها آماده شود و بودجه لازم یا نیروهای متخصصی که بتوانند آن را اجرا کنند، تامین و در نهایت به اجرا گذاشته شود.»
او میگوید: «این موضوع، حداقل خواسته بیشتر نمایندگان مجلس و همچنین دیدهبان شفافیت و عدالت بود و رئیسجمهوری هم به کمیسیون اصل ۹۰ وعده داده بود که این اتفاق میافتد. این تصمیم هم گرفته شد و بهصورت اطلاعیهای روی سایت رسمی سازمان سنجش قرار گرفت./همشهری