نگاهی به دستاوردهای علمی ایران در 4 دهه گذشته-راهبرد معاصر
امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403 بازگشت ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه از ماموریت اقیانوسی تاکید معاون ایمنی سپاه بر استفاده از هوش مصنوعی فرایند انتخابات یک مرحله‌ای شود تأکید آیت الله رئیسی بر پرداخت بموقع وام ازدواج
انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهل سالگی-1

نگاهی به دستاوردهای علمی ایران در 4 دهه گذشته

انقلاب اسلامی ایران در حالی در آستانه چهل ساله شدن قرار دارد که يكي از افتخارات غرور آفرين جمهوري اسلامي ايران، رشد روز افزون و حضور فعال كشور در عرصه‌هاي علمي است
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 05
کد خبر: ۱۴۷
به گزارش راهبرد معاصر؛ انقلاب اسلامی ایران در حالی در آستانه چهل ساله شدن قرار دارد که يكي از افتخارات غرور آفرين جمهوري اسلامي ايران، رشد روز افزون و حضور فعال كشور در عرصه‌هاي علمي است، پیشرفت در اين زمينه بقدري با سرعت انجام شده است كه تا سال 1391 بیش از 26196 اختراع  در کشور ثبت شده است.


دستيابي به فن آوري و دانش كامل چرخه سوخت هسته‌اي و قرار گرفتن در رديف پنج كشور برتر جهان در اين زمينه و همچنين ورود موفقيت آميز و همزمان با ساير كشورهاي پيشرفته به عرصه علوم جديد مانند: نانو تكنولوژي که رتبه هفتم جهانی را به خود اختصاص داده و سایر علوم جدید از جمله؛ ليزر، ميكرو الكترونيك، ورود به علم ساخت روبات و كسب موفقيتهاي جهاني در مسابقات روبوتيك، توسعه سخت‌افزاري و ساخت ابر رایانه، توسعه نرم افزاري و بهره برداري گسترده از علوم رايانه‌اي در كشور و كسب 362 مدال در المپيادهاي مختلف علمي جهان، بخش دیگری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، که در کشور سابقه قبلی نداشته است. 


پیشرفت ها در تولید علم تا آنجا ادامه داشت که مطابق با آمار نظام استنادی اسکوپوس در سال 2007 مصادف با سال 1386 شمسی 15 هزار و 24 عنوان مقاله در ایران تولید شده است. در سال 2008 و 2009 این میزان به ترتیب به 19 هزار و 492 و 24 هزار و 63 عنوان مقاله افزایش یافته است. در سال 2015 میزان تولیدات علمی به 40 هزار و 556 مقاله رسیده است. ایران در سال 2015 در بین 140 کشور در زمینه تولید علم در جایگاه 15م قرار گرفته است.


افزايش بي‌سابقه ظرفيت دانشگاه‌ها از 15 واحد دولتی به 615 واحد (115واحد دولتی 500 واحد غیر دولتی) و افزایش تعداد دانشجويان از حدود 175 هزار در قبل از انقلاب به بيش از 4 میلیون200 هزار دانشجو  در بعد از انقلاب اسلامي، افزايش تعداد مدارس از 47 هزار به 194 هزار واحد براي پاسخگويي به رشد دويست درصدي دانش آموزان و مقابله با بيسوادي و ارتقاء سطح سواد از 35% با سواد ابتداي انقلاب به 88% در حال حاضر و كسب جوايز بين‌المللي در اين زمينه، از مهمترين مصاديق پیشرفت و توسعه يافتگي در مسير نهضت نرم‌افزاري به‌شمار مي‌رود. 


در زمینه فناوری و تحقیقات سلول های بنیادی ایران جزوء ۱۰کشور برتر جهان محسوب می شود و محققان ایرانی توانسته اند پیشرفت های خوبی را در این زمینه داشته باشند. آن ها توانسته اند از سلول های بنیادی حتی در پیوندهای مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند. همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان شبیه سازی سلول های بنیادی انجام شده است. استفاده از سلول های بنیادی در پیوند قرینه چشم، تکثیر سلول های بنیادی بندناف به‎‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب، عصب و سلول های استخوانی، ترمیم ضایعات‎‎نخاعی، شبیه سازی و تولید سلول های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در‎‎عرصه فناوری های نوین است‎.‎‏ هم اکنون سلول های بنیادین جنینی و علم شبیه سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه سازی حیواناتی چون بز، گوسفند و گوساله در سال های اخیر باعث شده تا ایران در زمینه سلول های بنیادی در جمع کشورهای مطرح در این زمینه قرار گیرد.  


 البته علاوه بر موارد مذکور باید از عرصه های پزشکی، زیست فناوری، نانو، بیوتکنولوژی و هواوفضا هم نام برد که مقایسه آماری وضعیتی که ما قبل از انقلاب اسلامی با پس از آن با آن روبرو بودیم نشان دهنده جهش بی سابقه در همه این حوزه ها می باشد.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده