فرصت‌های طلایی فراروی ایران در تجارت با روسیه-راهبرد معاصر
جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

فرصت‌های طلایی فراروی ایران در تجارت با روسیه

جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان فرصت‌های طلایی فراروی ایران در تجارت با روسیه به مصرف کالاهای ایرانی در مسکو پرداخت و گفت: رویکرد اجتماعی مردم روسیه همراهی با ایران است، یعنی ایران را کشور دوست خود می‌دانند و کالاهای ایرانی در روسیه دیگر نیاز به تبلیغ ندارد.
جلیل جلالی‌فر؛ عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 20
کد خبر: ۱۴۷۳۲۳

فرصت‌های طلایی فراروی ایران در تجارت با روسیه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طبق آمار سازمان توسعه و تجارت، با جنگ اوکراین ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش واردات برای روسیه پیش‌بینی شد که ظرفیت بکری برای ایران به شمار می‌رود. بازاری که نیازمند کالاهایی نظیر مصالح ساختمانی، یراق آلات، دکوراسیون، دستگیره، قفل، محصولات دریایی، و... است. برهمین اساس نیز دولت به دنبال تأسیس مرکز توسعه تجارت ایران در روسیه است تا کالاهای مبادله‌ای میان دو کشور با عنوان تجارت آزاد انجام شود.

 
جلیل جلالی‌فر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره تحولات روسیه و ایجاد فرصت های تجاری در این کشور گفت: فرصت های بازار روسیه قبل از جنگ اوکراین شرایط خاص خود را داشت که می‌طلبید با مهارت های بازاریابی و مهارت های لازم در زمینه طی کردن فرایند دسترسی به بازار و بکارگیری عوامل مؤثر دسترسی به آن، شرایط ورود به این بازار را پیگیری می‌کردیم که بررسی سلیقه و ذائقه مشتریان و رفتار رقبا از جمله این الزامات بود.

در حوزه بازار‌های اقتصادی رویکرد اجتماعی مردم روسیه همراهی با ایران است، کشورمان را دوست خود می‌دانند و کالاهای ایرانی در روسیه دیگر نیاز به تبلیغ ندارد


وی با ذکر نکاتی درباره ایجاد فرصت های تجاری در بازار روسیه افزود: با جنگ اوکراین شرایط ورود ما به بازار روسیه آسان تر و در بخش دسترسی به بازار هدف، با حذف رقبا بستر حضورِ کالاهای ایرانی به روسیه تقویت شد. البته به این معنا نیست که مانند دهه 70 کالا را با هر کیفیت و وضعیتی به روسیه صادر کنیم. ما از دهه ۷۰ تاکنون با چندین اتفاق و بحرانی که در روسیه رخ داد که ازجمله آن ها می توان مناقشه‌ شبه جزیره کریمه، سقوط هواپیمای جنگی روسیه به وسیله ترکیه و همچنین برگزاری مسابقات جام جهانی را بیان کرد، شرایط اقتصادی خوبی برای ایران فراهم شد اما با غفلت در گذشته نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

 
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه به بیان آثار و نتیجه حاصل از مناقشه اوکراين بر بازار ایران پرداخت و عنوان کرد: بازار دو کشور به خوبی شکل گرفته و دولت ایران در زمینه خنثی کردن تحریم‌ها در کنار دولت روسیه قرار گرفت. ما در حال حاضر تولیدات خود را به روسیه صادر می‌کنیم و حتی در بعضی محصولات تولید مشترک داریم. در حوزه های دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و صنعتی پلت‌فرم هایی شکل می‌گیرد که در بستر توسعه همکاری اقتصادی و همگرایی اقتصادی با روسیه به عنوان عضو مهم شانگهای و اوراسیا نقش آفرین است.

 

وی افزود: در حوزه بازار‌های اقتصادی رویکرد اجتماعی مردم روسیه همراهی با ایران است، کشورمان را دوست خود می‌دانند و کالاهای ایرانی در روسیه دیگر نیاز به تبلیغ ندارد. برای نمونه اگر مردم روسیه لیوانی با تصویر پرچم ایران ببینند با اشتياق  می خرند و اگر کیفیت و محتوای محصول عالی باشد در روسیه صاحب بازار پایدار خواهیم بود. در دولت سیزدهم بدون اینکه شعار داده شود، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی  در دو حوزه تجارت و دانش بنیان که از سال 1392 ابلاغ و تا پایان دوره قبل از دولت سیزدهم عملیاتی نشده بود، به صورت میدانی عملیاتی می‌شود.
 


این فعال اقتصادی با تأکید بر پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت پوشاک و لوازم خانگی، عنوان کرد: در حوزه پوشاک ایران حرف برای گفتن دارد. با مدیریتی که از سوی سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود و با همکاری شورای مراکز تجاری روسیه به زودی کارشناسان روس در ایران از واحدها بازدید و از مجموع محصولات سبد درست می‌کنند. در حوزه لوازم خانگی به زودی مردم خواهند شنید یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی موفقیت‌های خوبی در بازار روسیه داشته است.
 


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: از بازار واردات روسیه با حجمی در حدود ۲۹۴ میلیارد دلار باید ۲۰ میلیارد دلار را هدف قرار بدهیم. اگر برای ۲۰ میلیارد دلار هدف گذاری کنیم، نیاز به زیرساخت و تولید داریم. اگر در داخل کشور حجم تولید افزایش یابد، اشتغال و رضایتمندی به وجود می‌آید.
 

وی با انتقاد از دولت گذشته در زمینه توسعه ندادن تجارت کشور با روسیه عنوان کرد: در مسیر استفاده از فرصت های بسیار بزرگ ضعف اساسی داریم و آن ناوگان دریایی است. اگر در دولت گذشته به زیرساخت ناوگان دریایی در دریای خزر توجه می‌شد، شاهد خرید کشتی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی در دریای خزر نبودیم. باید هدف گذاری می‌کرديم که صادرات افزایش یابد. در سال ۲۰۱۸ که موافقت‌نامه موقت اوراسیا امضا شد، چشم انداز تجاری این بود که باید وارد تجارت آزاد شویم و برای تحقق این چشم‌انداز نیاز به کشتی داشتیم. هنوز راه آهن زاهدان به بندر کاسپین و چابهار به زاهدان تمام نشده است، ولی ادعا داریم ترانزیت باید توسعه یابد. البته در چند ماه اخیر حدود 26 تا ۳۰ درصد افزایش ترانزیت داشتیم.

از بازار واردات روسیه با حجمی در حدود ۲۹۴ میلیارد دلار باید ۲۰ میلیارد دلار را هدف قرار بدهیم. اگر برای ۲۰ میلیارد دلار هدف گذاری کنیم، نیاز به زیرساخت و تولید داریم

جلالی‌فر با برشمردن چالش های مسیر تجارت با روسیه افزود: چالش نخست، فک پلمب کالاهای صادراتی در بندرعباس است. تمام مجموعه های دولتی دست به دست هم داده‌اند تا بتوانيم سه عامل مهم ترانزیت که برای صاحب کالا مهم است (هزینه، سرعت و امنیت) را حفظ کنیم. یعنی سرعت فرآیند اجرایی را به گونه‌ای تسهیل کنیم که کالا به سرعت از این مسیر رد شود. ما زیرساخت‌های ریلی مناسبی نداریم، اما در بخش هایی سرمایه‌گذاری کرده ایم. در ساخت بنادر در شمال ایران با ظرفیت اسمی ۳۶ میلیون تن، سرمایه گذاری کردیم که اکنون در حد ۷ میلیون تن است. دستورات لازم از سوی دولت داده و حمایت‌های خوبی نیز انجام شده است، بخش خصوصی هم می‌تواند به این تجارت ورود کند.
 

این فعال اقتصادی نگاه دولت سیزدهم در حوزه تجارت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آنهایی که بازار را رصد می کردند، اتفاقات گذشته را به عنوان تجربه امروز استفاده می‌کنند. در دولت سیزدهم به ویژه سازمان توسعه تجارت با تیم بسیار قوی ای که تشکیل داده اند از نخستین ساعات روز تا پاسی از شب جلسات متعدد با گروه های مختلفی از صادرکنندگان دارند که  تاکنون نیز موفقیت‌های خوبی به دست آمده و اطمینان وجود دارد در آینده نزدیک شاهد تنوع صادرات کالا ایرانی باشیم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار