
به گزارش راهبرد معاصر، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه بار دیگر علیه ایران موضع تندی اتخاذ کرد.
به گزارش منابع خبری، الهام علیف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه گفت:«من با سه رئیس جمهور گذشته ایران کار کردهام. در تمام این سالها، هرگز وضعیتی شبیه امروز به وجود نیامده است».
علی اف گفت: «ایران هرگز در عرض چند ماه دو رزمایش نظامی در مرز ما برگزار نکرده است. هیچگاه بیانیهای پر از نفرت و تهدید علیه باکو صادر نشده است. ما همیشه به هر اظهارات و اقدام ضد جمهوری آذربایجان پاسخ داده و خواهیم داد».
این در حالی است که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران اخیرا با تاکید بر اینکه منطقه قفقاز بخشی از تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران است و حفظ صلح، ثبات و آرامش در این منطقه برای جمهوری اسلامی مهم است خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد از ظرفیتهای متنوع و کارآمد خود برای برقراری و تقویت صلح و امنیت در منطقه قفقاز استفاده کند».
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا نیز در مراسمی به مناسبت پیروزی این کشور در جنگ با ارمنستان در شهر «شوشا» گفت: «هیچ کس نمیتواند ما را بترساند.»
«الهام علی اف» در این مراسم گفت: «ما در حال تقویت ارتش خود هستیم و به تقویت آن ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید درک کند که این سیاست ماست. ما از هیچکس نمیترسیم. اگر از کسی میترسیدیم، هرگز جنگ دوم قره باغ را شروع نمی کردیم، تک تک ما آماده مرگ بودیم، ترجیح میدادیم بمیریم تا عقب نشینی، آزادی یا مرگ، حالا هم حاضریم برای حقوق خود بمیریم».
تحلیلگران بر این باورند که به لطف ایران در منطقه توازن شکل گرفته و جاه طلبیهای جمهوری آذربایجان و ترکیه تا حدودی مهار شده است.
«استپان دانیلیان» از تحلیلگران سرشناس ارمنستان در این باره گفت، در منطقه قفقاز جنوبی همکاری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان وجود دارد. انگلیس نیز در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است. وی گفت، به لطف ایران در منطقه توازن شکل گرفته و جاه طلبیهای جمهوری آذربایجان تا حدودی مهار شده است./ فارس
ریشه های اصلی اختلافات در مسیر جاده مرزی ایران به ارمنستان؛ مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان ..همانند منطقه ارمنی نشین قره باغ .. در بیش از ۷ منطقه از قلمرو آذربایجان عبور می کند که با آزادسازی و اعمال حاکمیت بر۲یا ۳منطقه در مسیر گروس قافان حتی اگر ارمنستان مسیر جایگزین تاتف را احداث کند کامیون های ۱۰چرخ نخواهند توانست تردد کنند اما اگر ۲یا ۳منطقه دیگر که در طول جاده و به صورت تعریض آن در محدوده حدود۱کیلومتر ۳کیلومتر و چند کیلومتر در عرض ۲۰متر تا ۵۰متری در مناطق بعد العبور صورت گرفته در آینده با اعمال حاکمیت آذربایجان مواجه شود عملا همانند ۵۰سال پیش یعنی دهه ۱۹۷۰ فقط برای عبور نیسان وانت و قاطر میسر خواهد شد.البته همین مسیر در دهه ۱۹۲۰فقط مالرو و تحت قلمرو آذربایجان بوده که خود یکی از اختلافات ارضی آذربایجان و ارمنستان را در قرن اخیر یعنی از زمان تشکیل جامعه ملل تابحال سبب گردیده بنابراین بدون توافق دو کشور قفقاز و قرار داد محکم بین المللی هر ریسکی در ترانزیت تلف کردن هزینه است.مسئولین کشورمان و نیز مسئولین آذربایجان باید مواظب باشند ارمنی ها برای این اختلافات خود با از ایران و آذربایجان هزینه نکنند.