به گزارش راهبرد معاصر، معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای هرچه سریعتر و دقیقتر قانون نظام رتبهبندی و با استناد به تبصره ذیل ماده۲۰ آیین نامه اجرای قانون مذکور، دستورالعمل تشکیل کارگروههای اجرایی و تخصصی هیأتهای ممیزه قانون نظام رتبه بندی معلمان را به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ کرد.
براین اساس؛ هیأتهای ممیزه استان، شهرستان، منطقه و ناحیه مطابق مفاد قانون، آییننامه اجرایی مربوط و موارد ذکرشده در این دستورالعمل باید در اسرع وقت نسبت به تشکیل کارگروهها و اجرای دقیق رتبهبندی و صدور احکام کارگزینی مشمولان حداکثر تا ۲۰ آبان ماه سال جاری اقدام کنند.
در بخشهایی از این دستورالعمل آمده است:
مرجع و مسئولیت اصلی بررسی، تعیین امتیاز نهایی و تعیین رتبه مشمولان و حسن اجرای مقررات مربوط با هیأتهای ممیزه موضوع ماده ۷ قانون نظام رتبه بندی معلمان است که باید با استفاده از ظرفیت حداکثری کارگروههای اجرایی و تخصصی انجام شود.
هیأت ممیزه مرکزی، استان، شهرستان، منطقه و ناحیه موظف است پس از بررسی موارد، مفاد فرمهای مربوط، امتیازات مکتسبه و رتبه هر یک از مشمولان را در قالب صورتجلسهای که از سامانه رتبه بندی گرفته میشود، تنظیم، تأیید و امضاء کند. اصل این صورتجلسه در پرونده پرسنلی فرد بایگانی و تصویر آن در سامانه رتبهبندی بارگذاری میشود.
بهمنظور تسریع در اجرای رتبهبندی، هر هیأت ممیزه در سطوح مختلف حداقل چهار کارگروه اجرایی (اصلی) شامل «آموزش متوسطه»، «آموزش ابتدایی»، «فرهنگی- پرورشی» و «تربیتبدنی و سلامت» با مسئولیت مستقیم معاونتهای مربوط تشکیل میشود.
بهمنظور ارتقای کیفیت و حکمفرما کردن نگرش تخصصی در ارزیابیها، کارگروه آموزش متوسطه با استفاده از ظرفیت گروههای آموزشی نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی هیأت ممیزه اقدام میکند.
کارگروههای تخصصی متناسب با عناوین شغلی و درسی هر دوره و با تصویب هیأت ممیزه تعیین میشوند. تعداد اعضای کارگروه فرعی ۵ نفر است و میانگین امتیاز ثبت شده توسط هر یک از آنها به عنوان امتیاز فرد مشمول قانون تعیین و به هیأتهای ممیزه پیشنهاد میشود.
با توجه به تعداد معلمان دوره ابتدایی، هیأتهای ممیزه شهرستان/ ناحیه/ منطقه میتوانند ذیل کارگروه اجرایی (اصلی) آموزش ابتدایی نیز به تناسب تعداد معلمان، کارگروههای تخصصی (فرعی) تشکیل دهند. تعداد و اعضای این کارگروهها نیز به تصویب هیأت ممیزه مربوط میرسد.
در تشکیل کارگروههای تخصصی و فرعی تا حد امکان از ظرفیت استادان دانشگاه فرهنگیان، معلمان و مدیران مدارس باتجربه و خوشنام و اعضای گروههای آموزشی و کارشناسان خبره استفاده شود.